Citat:
Ursprungligen postat av
NFLT
Ja enligt lots så kollade han på radar varvat med att röra sig på bryggan för att hålla utkik, men enl han själv hade han inte ansvar för utkik utan han kollade bara så att han navigerade rätt med autopilot.
Innebär detta då att om jag som lots inte ansvarar för utkik kan jag ignorera/bortse spår av fritidsbåtar på radar och ev visuellt för jag är bara där för att navigera? Menar inte att du tänker så, mer att det typ blir slutsatsen av hans resonemang...
Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
För ordningens skull. Mailet noteras 21.16
Men det här är mycket intressant och åklagaren är ju inne på det redan under förhör i förundersökningen med sina frågor kring ”vad han pysslade med” under denna tidpunkt. Svaret är; ”grejade väl med radarn”.
21.01 slutar dessutom kapten och lots att prata med varandra.
Först 21.34 noteras kommunikation igen.
Egentligen hela den tiden, väldigt lång ”egentid”, hade man velat veta vad man, som sagt, egentligen pysslade med.
21.16 ja... Jag skrev fel, tack för rättningen.
Så under den här tiden går han på autopilot sedan Tjörnbron, ökar efter Tjörnbron till 12 knop. Han har svarat att radar och visuella observationer är fundamenta i hans sätt att navigera. Och navigera är det han ska göra. Hans huvudsakliga arbetsuppgift.
Han säger att det var x-bandsradarn han använde och den kollade han på i princip hela tiden när han inte var och rörde sig mellan styrbordssidan och babordssidan på bryggan för att titta ut. Och det gjorde han enligt honom själv tillräckligt ofta, så ofta han behövde göra det.
Han satt i stolen emellanåt, men kan inte svara på hur mycket han satt där. Stolen som är vid radarn, som han kollade på i princip hela tiden. Det är också omöjligt för honom att svara på hur mycket han var på fötter.
Spåren av fritidsbåtarna syns på radarn i ca en kvart innan han justerar radarinställningarna. Under den kvarten har han inte sett spåren av fritidsbåtarna trots att han kollar radarn i princip hela tiden, förutom när han kilar runt och kollar ut. Så under en kvart upptäcker han inte fritidsbåtarna varken när han kollar på radarn eller kollar ut.
Svajigt...
Han kanske inte anses ansvarig och kanske inte döms, men sin huvudsakliga arbetsuppgift verkar han ha skött sådär.