Jag har ju redan från början påpekat problematiken med det som idag i domstolen lite försiktigt presenterades som "confirmation bias". Åklagaren är helt enkelt korrupt genom att han bryter mot lagen och inte genomför en objektiv utredning där han utreder alla som kan misstänkas för brott och dessutom inte utreder sådana förhållanden som kan vara till fördel för de som nu står åtalade.
Jag har påtalat att det här kan komma att komma upp i rätten, samt att det kan få en inverkan på domen. Idag kom det så upp i rätten.
Kaptenens försvarsadvokat var ovanligt mesig och påtalade bara att sjövägsreglerna är tillämpliga på snipan också.
Lotsens försvaradvokat var något tydligare och kritiserade åklagaren i mer direkt, och korrekta, ordalag, precis samma kritik som jag framfört från start.
Från GPs rapportering om vad försvarsadvokaten uttryckte
Citat:
Nu beskriver lotsens advokat polisutredningen som något som gått i rekordfart.
"Redan den 2 augusti kunde vi läsa att händelseförloppet var klarlagt och att skulden låg på Misje Verde. Det har skett en utredning på extremt kort tid, som redan från början haft en bestämd inriktning. Detta är en perfekt grodgund för confirmation bias. Riktningen är klar, tid för reflektion finns inte."
Därtill har försvarsadvokaten också bevisat att åklagaren medvetet har blundat för teknisk bevisning som talar till den misstänktes fördel. Ännu ett allvarligt fel av den korrupte åklagaren. Det framkom genom SVT's rapportering så här
Citat:
Lotsens advokat visar nu en illustration över hur den ”dolda vinkeln” såg ut vid olyckstillfället.
I en analys som Statens haverikommission delat med advokaten står att:
”Det skymda avståndet uppgår till 467 meter mot kriteriet 180 meter, en överskridning med 287 meter.”
– Han har inte kunnat se så mycket som han trodde, säger Thomas Håkansson.
Thomas Håkansson menar att åklagaren också haft tillgång till uppgifterna men valt att inte föra in dem i utredningen. Något han menar talar för att åklagaren aktivt valt att bortse från uppgifter som talar emot misstankarna.
Att åklagaren lider av en förutfattad mening och att detta fått konsekvenser för utredningen var som sagt ingen nyhet. Bra att det kommer upp i förhandlingen så domstolen får se att utredningen är bristfällig.