2026-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Alternativ 4 verkar högst orimligt av de skäl du själv uppger.

Vansinnesdådet ligger närmast till hands för mig: JJ har smugit och spejat vid huset som den märklige smygare han är, blivit ertappad och förlorat besinningen över att bli påkommen som en smygande fluktare.

Ertappad? Tor överfölls ju utan förvarning som det verkar.
Citera
2026-09-09, 19:38
Medlem
Citat:
Sant. Inget utöver att han ofta tog väldigt långa skogspromenader där han uppgett att han oftast hållit sig undan vältrafikerade stigar, att han är nästan patologiskt tillknäppt och hemlighetsfull, att han i smyg ställde ut en staty i ett friluftsområde i K-holm.

Små hintar om att han varit bra mycket kufigare än den propra fasad han hållit utåt.

Ja, jag hoppas vi blir varse någon gång.

Och varför affischer/tavlor med motiv av blodiga människor och dödskallar?

Är det här han beställde sina posters? Hittar inga likadana tavlor dock, men liknande.

https://sinister.se/produktetikett/blod/page/2/
Senast redigerad av honn 2026-09-09 kl. 19:45.
Citera
2026-09-09, 19:42
Medlem
Citat:
Jag tror att någon eller några som varit helt ovetande om morden har varit inne i huset och rotat och roffat åt sig. Men det är förstås min personliga teori.
ja låter troligt men hur missa 10000kr? eller hittade dom gerds bankomatkort i huset och nöjde sig med det?

är så många frågetecken men jag som följt fallet i över 15 år tror JJ drev runt på sina planlösa promenader någonstans vid gården har han stött på Tor som på något sätt triggat JJ att slå ihjäl honom sen måste Gerd sett JJ så hon fick åka med.

sen tycker jag det är jävligt märkligt sammanträffande att en annan person dör 31a i härnösand kan vara en slump men 3 personer dör 2005-05-31-2005-06-02 det tycker jag är en ganska stor siffra för en liten ort
Citera
2026-09-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det bör noteras att slutsatsen är att TR anser att fler personer varit på mordplatsen?

Medhjälp till mord är lite "Mäh"!

Vi får se vad HR kommer fram till i sinom tid.

Nej, det stämmer inte. Tingsrättens dom behöver inte alls betyda att det funnits andra gärningsmän. Tingsrättens slutsats är snarare att man kunnat bevisa att han, i vart fall, gjort sig skyldig till medhjälp till mord. Men att man inte kunnat bevisa att han utfört själva mordet, vilket i sin tur gör att man inte kan utesluta andra gärningsmän.
Citera
2026-09-09, 19:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det står det ju inte i domen; man skriver att ”Han har därmed i vart fall främjat gärningarna och styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt.”

Tack, jag ska läsa domen, men nog öppnar de för en till gärningsman genom domen?
Han har därmed i vart fall främjat gärningarna och styrkt en eventuell annan gärningsman i dennes uppsåt.
Citera
2026-09-09, 20:04
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
ja låter troligt men hur missa 10000kr? eller hittade dom gerds bankomatkort i huset och nöjde sig med det?

är så många frågetecken men jag som följt fallet i över 15 år tror JJ drev runt på sina planlösa promenader någonstans vid gården har han stött på Tor som på något sätt triggat JJ att slå ihjäl honom sen måste Gerd sett JJ så hon fick åka med.

sen tycker jag det är jävligt märkligt sammanträffande att en annan person dör 31a i härnösand kan vara en slump men 3 personer dör 2005-05-31-2005-06-02 det tycker jag är en ganska stor siffra för en liten ort

Men VAD är oddsen för att ett äldre par blir mördat en dag och några lösdrivare ramlar in på gården och bestämmer sig för att genomsöka huset? Det är liksom dubbel otur för Tor och Gärd att inom ett eller två dygn bli både mördade och sedan få inbrott av andra, helt oberoende, personer.
Citera
2026-09-09, 20:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn

Är det här han beställde sina posters? Hittar inga likadana tavlor dock, men liknande.

Det finns längre bak i tråden, det var en poster från någon film. Lyckades hitta den men nu minns jag inte vad det var. I alla fall den bilden med blod runt munnen var från en filmposter.
Citera
2026-09-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Men VAD är oddsen för att ett äldre par blir mördat en dag och några lösdrivare ramlar in på gården och bestämmer sig för att genomsöka huset? Det är liksom dubbel otur för Tor och Gärd att inom ett eller två dygn bli både mördade och sedan få inbrott av andra, helt oberoende, personer.
tjuvar är bra på att nosa upp olåsta bostäder hur förklarar du annars skoavtrycken? dom är omöjligen JJs då han inte har den skostorleken

min teori är att det är ett utländskt par baltikum eller liknande därför man aldrig hittat dom
Citera
2026-09-09, 20:12
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
tjuvar är bra på att nosa upp olåsta bostäder hur förklarar du annars skoavtrycken? dom är omöjligen JJs då han inte har den skostorleken

min teori är att det är ett utländskt par baltikum eller liknande därför man aldrig hittat dom

Jag förklarar skoavtrycken med att JJ inte var ensam i dådet: (FB) Dubbelmordet i Brattås, Härnösand 2005 - man i 45-årsåldern åtalas

Jag tror INTE några som inte hade med mordet att göra har genomsökt huset. Och om det var tjuvar: varför tog de ingenting av värde? Bara lagfarter, en handväska och ett pass?
Citera
2026-09-09, 20:16
Medlem
Citat:

Nja. Om GM köpt den från en svensk sajt kan jag nästan garantera från vem. Han blev dock rätt ledsen förra gången han förekom på flashback så jag outar inte honom. Rätt irrelevant för tråden.
Citera
2026-09-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det finns längre bak i tråden, det var en poster från någon film. Lyckades hitta den men nu minns jag inte vad det var. I alla fall den bilden med blod runt munnen var från en filmposter.

Ok tack! Det känns i alla fall lite märkligt och omoget att ha sådana tavlor i sin bostad...
Citera
2026-09-09, 20:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ok tack! Det känns i alla fall lite märkligt och omoget att ha sådana tavlor i sin bostad...

När man är 45, bor i en etta i en småstad, är arbetslös och utan socialt umgänge - ja.

Sen finns det ju jättemånga personer som är fans av skräckfilmer och samlar på posters/memorabilia etc.
Men han hade ljus inredning, ordnat omkring sig, inga andra sorters memorabilia.

Då sticker två tavlor med ganska morbida motiv ut.

Om han hade tagit hem besök till sin lägenhet hade hen nog blivit lite fundersam över just de motiven.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-09 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in