2026-09-10, 15:22
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Eller så har ett sexuellt övergrepp skett men det har inte klassificerats som våldtäkt.

Av de genomgångna anmälningarna från 2016 utgjordes runt en fjärdedel av gärningar som visade sig sannolikt inte ha hänt eller inte uppfyllde kriterierna för en våldtäkt.

Poängen var att man inte kan veta med absolut säkerhet att en våldtäkt inte har skett, men det har gjorts en bedömning att det troligtvis inte har skett. Jag pratar alltså om våldtäkter här, inte om sexuella övergrepp.

Att jag säger att man har gjort bedömningen att en våldtäkt troligen inte har skett innebär inte att jag har missat att en fjärdedel av anmälningarna inte enbart syftar på den andel av anmälningarna där det har bedömts att en våldtäkt troligen inte har skett. Inte kan du heller på något sätt härleda och konkludera att jag skulle ha missat det utifrån det jag skrev.
Citera
2026-09-10, 15:29
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Är det inte ett risktagande att utsätta sig för att våldta och bli dömd för våldtäkt menar du ?

Du verkar ha svårt att tolka in det som skrivs på ett rationellt sätt. Hur i helvete lyckas du formulera en sådan här fråga utifrån det jag skrev?

Förebyggande åtgärder är viktiga och i den kategorin så är riskbeaktning och ansvarstagande två viktiga saker att prata om.
Citera
2026-09-10, 15:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Du verkar ha svårt att tolka in det som skrivs på ett rationellt sätt. Hur i helvete lyckas du formulera en sådan här fråga utifrån det jag skrev?

Förebyggande åtgärder är viktiga och i den kategorin så är riskbeaktning och ansvarstagande två viktiga saker att prata om.
Jo men du verkar tro att man inte diskuterar ansvar pga att det handlar om kvinnor kontra män.

För min del spelar det ingen roll om det är kvinnor, män eller barn som våldtas. Det är aldrig offrets ansvar hur gärningsmannen valt att handla.

Mitt resonemang är alltså könsneutralt.
Citera
2026-09-10, 15:40
Medlem
Citat:
Poängen var att man inte kan veta med absolut säkerhet att en våldtäkt inte har skett, men det har gjorts en bedömning att det troligtvis inte har skett. Jag pratar alltså om våldtäkter här, inte om sexuella övergrepp.

Att jag säger att man har gjort bedömningen att en våldtäkt troligen inte har skett innebär inte att jag har missat att en fjärdedel av anmälningarna inte enbart syftar på den andel av anmälningarna där det har bedömts att en våldtäkt troligen inte har skett. Inte kan du heller på något sätt härleda och konkludera att jag skulle ha missat det utifrån det jag skrev.

Jag anklagade inte dig för nånting alls. Men tack ändå för klargörandet.
Citera
2026-09-10, 15:45
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Jo men du verkar tro att man inte diskuterar ansvar pga att det handlar om kvinnor kontra män.

Nej, det har jag inte sagt. Varför hittar du på saker för? Man diskuterar säkerligen ansvarstagande med kvinnor men det kan göras mer.

Citat:
För min del spelar det ingen roll om det är kvinnor, män eller barn som våldtas. Det är aldrig offrets ansvar hur gärningsmannen valt att handla.

Mitt resonemang är alltså könsneutralt.

Rätt osmakligt att prata om barn som våldtas kan jag tycka och ta in det i den här diskussionen. Barn kan inte antas göra riskutvärderingar och de har en målsman av en anledning. Det är förälderns ansvar att se till att ett barn inte hamnar i riskabla situationer.

Men kvinnor är vuxna, de är inte barn, och det enda jag säger är att kvinnor har ansvar för de situationer de försätter sig i.

Jag förstår inte varför man helt plötsligt ska blunda för de förebyggande åtgärderna på ett individuellt plan.
Citera
2026-09-10, 15:49
Medlem
Citat:
Fast nu pratar vi ju om våldtäkter och där är ju kvinnor överrepresenterade som offer och det är det som diskuteras framförallt.

Det finns män som också tar onödiga risker, absolut. Men att hela tiden flytta fokuset bort ifrån kvinnor så fort man lyfter det här med kvinnligt ansvarstagande blir lite konstigt.

Nja, denna tråden handlar om samtycke och det är väl främst det som diskussionen handlat om.

Fast att alltid prata om ansvarstagande bara i samband med sexualbrott och tjejer/kvinnor blir också konstigt. Det är väldigt sällan man ser diskussioner om ansvar här på flashback när offret är man (förutom gängkriminella).

Ändå är manliga brottsoffer överrepresenterade i nästan alla kategorier förutom just då sexualbrottsligheten.

Så jag tycker att vi borde inkludera manligt ansvarstagande i de här diskussionerna gällande sexualbrott och tjejer/kvinnor. Det är på tiden att män börjar ta mer ansvar gällande att inte vara offer för diverse. Till exempel, hur beter sig män, hur framstår de och uppfattas av andra, hur klär de sig, hur ser deras historik ut gällande exempelvis om det varit mycket knarkande och så, osv osv
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 15:57.
Citera
2026-09-10, 15:51
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Jag anklagade inte dig för nånting alls. Men tack ändå för klargörandet.

Sättet du replikerade på tyckte jag antydde att jag hade missat något men om det inte var så du menade så är det fine.
Citera
2026-09-10, 15:59
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Nja, denna tråden handlar om samtycke och det är väl främst det som diskussionen handlat om

Jag har inte påstått att tråden inte handlar om det. Men ibland kommer man in på lite stickspår och det tycker jag inte är fel i sig så länge man inte avviker för långt ifrån ämnet.

Citat:
Fast att alltid prata om ansvarstagande bara i samband med sexualbrott och tjejer/kvinnor blir också konstigt. Det är väldigt sällan man ser diskussioner om ansvar här på flashback när offret är man (förutom gängkriminella).

Varför tror du ansvarstagandet tas upp i anslutning till kvinnor för mer än män i det här avseendet? Förmodligen för att det är framförallt kvinnor som våldtas. Det blir en naturlig infallsvinkel helt enkelt. Våldtäkt är ett kvinnoproblem huvudsakligen. Jag har redan medgett att män måste också vara ansvarstagande.

Citat:
Ändå är manliga brottsoffer överrepresenterade i nästan alla kategorier förutom just då sexualbrottsligheten.

Tråden handlar om samtyckeslagen. Våldtäkter angränsar rätt mycket till ämnet. Men att sitta och babbla om manliga brottsoffer som är överrepresenterade när det gäller andra brott som är helt orelaterade till tråden är väl ändå lite väl avvikande ifrån huvudämnet men du kan starta en tråd om det ifall du vill och ifall det är något du vill diskutera.

Men att män är överrepresenterade som brottsoffer överlag som du säger hör liksom inte hit.
Citera
2026-09-10, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Din desperation och nivå av löjlighet stiger o stiger. Du har ingenting att komma med. Ingen argumentation och antingen förstår du ingenting eller så spelar du dum.

Spåra nu inte ur Jocke, jag är lugn som en filbunke och inte ett dugg desperat.

Citat:
En fjärdedel = 25% (tänkte att det är bäst att hjälpa dig lite med matematiken)

Tack men det visste jag redan.

Citat:
https://www.tfkriminalvard.se/rapporter/ar-sverige-ett-valdtaktsland/

Återigen ett svar från dig utan svar. Varför kan du inte svara på frågorna?

Diskussionen rör alltså sättet att registrera anmälningar om våldtäkt. Ni skriker ju om hur liten andel av anmälningarna som leder till åtal och domar. Då är det väl relevant att peka på att en stor del av anmälningar som registreras i statistiken som anmälningar av våldtäkt inte har hänt eller handlar om sådan som inte är våldtäkt. Varför skulle det inte vara relevant i den diskussionen?

Varför anser du att det ger en rättvisande bild att i statistiken över anmälda våldtäkter ingår det sådant som inte har hänt samt sådant som inte utgör våldtäkt?

Tycker du att det är en stor andel av anmälningarna som skulle falla bort om Sverige förde statistik på samma sätt som de flesta övriga länder gör?

Ok nu ska vi fokusera på nåt annat tydligen.
Du missade nog mina frågor, de kommer här igen: Varför lät 30 åringen det ske? Varför gick han inte därifrån istället? Han var den vuxna i sammanhanget, varför tog han inte ett vuxet beslut och bara gick därifrån istället? Höll någon fast honom? Tvingade någon honom att lura in BO på toaletten och våldta?

I övrigt har jag inga synpunkter på när i handläggningsprocessen som anmälningarna registreras, har för lite kunskap om detta, men kan rent spontant efter att ha läst artikeln hålla med om att det vore bättre om de registrerades när fallen var utredda.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-10 kl. 16:29.
Citera
2026-09-10, 16:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Jag har inte påstått att tråden inte handlar om det. Men ibland kommer man in på lite stickspår och det tycker jag inte är fel i sig så länge man inte avviker för långt ifrån ämnet.

Varför tror du ansvarstagandet tas upp i anslutning till kvinnor för mer än män i det här avseendet? Förmodligen för att det är framförallt kvinnor som våldtas. Det blir en naturlig infallsvinkel helt enkelt. Våldtäkt är ett kvinnoproblem huvudsakligen. Jag har redan medgett att män måste också vara ansvarstagande.

Tråden handlar om samtyckeslagen. Våldtäkter angränsar rätt mycket till ämnet. Men att sitta och babbla om manliga brottsoffer som är överrepresenterade när det gäller andra brott som är helt orelaterade till tråden är väl ändå lite väl avvikande ifrån huvudämnet men du kan starta en tråd om det ifall du vill och ifall det är något du vill diskutera.

Men att män är överrepresenterade som brottsoffer överlag som du säger hör liksom inte hit.
Våldtäkt är ett mansproblem.
Citera
2026-09-10, 16:23
Medlem
Citat:

Det är helt ok att komma in på lite stickspår.

Ibland kommer jag in på väldigt stora stickspår men tycker det känns helt ok ända tills moderator varnar mig, vilket har hänt vielen gånger.

Citat:

Jag tycker det är ett mansproblem och det kan nog härledas till att män är mycket sämre på att ta ansvar både gällande som offer och förövare.

Vidhåller att vi borde diskutera manligt ansvarstagande så mycket vi bara kan.
Citera
2026-09-10, 16:23
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Våldtäkt är ett mansproblem.

Kvinnoproblem --> problem för kvinnor och något som drabbar kvinnor. Det är vad jag menar med ordet.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-10 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in