Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Jag kanske har blivit smittad av dig? Du har ju svart bälte i slinger och frågeduckande.
Statistik för över anmälda brott. Och som du såg i mitt svar så för vissa länder in upprepade våldtäkter i relationer som endast en våldtäkt. Oavsett om det anmälts 1 våldtäkt eller 100 våldtäkter.
Statistiken du hänvisar till från BRÅ är över 10 år gammal. Det vill säga innan samtyckeslagen. Sedan dess har många länder ändrat lagstiftningen kring sexualbrott.
Tyskland som man jämförde med har sedan dess infört en samtyckeslag liknande den Sverige införde 2018. Därför är djupare analyser av gammal data överflödig.
Vad har jag skrivit som inte är sant?
Du skriver "Om du skriver att i Alebäcken (2900 invånare säger vi) begicks det 30 våldtäkter förra året eller så skriver du att i Alebäcken blev 1 person våldtagen under förra året så ser du ingen skillnad?"
Om du anser (som du skriver) att 30 våldtäkter skall anges som som endast 1 är det antagligt att du även anser att dessa 30 våldtäkter skall staffas som 1.
I det fetade erkänner du alltså nu är något du antar, inte något som jag skrivit och påstått.
Där har du en lögn från dig.
Hur kan du dra den slutsatsen? Det vi diskuterade när detta togs upp var hur statistiken kring anmälningar av våldtäkt görs och att Sverige är tämligen extremt i sitt sätt att föra statistik kring anmälningar av våldtäkt. Detta förfarande har säkerligen inte ändrats i och med samtyckeslagen.
Citat:
Brå fann åtta olika skillnader mellan länderna i sättet att definiera en våldtäkt och sättet att föra statistik över anmälda våldtäkter. Det visade sig då att Sverige, tillsammans med Danmark och Belgien, utmärkte sig genom att i samtliga studerade avseenden tillämpa regler som bidrar till att antalet anmälda våldtäkter blir högre.
Du har återigen låtit bli att svara på mina frågor. Inte förvånande i och för sig.
1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?
2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?
Jag frågade ju dig om du inte ser någon skillnad ifall man uttrycker sig som att i Alebäcken (2900 invånare) så begicks det 30 våldtäkter under förra året eller att i Alebäcken blev 1 person våldtagen förra året? Men fick inget svar på den frågan.
Jag ställer den så här då¨.
Låt säga att det bara finns två vägar att välja på att gå hem en kväll.
1. På väg 1 begicks det enligt statistiken 30 våldtäkter förra halvåret.
2. På väg två våldtogs 1 person förra halvåret.
Tror du att det skulle bli någon stor övervikt av val för någon av vägarna om ett stort slumpmässigt urval av kvinnor var tvungna att välja någon väg att gå? Varför i sådana fall?