2026-09-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Våldtäkt är ett mansproblem.

Yep, 100% så
Citera
2026-09-10, 16:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Kvinnoproblem --> problem för kvinnor. Det är vad menar med ordet.
Mansproblem -> Det är män som våldtar.

Lösningen är att män inte våldtar.
Citera
2026-09-10, 16:36
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Mansproblem -> Det är män som våldtar.

Lösningen är att män inte våldtar.

Det är inte enbart män som våldtar.

Vore det bästa såklart om de som våldtar slutar med det men att beakta risk och fatta rationella beslut är också viktigt samt göra vad man kan för att undvika dumdristiga beslut.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-10 kl. 16:39.
Citera
2026-09-10, 16:38
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Det är helt ok att komma in på lite stickspår.

Ibland kommer jag in på väldigt stora stickspår men tycker det känns helt ok ända tills moderator varnar mig, vilket har hänt vielen gånger.

Jag tycker det är ett mansproblem och det kan nog härledas till att män är mycket sämre på att ta ansvar både gällande som offer och förövare.

Vidhåller att vi borde diskutera manligt ansvarstagande så mycket vi bara kan.

Utifrån min användning av begreppet, så är det rimligt att betrakta våldtäkter som ett kvinnoproblem huvudsakligen.
Citera
2026-09-10, 16:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är inte enbart män som våldtar.

Vore det bästa såklart om de som våldtar slutar med det men att beakta risk och fatta rationella beslut är också viktigt samt göra vad man kan för att undvika dumdristiga eslut.
Det var du som ville att diskussionen skulle handla om att det är kvinnor som våldtas.

Alla har ett eget ansvar för sina handlingar. Handlingen att stoppa kuken i någon utan samtycke har alltså männen ansvar för.
Citat:
Utifrån min användning av begreppet, så är det rimligt att betrakta våldtäkter som ett kvinnoproblem huvudsakligen.
Om det är ett kvinnoproblem så lägger du ansvaret på kvinnor.
Senast redigerad av cinmik 2026-09-10 kl. 16:43.
Citera
2026-09-10, 16:43
Medlem
Citat:

Jag ser det som att det är män som våldtar som har problem, hence ett mansproblem. Ett antisocialt beteende som kvinnor behövt anpassa sig efter genom hela människans historia. Men i grunden alltså ett mansproblem.
Citera
2026-09-10, 16:49
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Det var du som ville att diskussionen skulle handla om att det är kvinnor som våldtas.

Jag lyfte ansvarsperspektivet för kvinnor, eftersom det är kvinnor som huvudsakligen våldtas (är offer). Jag pratade om det förebyggande perspektivet för kvinnor.

Det är inte bara män som våldtar dock.

Citat:
Om det är ett kvinnoproblem så lägger du ansvaret på kvinnor.

Du förstår inte det som sägs. Du tror att du kan lägga in dina egna betydelser av begrepp som jag använder i mina resonemang. Det är inte så det fungerar. Det är hur jag använder begreppen som har relevans och det är något du behöver ta hänsyn till.
Citera
2026-09-10, 16:52
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Jag ser det som att det är män som våldtar som har problem, hence ett mansproblem. Ett antisocialt beteende som kvinnor behövt anpassa sig efter genom hela människans historia. Men i grunden alltså ett mansproblem.

Det är inte bara män som våldtar och vi verkar ha olika användning av begreppet. Om du dock menar att det är män som huvudsakligen våldtar snarare än kvinnor, så håller jag med.

Jag ser till helheten.
Citera
2026-09-10, 17:01
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag lyfte ansvarsperspektivet för kvinnor, eftersom det är kvinnor som huvudsakligen våldtas (är offer). Jag pratade om det förebyggande perspektivet för kvinnor.

Det är inte bara män som våldtar dock.

Du förstår inte det som sägs. Du tror att du kan lägga in dina egna betydelser av begrepp som jag använder i mina resonemang. Det är inte så det fungerar. Det är hur jag använder begreppen som har relevans och det är något du behöver ta hänsyn till.
Den du lägger problemet på är den som är problemet.

Män som våldtar är problemet oavsett om de våldtar kvinnor, män eller barn.

I ett ansvarsperspektiv - vem är ansvarig för att män våldtar?
Citera
2026-09-10, 17:12
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Den du lägger problemet på är den som är problemet.

Jag har redan förklarat vad jag menar med begreppet.

Citat:
Män som våldtar är problemet oavsett om de våldtar kvinnor, män eller barn.

De som våldtar är de som gör fel, ja. Men det innebär inte att man ska förringa betydelsen av ansvarsfullt individuellt agerande.
Citera
2026-09-10, 17:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har redan förklarat vad jag menar med begreppet.

De som våldtar är de som gör fel, ja. Men det innebär inte att man ska förringa betydelsen av ansvarsfullt individuellt agerande.
Men du, det går inte att komma undan en våldtäkt med att kvinnan inte var ansvarstagande.
Citera
2026-09-10, 17:16
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Men du, det går inte att komma undan en våldtäkt med att kvinnan inte var ansvarstagande.

Du resonerar efter utfallet har skett. Jag pratar givetvis om innan utfallet har skett.

Det går att minska risken för att våldtäkt sker för den som löper risk att utsättas genom kloka och medvetna val.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-10 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in