2026-09-13, 13:41
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Förstår inte riktigt syftet för mig som Stockholmare. Ska jag alltså åka regional kollektivtrafik till t.ex. Malmö? Har testat med Flixbuss nån gång, vilket var rätt bedrägligt, men detta vore ju sjukt mycket jobbigare och otroligt mycket långsammare. Ser verkligen inte poängen. Lantisarna tar ändå bilen. Föredrog idén om att göra kollektivtrafiken 100% skattesubventionerad istället. Läggs så äckligt mycket resurser på spärrvakter, kontrollanter, fysisk och digital infrastruktur för att upprätthålla betallösningar och inpasseringar... Detta leder förstås till att trycket till kollektivtrafiken ökar, vilket då innebär att det behövs fler avgångar, fler lokalvårdare osv.

Nog den ända frågan som jag nånsin tyckt vänstern haft ett bättre förslag på än vad något högerparti har haft.
Du måste givetvis inte åka regionaltrafik till Malmö, men det skulle bli möjligt, om än kanske inte i praktiken. Däremot skulle du kunna åka gratis till Uppsala och läsa en kvällskurs på univeritetet. Och om du åker vanligt tåg eller med hemska flyget till Malmö så kommer du kunna använda din stockholmska kollektivtrafikbiljett till dina lokala skånska resor.
Jag, som är göteborgare, skulle även i praktiken kunna åka gratis till Malmö då det sedan länge går ett regionaltåg i timmen på sträckan. Skulle jag behöva lite hasch så kostar det bara 161 kr åka till Kongens by, utan byte.

Ett sådant förslag kommer kräva utbyggnad på vissa sträckor, så det kommer att bli dyrt. Fixar man den detaljen så är det skitbra.
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet15
Förslaget i sig är naturligtvis bra. Men ... ni glömmer det viktiga.

Det blir en ytterligare kostnad ovanpå regionerna som kommer finnas kvar och driva kollektivtrafiken därför att ... ja ingen vet. Tydligen behövs 21 olika appar för att köpa ett och samma Sverigekort.

Eftersom man inte börjat i rätt ände, vilket givetvis är att ta bort regionerna, så hoppas jag att förslaget läggs ned.
Ebba jobbar på det fetade.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in