2026-09-10, 21:40
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det behöver inte kosta så mycket, särskilt inte om priset blir lite högre än de föreslagna 450/mån (som jag fattar att det gäller). 650/mån är rimligare. Men det gäller alltså för en Sverigebiljett. Ni i Kristianstad kan alltid välja den månadsbiljett ni redan har.
Men den regionala kollektivtrafiken kommer att behöva byggas ut, om visionen om det resande folket ska bli verklighet. Det skulle bli ett incitament att åka mindre med bil.

Men vart fan skall vi resa? Det är inte så att folk börjar ta tåget till grannregionen, eller Voullerim, bara för att det blir billigare. Antingen har man en anledning att åka dit eller så har man det inte.
Citera
2026-09-10, 21:52
Medlem
Jag röstar vänster men tycker att de kan koncentrera sig på välfärden och att förbättra villkoren för de som har det svårast i samhället. Kollektivtrafiken i Sverige är på tok för dyr men jag vet inte om en Sverige-biljett är lösningen direkt. De flesta håller sig på sin hemort eller åtminstone i närheten och vill bara ha fungerande kollektivtrafik där de bor och humana priser. Ingen kommer väl att resa land och rike runt för detta? Tågen mellan större städer ingår väl inte så jag tror inte att det påverkar resandet på det sättet.

Jag har varit i Tyskland och nyttjat det där kortet. Skitbra, kunde resa hur mkt jag ville en vecka i Berlin för typ 500 kr. Men fortsatte jag resa i andra tyska städer eller resten av sommaren? Nej. Däremot tror jag ev tyskar kan utnyttja det mer, de verkar röra mer på sig inom landet än svenskar gör.

Så nej V - lägg krutet på viktigare grejer.
Citera
2026-09-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Men vart fan skall vi resa? Det är inte så att folk börjar ta tåget till grannregionen, eller Voullerim, bara för att det blir billigare. Antingen har man en anledning att åka dit eller så har man det inte.

Ja men precis.
Citera
2026-09-10, 22:05
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
På riktigt om de faktisk kan få detta igenom hade jag röstat på dem direkt. Det säger jag som nationalist Detta är ett område fler partier borde kolla på.

Men oavsett, behåll det halverade priset för det har gjort att enormt fler reser kollektivt.

Precis, jag har velat om jag skulle röstat på Afs eller Liberalerna om jag mot förmodan skulle rösta i riksdagsvalet. Men nu blir ju Vänsterpartiet riktigt intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Hade jag kunnat köpa sådan biljett hade jag Självklart utforskat mer av Sverige. Länge velat besöka norra Sverige men med dagens tågpriser från södra Sverige är ett skämt! Tar mig billigare till Beijing än Kiruna.

Jag tänker som du. Tänk vilken frihet att ha möjligheten att upptäcka större delen av Sverige en sommar för bara 450 kr. Allt som behövs är egentligen en bra ryggsäck och vettig packning.

Fantastiskt!

❤️🤟❤️
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
I Helvete heller. Jag ska inte behöva subventionera hennes misstag i livet via skattsedeln.
Citat:
Märsta till Ockelbo?

Inser du hur pass många jävla byten det skulle involvera? Tveksamt om det ens går att färdas den sträckan under en dag med lokala bussar. Det är därför man åker regionaltåg för några hundralappar ditt svagbegåvade vänsterhjon.
Citat:
Jag bor i Stockholm som en normal människa.

Det handlar inte om att du personligen ska subventionera någons resor. Vi gör det tillsammans. Det kallas solidaritet. 🥹

Vad det sedan gäller att resa mellan Märsta ock Ockelbo, visst det kanske tar tid och involverar många byten idag. Men tänk om sträckningen skulle visa sig populär, då kanske det skulle börja gå expressbussar. 🫵 🥳

Sen tycker jag du låter så pessimistisk. Varför skulle inte regionaltåg kunna ingå i Sverigebiljetten? Det tänkte du inte på sötis där. Trots att du inte verkar helt tappad. ❤️

I framtiden kanske man kan åka snabbtunnelbana mellan Medis och Möllevångstorget. 🤯 🧆🫓🥙 🥰

🙏🌈❤️
Citera
2026-09-10, 22:17
Medlem
skvallertackas avatar
Det är ju större chans att jag skulle använda den och kollektiva färdmedel om det kostade 450kr än om det inte fanns.
Citera
2026-09-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ännu en idiot som inte förstår hur pass stor del av kollektivtrafiken finansieras via biljettintäkter.

Lokal trafik täcks redan av respektive lokaltrafikkort, och att svinga sig fram mellan två regioner via lokaltrafik är något en lallare med en halv dag att slå ihjäl på lokala sightseeingbussar med trettioelva byten kan ägna sig åt.

Det är det jag säger. Det kommer användas till arbetspendling.

Det är väl inte vansinnigt stor skillnad på hur det är nu, där biljettpriset för periodkort har halverats.

Den största idioten i den här tråden är du.
Citera
2026-09-10, 22:19
Medlem
norther1s avatar
Förstår inte riktigt syftet för mig som Stockholmare. Ska jag alltså åka regional kollektivtrafik till t.ex. Malmö? Har testat med Flixbuss nån gång, vilket var rätt bedrägligt, men detta vore ju sjukt mycket jobbigare och otroligt mycket långsammare. Ser verkligen inte poängen. Lantisarna tar ändå bilen. Föredrog idén om att göra kollektivtrafiken 100% skattesubventionerad istället. Läggs så äckligt mycket resurser på spärrvakter, kontrollanter, fysisk och digital infrastruktur för att upprätthålla betallösningar och inpasseringar... Detta leder förstås till att trycket till kollektivtrafiken ökar, vilket då innebär att det behövs fler avgångar, fler lokalvårdare osv.

Nog den ända frågan som jag nånsin tyckt vänstern haft ett bättre förslag på än vad något högerparti har haft.
Citera
2026-09-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag röstar vänster men tycker att de kan koncentrera sig på välfärden och att förbättra villkoren för de som har det svårast i samhället. Kollektivtrafiken i Sverige är på tok för dyr men jag vet inte om en Sverige-biljett är lösningen direkt. De flesta håller sig på sin hemort eller åtminstone i närheten och vill bara ha fungerande kollektivtrafik där de bor och humana priser. Ingen kommer väl att resa land och rike runt för detta? Tågen mellan större städer ingår väl inte så jag tror inte att det påverkar resandet på det sättet.

Jag har varit i Tyskland och nyttjat det där kortet. Skitbra, kunde resa hur mkt jag ville en vecka i Berlin för typ 500 kr. Men fortsatte jag resa i andra tyska städer eller resten av sommaren? Nej. Däremot tror jag ev tyskar kan utnyttja det mer, de verkar röra mer på sig inom landet än svenskar gör.

Så nej V - lägg krutet på viktigare grejer.

Jag röstar iofs inte vänster och håller med om att det finns viktigare saker. Men tycker inte detta förslag är så dumt. Det skulle innebära billigare kollektivtrafik för de som pendlar halvlångt eller långt.
Citera
2026-09-10, 22:23
Medlem
Citat:
Nej men då kanske du ska tänka ett varv till och sätta dig in i hur kollektivtrafiken finansieras och hur stor del av det kommer från biljettintäkter. Sen tänker du ännu ett varv och tar dig en fundering på vart man hämtar pengarna för att täcka upp det gigantiska bortfallet i budgeten.
Från skattepengar såklart. Är det det du känner att du måste upplysa folk om för att du inte tror att de förstår det, eller vad är din poäng?

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Så är det för en del i alla fall, även om en del förmodligen avstår från att resa för att de inte har råd. Men med det här så kan det också bli fler som tar tåget istället för bilen.
Citera
2026-09-10, 22:23
Medlem
Tanken är god. Givetvis borde hela Sverige åtminstone ha gemensamt betalsystem gör kollektivtrafik. Men tänk vad många pappersvändare som skulle bli arbetslösa.
Citera
2026-09-10, 22:25
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Förstår inte riktigt syftet för mig som Stockholmare. Ska jag alltså åka regional kollektivtrafik till t.ex. Malmö? Har testat med Flixbuss nån gång, vilket var rätt bedrägligt, men detta vore ju sjukt mycket jobbigare och otroligt mycket långsammare. Ser verkligen inte poängen. Lantisarna tar ändå bilen. Föredrog idén om att göra kollektivtrafiken 100% skattesubventionerad istället. Läggs så äckligt mycket resurser på spärrvakter, kontrollanter, fysisk och digital infrastruktur för att upprätthålla betallösningar och inpasseringar... Detta leder förstås till att trycket till kollektivtrafiken ökar, vilket då innebär att det behövs fler avgångar, fler lokalvårdare osv.

Nog den ända frågan som jag nånsin tyckt vänstern haft ett bättre förslag på än vad något högerparti har haft.
Tror inte du fattar hur mycket folk som åker regionaltåg exempelvis. Folk bor i västerås men jobbar i Stockholm osv. Det är inga lantisar, Västerås är sveriges femte största stad. Billig kollektivtrafik är enormt populärt så en verklig valvinnare.
Citera
2026-09-10, 22:32
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Tror inte du fattar hur mycket folk som åker regionaltåg exempelvis. Folk bor i västerås men jobbar i Stockholm osv. Det är inga lantisar, Västerås är sveriges femte största stad. Billig kollektivtrafik är enormt populärt så en verklig valvinnare.

Bor man inte i Stockholm, Göteborg eller Malmö är man en bondlurk. Tro inte något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in