2026-09-10, 19:49
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vilka jävla fantasier de har, Vantisemiterna

Det ska alltså vara billigare att åka kollektivt genom hela motherfucking Sverige än genom Stockholm, för 450 spänn
Har dumskallarna ens koll på vad det kostar staten med halverat månadskort (530 spänn) enbart i Stockholm? Varför inte göra skiten gratis när man ändå tramsar?

Men nej, det är inget jag, eller 98% av Sveriges befolkning kommer använda eller har någon nytta av. Det gagnar typ människor som pendlar mellan Uppsala och Stockholm med pendeltåg, till en brutal kostnad av tiotals miljarder för skattebetalarna som får subventionera skiten för hela riket.

Funkade ju i Tyskland om jag inte minns fel. Där kostnaderna inte var så hiskeliga!
Citera
2026-09-10, 19:57
Medlem
needAlifes avatar
På riktigt om de faktisk kan få detta igenom hade jag röstat på dem direkt. Det säger jag som nationalist Detta är ett område fler partier borde kolla på.

Men oavsett, behåll det halverade priset för det har gjort att enormt fler reser kollektivt.
Citera
2026-09-10, 20:03
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Jättebra, du betalar bara 450kr, plus de 2000 kr/ skattebetalare per år som reformen kommer kosta staten plus de 10000 kr/ skattebetalare per år du redan betalar via skatten till regionen. Ja och de extraavgångar som behövs på populära sträckor vid populära tider kommer ju också att kosta. För att inte tala om fördyringen för dem som idag bara reser fram och tillbaka till jobbet, månadskort i Kristianstad kostar till exempel 267kr.
Det behöver inte kosta så mycket, särskilt inte om priset blir lite högre än de föreslagna 450/mån (som jag fattar att det gäller). 650/mån är rimligare. Men det gäller alltså för en Sverigebiljett. Ni i Kristianstad kan alltid välja den månadsbiljett ni redan har.
Men den regionala kollektivtrafiken kommer att behöva byggas ut, om visionen om det resande folket ska bli verklighet. Det skulle bli ett incitament att åka mindre med bil.
Citera
2026-09-10, 20:10
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pidr
Ett otroligt bra initiativ

Varför ska just de pendlare som åker lokaltåg subventioneras?
Helt vrickat.
Citera
2026-09-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Funkade ju i Tyskland om jag inte minns fel. Där kostnaderna inte var så hiskeliga!
Då ska vi komma ihåg att Tyskland är 25% mindre än Sverige och har 8 gånger fler invånare, dvs avstånden är lite mindre och resandemarknaden väldigt mycket större. Och priset är €63/månad för 2026. 34 mdr kr subventioneras av de tyska skattebetalarna.
Citera
2026-09-10, 20:21
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ett fantastiskt bevis på att vänstermongoloider inte ska ha rösträtt öht.

Så för att ett socialfall ska kunna ta sina ungar till STHLM, ska staten subventionera kollektivtrafiken med tiotals miljarder? Och vad fan ska socialfallet göra i STHLM med sina horungar? Hon har ju inga pengar oavsett.

Tiotals miljarder för att socfallet ska kunna titta på julskyltningen, wow. Väl lagda pengar, verkligen.

Bränn mer pengar! Bygg nya spår för pendeltåg till hela Sverige! Vi behöver inga regionaltåg när vi kan ta en fem timmars resa med pendeltåg mellan Bålsta och Eskilstuna!

Jävla mongoloid.

Det var bara ett exempel. Sabina skulle lika gärna kunnat åka till sin gamla mamma i Eskilstuna med sina 4 små barn. Nu ska hon hem till SKHLM. 🤯

Det är väl jättebra om en resa eller tre för att hälsa på sin gamla mor inte kostar mer än ett Sverigekort? 🇸🇪

Sen menar jag ju inte att man ska åka lokalbussar eller vanliga pendeltåg mellan Bålsta och Eskilstuna, men kanske mellan Enköping och Katrineholm eller från Märsta till Ockelbo. 🤗

Gissar att du bor i Örebro eller däromkring i krokarna även om jag får vissa vibbar kring Weiron i ottan..

Jävla sötnos. 🤭
Citera
2026-09-10, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Om En Sverigebiljett kommer kosta 450 kronor skulle finnas på riktigt, vart skulle ni gjort? Är inte det en dröm med Sverigebiljett istället för sj tåg biljett.

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/kollektivtrafik/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/sverigebiljett_hb022345/

Det är nog bra vid första påseendet , men då de jämför med Tyskland där det kostar 63 euro att skaffa en DB biljett " Åk så mycket du vill över hela tyskland " Med mycket stora begränsningar. Biljetten gäller i princip enbart på lokaltåg och inte fjärrtåg ( Intercity ,IC, EC, ICE, mellan metropolerna)

Och kostnaden 450 kr. i månaden måste subventioneras. Stockholm , Göteborg och Malmö är i princip ganska skuldsatta redan och måste dra in på annat , eller alltså höja skatten någonstans , och ännu betydligt mer ifall "sverigebiljetten" ska gälla snabbtåg över hela Sverige och sträckorna Sthlm-GBG-Malmö .
Senast redigerad av Upplyften 2026-09-10 kl. 20:30.
Citera
2026-09-10, 20:29
Medlem
hade varit magiskt. hade fan aldrig varit hemma
Citera
2026-09-10, 20:30
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Varför ska just de pendlare som åker lokaltåg subventioneras?
Helt vrickat.
Det handlar inte om pendlare i första hand, så har åtminstone jag uppfattat det. Men varför skulle det inte kunna vara billigare att åka regionaltåg som ju är långsammare, mot att "lyxa till det" med SJ som går snabbare? De som har råd väljer nog SJ ändå.
Citera
2026-09-10, 20:32
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Tyskarna verkar hyfsat nöjda med sin liknande biljett åtminstone.

https://upptacktsfard.se/2024/08/28/vara-tips-om-deutschland-ticket/

" Det kan liknas vid ett månadskort för kollektivtrafiken i hela Tyskland. För 58 euro per kalendermånad (63 euro från januari 2026) kan du åka så mycket du vill i såväl lokal som regional kollektivtrafik i hela Tyskland. Däremot gäller Deutschland-Ticket varken på snabba (och ofta långväga) tåg såsom IC, ICE, EC eller på långfärdsbussar. "

D v s om du ville åka vettigt snabbt till Umeå eller Umeå så blir det att betala fullpris.
Riktiga bekymret lär dock vårt skruttiga järnvägsnätet med många trånga avsnitt om antalet passagerare ökar 25-40%.

Klart folket är nöjda. Men vad kostar det för samhället i stort? Tyskland har de senaste 10 åren passerat högskattelandet Sverige med råge, och det är nu väldigt högt skattetryck där. Folket gillar inte sånt. De missnöjesröstar då.
Citera
2026-09-10, 20:34
Medlem
feemaxxxs avatar
Här en halvtysk som har en Deutschlandbiljett. Här i Tyskland är det rätt många som köpt denna, även om de inte egentligen behöver den. Inte jag heller, men jag tycker det âr skönt att kunna åka till städer runt omkring. Sedan tar man ibland spårvagnen istället för bilen.
Tycker det är bra.

Glöm inte att det inte handlar om ett TYSKT förslag, inte om en snilleblixt från MP…
Citera
2026-09-10, 20:58
Medlem
Citat:
Vi slänger ut ett fint litet exempel på hur genomkorkat det här förslaget är.

Så, 450 för kollektivtrafik genom landet är budet.

Vi säger att en person från Enköping jobbar i Stockholm City.

Personen tar en UL-buss till Båsta, och åker pendeltåg med SL till Stockholm centralstation.

Resan tar en timme och 25 minuter aktiv restid, utan väntetid mellan buss och tåg.

Samma resa med SJ tar 40 minuter.

Så, kommer personen lägga runt 3 timmar per dag på restiden mellan hem och arbete eller 1 timme och 20 minuter?

Ett idiotiskt förslag.

De allra flesta som pendlar kollektivt gör det nog med lokal eller regional trafik. Göteborg -Borås. Stockholm Uppsala osv. Eller för den delen Hässleholm Lund. Det är väl svinbra om det blir billigare. Vad är problemet? Sen Sverigekort.. låter ju lite missvisande när det inte skulle gälla längre distanser. Men fan så mycket bättre än att subventionera elbilar t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in