2026-09-10, 20:58
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Nu gäller förslaget för biljetten alltså "Regional" kollektivtrafik, alltså inte SJ-tågen.

Precis.
Inte Stockholm - Skåne, vilket hade varit 👌
Citera
2026-09-10, 21:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Nej men då kanske du ska tänka ett varv till och sätta dig in i hur kollektivtrafiken finansieras och hur stor del av det kommer från biljettintäkter. Sen tänker du ännu ett varv och tar dig en fundering på vart man hämtar pengarna för att täcka upp det gigantiska bortfallet i budgeten.
Kollektivtrafik borde bekostas av företagen som får ökad tillgång på arbetskraft och därmed ökad kompetens och minskade lönekostnader.
Citera
2026-09-10, 21:05
Medlem
Nej jag gillar inte att åka kommunalt och sitta på äckliga säten eller bredvid äckliga människor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Precis.
Inte Stockholm - Skåne, vilket hade varit 👌

Men om man då byter mellan olika regionaltåg skulle man ändå kunna ta sig t.ex Stockholm Skåne?.. om man orkar.
Citera
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
De allra flesta som pendlar kollektivt gör det nog med lokal eller regional trafik. Göteborg -Borås. Stockholm Uppsala osv. Eller för den delen Hässleholm Lund. Det är väl svinbra om det blir billigare. Vad är problemet? Sen Sverigekort.. låter ju lite missvisande när det inte skulle gälla längre distanser. Men fan så mycket bättre än att subventionera elbilar t.ex.
Det fetade.
Jag uppfattar tvärtom som att det gäller hela Sverige. Fast med lokaltrafiken då, alltså inte med SJ.
Citera
2026-09-10, 21:11
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Men om man då byter mellan olika regionaltåg skulle man ändå kunna ta sig t.ex Stockholm Skåne?.. om man orkar.

Förvisso.
Men vilket krångel!
Hade det funnits ett 'Sverigekort' för 450:- / månad hade jag - som aldrig reser med tåg - köpt det då det hade öppnat för spontana resor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det fetade.
Jag uppfattar tvärtom som att det gäller hela Sverige. Fast med lokaltrafiken då, alltså inte med SJ.

Jo precis! Så fattade jag med. Men ändå inte för SJs tåg. Så att åka från Göteborg till Umeå skulle visserligen gå men ändå i vara så rimligt i praktiken. Därför kan jag tycka förslaget mest skulle användas för pendling, vilket väl är ganska vettigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Förvisso.
Men vilket krångel!
Hade det funnits ett 'Sverigekort' för 450:- / månad hade jag - som aldrig reser med tåg - köpt det då det hade öppnat för spontana resor.

Jo precis.
Citera
2026-09-10, 21:15
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det var bara ett exempel. Sabina skulle lika gärna kunnat åka till sin gamla mamma i Eskilstuna med sina 4 små barn. Nu ska hon hem till SKHLM. 🤯

Det är väl jättebra om en resa eller tre för att hälsa på sin gamla mor inte kostar mer än ett Sverigekort? 🇸🇪

I Helvete heller. Jag ska inte behöva subventionera hennes misstag i livet via skattsedeln.

Citat:
Sen menar jag ju inte att man ska åka lokalbussar eller vanliga pendeltåg mellan Bålsta och Eskilstuna, men kanske mellan Enköping och Katrineholm eller från Märsta till Ockelbo. 🤗

Märsta till Ockelbo?

Inser du hur pass många jävla byten det skulle involvera? Tveksamt om det ens går att färdas den sträckan under en dag med lokala bussar. Det är därför man åker regionaltåg för några hundralappar ditt svagbegåvade vänsterhjon.

Citat:
Gissar att du bor i Örebro eller däromkring i krokarna även om jag får vissa vibbar kring Weiron i ottan..

Jävla sötnos. 🤭

Jag bor i Stockholm som en normal människa.
Citera
2026-09-10, 21:19
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
De allra flesta som pendlar kollektivt gör det nog med lokal eller regional trafik. Göteborg -Borås. Stockholm Uppsala osv. Eller för den delen Hässleholm Lund. Det är väl svinbra om det blir billigare. Vad är problemet? Sen Sverigekort.. låter ju lite missvisande när det inte skulle gälla längre distanser. Men fan så mycket bättre än att subventionera elbilar t.ex.

Ännu en idiot som inte förstår hur pass stor del av kollektivtrafiken finansieras via biljettintäkter.

Lokal trafik täcks redan av respektive lokaltrafikkort, och att svinga sig fram mellan två regioner via lokaltrafik är något en lallare med en halv dag att slå ihjäl på lokala sightseeingbussar med trettioelva byten kan ägna sig åt.
Citera
2026-09-10, 21:25
Moderator
Tystnads avatar
Kommer aldrig funka bra
450kr för resa genom hela Sverige !
Tågen kommer vara smockfulla så man antingen får stå upp i timmar eller inte ens kommer med.

Här i Skåne har dom haft "sommare biljett" för obegränsat resande under sommare månaderna, provat en ggr men aldrig mera under dessa omständigheter.

Tågen var smockfulla, speciellt Öresundstågen så man fick stå upp större delen av resan.
smockfulla tåg inbär överbelastade toaletter som blir överfulla och får stängas, svineriet skall vi inte nämna ens.
Vagns brist,vilket plötsligt kunde innebära att vid tex Hässleholm kopplades halva tåget bort och bara främre delen fortsatte upp i landet.
förare brist! framförallt sommar tid vilket innebär att tåget inte ens går "inställt pga förarebrist" står det
Citera
2026-09-10, 21:36
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Svinbra förslag, det fanns ett regionenrunt-kort här som vi köpte. En månad i en stor jävla yta - man kunde ta med cyklar och dra till platser man för det mesta inte besöker. Vilket är rätt nyttigt tror jag, att besöka platser i Sverige som inte är "det gamla vanliga".

Hade älskat det.

Ja.

Då hade man kunnat besöka platser som påmint om det som brukade vara "det gamla vanliga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in