2026-09-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen4
Det kan också ha varit så, att GM (JJ) har gått till gården, betett sig väldigt underligt, och Tor har helt enkelt bett honom att gå därifrån och vänt ryggen till för att han höll på med annat, och då blivit attackerad ur ingenting.

Men JJ var väl tystlåten. Skulle inte tro att han gått in på gården och betett sig väldigt underligt. Hur och varför?

Anar att man inte begår ett så pass brutalt dubbelmord utan orsak. Har ändå känslan att han hade en kumpan i huset som var redo att göra allt för sin sak. Är inte JJ en galning så kan det finnas en partner som lejt honom.
Citera
2026-09-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
Rimlighetsanalys, det du hävdat tidigare att man ej kan bli dömd på.

Till tidigare inlägg vill jag bara slänga in ett exempel.

Jag tycker advokat Johan Eriksson förklarar, och problematiserar detta, på ett bra sätt. Observera då: När den objektiva bevisningen inte ger något svar på frågan så finns det ingen anledning att göra någon trovärdighetsbedömning, eftersom inget underlag för trovärdighetsbedömning finns.

Se: https://www.youtube.com/watch?v=UpQBB5c29Us&t=4887s (1:17:10 - 1:20:10)
Citera
2026-09-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
ja låter troligt men hur missa 10000kr? eller hittade dom gerds bankomatkort i huset och nöjde sig med det?

är så många frågetecken men jag som följt fallet i över 15 år tror JJ drev runt på sina planlösa promenader någonstans vid gården har han stött på Tor som på något sätt triggat JJ att slå ihjäl honom sen måste Gerd sett JJ så hon fick åka med.

sen tycker jag det är jävligt märkligt sammanträffande att en annan person dör 31a i härnösand kan vara en slump men 3 personer dör 2005-05-31-2005-06-02 det tycker jag är en ganska stor siffra för en liten ort
Ja, det är väl inte helt otroligt att missa ett par byxor på en stol.

Ja, jag tror också att något triggade JJ. Något som fick honom att känna sig dum, skamsen, bortgjord, avslöjad... Och för en så kryptisk och extremt introvert individ krävs kanske inte något anmärkningsvärt.

Var det något märkligt med de andra dödsfallen? Har ingen aning själv, men det är inte en jätteliten ort, och med en rätt stor andel åldringar, väl?
Citera
2026-09-10, 18:56
Medlem
Nattbussen4s avatar
Om JJ nu inte vore inblandad alls, och hans DNA kan ha hamnat där på ett annat vis, skulle han knappast ha kommit med en sådan osannolik historia som satte honom på platsen precis när morden inträffade. Utan stå för att han inte visste något om det.

Det känns också konstigt att han minns så lång tid efter vad han gjorde den dagen, vilket tyder på att dagen har stått ut som något utöver det vanliga, vilket ett dubbelmord är och att man befinner sig på platsen.

Det är klart att han är djupt insyltad i vad som hände även om fler gärningsmän inte kan uteslutas.
Citera
2026-09-10, 18:56
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatismacka
JJ är ute på sin promenad ut mot Solumnshamn genom skogen och är på väg att gena över Tors tomt som han har gjort tidigare.
Tor har precis avslutat sitt pass på vedbacken när han ser JJ.
Tor tillrättavisar JJ och ber honom avlägsna sig från tomten omedelbart. Han anser att saken är utagerad och tar med sig huggkubben på skottkärran in ladan, yxan är kvar ute på vedbacken för att hämtas upp i en andra vända.
JJ som inte kan hantera denna tillrättavisning ser rött och greppar tag i yxan och travar efter in och mördar tor för att sedan täcka över honom.
Under detta skede kommer Gärd in i ladan och upptäcker JJ, för att sedan fly ut på gården.
JJ flyger efter med yxan och mördar Gärd, för att direkt släpa in henne bredvid Tor.

JJ funderar nu på hur han ska ta sig ur denna situation.

Han iscensätter ett rånmord.

Dumpar yxan någonstans på vägen och anskaffar sig ett par Reebok storlek 45 och tar sig tillbaka till gården.
Klampar runt i hela huset, öppnar lådor och river, han är egentligen inte ute efter pengar och tänker inte ens på Tors byxor och täta plånbok.
Tar med sig Gärds bankkort som han hittar i handväskan som sedan dumpas under trädet.
Sedan genomförs uttagsförsök och kortet fastnar i automaten.
JJ lever därefter ett skötsamt och ordnat liv i tron att han har kommit undan detta.
Case closed! -spokey!
Citera
2026-09-10, 18:57
Medlem
Leif GW har aldrig haft ngr problem att vara mkt ELAK mot människor och avrätta dom offentligt, utan att personerna i fråga kan eller bereds möjlighet att bemöta hans påstående. Påstående som jag ofta noterat, då man själv läser in sig på detaljer, bygger på svag grund. Så jag tror inte Leif GW drivs av medkänsla i detta fallet, heller.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror inte att det handlar om prestige för GWs del utan om medkänsla för en person som står inför risken att ha oturen att bli oskyldigt dömd.
Citera
2026-09-10, 18:59
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Men JJ var väl tystlåten. Skulle inte tro att han gått in på gården och betett sig väldigt underligt. Hur och varför?

Anar att man inte begår ett så pass brutalt dubbelmord utan orsak. Har ändå känslan att han hade en kumpan i huset som var redo att göra allt för sin sak. Är inte JJ en galning så kan det finnas en partner som lejt honom.

Det finns ca. en miljon skäl till att människor beter sig underligt trots att de är tystlåtna.

Vi vet egentligen ingenting om hans sinnesstämning den dagen, eller varför han plötsligt blev så våldsamt intresserad av vad som utspelade sig på gården, oavsett om han slog ihjäl bägge eller om han endast släpade in Gerd i ladan.
Citera
2026-09-10, 19:00
Medlem
Har man kasserat teorin att Gerd tillfogades ytterligare våld inne i ladugården? Det var väl något blodstänk som tydde på det? Trodde att den detaljen skulle få JJ dömd för åtminstone mordet på henne.

Och visst är det säkerställt att hon bedöms ha levt när hon släpades in? Inte för att jag tror hon var vid medvetande, tack och lov, men att hjärtat fortfarande slog. Dödsrosslingar eller liknande kan ha föranlett MGM att hugga igen. Om det nu höggs mer efter att hon släpats in, dvs.
Citera
2026-09-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar

Kumpan i huset skriver du. Vilket hus menar du?
Citera
2026-09-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Kumpan i huset skriver du. Vilket hus menar du?
Det finns väl bara ett?
Citera
2026-09-10, 19:36
Medlem
Man har inte helt kunnat belägga, råder delade meningar, huruvida han slår igen mot Gerd inne i ladan, EV därför att han slår då han redan täckt över henne med jackan och inget blodstänk då flyger mot väggar typ.

Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Har man kasserat teorin att Gerd tillfogades ytterligare våld inne i ladugården? Det var väl något blodstänk som tydde på det? Trodde att den detaljen skulle få JJ dömd för åtminstone mordet på henne.

Och visst är det säkerställt att hon bedöms ha levt när hon släpades in? Inte för att jag tror hon var vid medvetande, tack och lov, men att hjärtat fortfarande slog. Dödsrosslingar eller liknande kan ha föranlett MGM att hugga igen. Om det nu höggs mer efter att hon släpats in, dvs.
Citera
2026-09-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
EV därför att han slår då han redan täckt över henne med jackan och inget blodstänk då flyger mot väggar typ.
Borde inte det synas ganska tydligt på jackan, till och med om slagen/slaget utdelats med den trubbiga sidan? Skador i tyget, menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in