2026-09-09, 20:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Förstår du koncept som ömsesidighet?

Lyhördhet?

Jag tror att jag förstår det minst lika bra som du.
En person har fått uppfattningen av att du är med på noterna genom att du frivilligt följer med in på toaletten för ha sex (uppfattningen är rimlig eftersom hans agerande tydligen fått dig att förstå att ni ska ha sex inne på toaletten) inte får ett nej, inte får ett motstånd i att följa med in, inte får något motstånd när kläderna tas av, inte får något motstånd när denne sedan tar sexuella initiativ med dig.
Han anser väl också att våldtäkt är bland det värsta man kan utsättas för och förväntar sig verbalt eller fysiskt motstånd från dig om han gör något mot din vilja. Kom ihåg att inget våld inget hot eller utsatt situation förekommit. Jag skulle förvänta mig att få någon form av motstånd om jag gjorde något mot någons vilja. Verbalt eller fysiskt. Skulle inte du förvänta dig det?
Citera
2026-09-09, 20:03
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tror att jag förstår det minst lika bra som du.
En person har fått uppfattningen av att du är med på noterna genom att du frivilligt följer med in på toaletten för ha sex (uppfattningen är rimlig eftersom hans agerande tydligen fått dig att förstå att ni ska ha sex inne på toaletten) inte får ett nej, inte får ett motstånd i att följa med in, inte får något motstånd när kläderna tas av, inte får något motstånd när denne sedan tar sexuella initiativ med dig.
Han anser väl också att våldtäkt är bland det värsta man kan utsättas för och förväntar sig verbalt eller fysiskt motstånd från dig om han gör något mot din vilja. Kom ihåg att inget våld inget hot eller utsatt situation förekommit. Jag skulle förvänta mig att få någon form av motstånd om jag gjorde något mot någons vilja. Verbalt eller fysiskt. Skulle inte du förvänta dig det?
Där fanns det varken lyhördhet eller ömsesidighet.
Citera
2026-09-09, 20:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Vad är det du vill skall utredas kring målsägande i sexualbrott? Hur personen var klädd? Om personen varit berusad? Tidigare sexliv? Att en kyss inte resulterat i en skrevspark?

Eftersom det är de inblandades berättelser som ska bedömas, det ska avgöras om det är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade inte kan ha uppfattat att samtycke/frivillighet funnits så är väl målsägarens beteende och tidigare historik väldigt viktig???!!
Hur kan du komma fram till att det inte är det?
Citera
2026-09-09, 20:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Där fanns det varken lyhördhet eller ömsesidighet.

Då frågar jag dig så här. Tror du det finns en hel del samtyckta sexakter där det bara varit den ena parten som varit aktiv och tagit initiativ?

Jag förstår vad du menar med ömsesidighet. Det jag menar är att du/ni fullständigt tappar eller skiter i hur den åtalade kan ha upplevt situationen. Helt och hållet. Där brister du fullständigt i "ömsesidighet".
Citera
2026-09-09, 20:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har minst tre gånger både länkat och citerat ditt påstående. Således är det fakta att du inte står för saker du påstår. Detta då det blivit bevisat svart på vitt.

Nej, en berättelse är inte fakta.

Däremot är det fakta att någon ljuger om det bevisats att denne ljugit. Det vill säga att det är bevisat att påståendet är en lögn.

Hur kunde de komma fram till att han ljugit? Hur har de kunnat fastställa att han ljugit?

Bra så vilka andra kända fakta brukar framkomma i dessa mål där ord står mot ord och ingen annan har bevittnat händelsen?
Citera
2026-09-09, 20:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du skriver ofta något totalt orelaterat till inlägg du svarar på.

Tja exempelvis hur skador uppstår från en hotfull eller utsatt situation. Du har ju sagt att det inte kan vara fråga om det när skador saknas.

Återigen utelämnar du ordet våld.
Citera
2026-09-09, 20:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag kanske har blivit smittad av dig? Du har ju svart bälte i slinger och frågeduckande.

Statistik för över anmälda brott. Och som du såg i mitt svar så för vissa länder in upprepade våldtäkter i relationer som endast en våldtäkt. Oavsett om det anmälts 1 våldtäkt eller 100 våldtäkter.

Statistiken du hänvisar till från BRÅ är över 10 år gammal. Det vill säga innan samtyckeslagen. Sedan dess har många länder ändrat lagstiftningen kring sexualbrott.
Tyskland som man jämförde med har sedan dess infört en samtyckeslag liknande den Sverige införde 2018. Därför är djupare analyser av gammal data överflödig.

Vad har jag skrivit som inte är sant?

Du skriver "Om du skriver att i Alebäcken (2900 invånare säger vi) begicks det 30 våldtäkter förra året eller så skriver du att i Alebäcken blev 1 person våldtagen under förra året så ser du ingen skillnad?"

Om du anser (som du skriver) att 30 våldtäkter skall anges som som endast 1 är det antagligt att du även anser att dessa 30 våldtäkter skall staffas som 1.

I det fetade erkänner du alltså nu är något du antar, inte något som jag skrivit och påstått.
Där har du en lögn från dig.
Hur kan du dra den slutsatsen? Det vi diskuterade när detta togs upp var hur statistiken kring anmälningar av våldtäkt görs och att Sverige är tämligen extremt i sitt sätt att föra statistik kring anmälningar av våldtäkt. Detta förfarande har säkerligen inte ändrats i och med samtyckeslagen.

Citat:
Brå fann åtta olika skillnader mellan länderna i sättet att definiera en våldtäkt och sättet att föra statistik över anmälda våldtäkter. Det visade sig då att Sverige, tillsammans med Danmark och Belgien, utmärkte sig genom att i samtliga studerade avseenden tillämpa regler som bidrar till att antalet anmälda våldtäkter blir högre.

Du har återigen låtit bli att svara på mina frågor. Inte förvånande i och för sig.

1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?

2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Jag frågade ju dig om du inte ser någon skillnad ifall man uttrycker sig som att i Alebäcken (2900 invånare) så begicks det 30 våldtäkter under förra året eller att i Alebäcken blev 1 person våldtagen förra året? Men fick inget svar på den frågan.

Jag ställer den så här då¨.

Låt säga att det bara finns två vägar att välja på att gå hem en kväll.

1. På väg 1 begicks det enligt statistiken 30 våldtäkter förra halvåret.
2. På väg två våldtogs 1 person förra halvåret.

Tror du att det skulle bli någon stor övervikt av val för någon av vägarna om ett stort slumpmässigt urval av kvinnor var tvungna att välja någon väg att gå? Varför i sådana fall?
Citera
2026-09-09, 21:56
Medlem
Citat:
Eftersom det är de inblandades berättelser som ska bedömas, det ska avgöras om det är ställt utom rimligt tvivel att den åtalade inte kan ha uppfattat att samtycke/frivillighet funnits så är väl målsägarens beteende och tidigare historik väldigt viktig???!!
Hur kan du komma fram till att det inte är det?

Vad har målsägandes eventuella tidigare sexliv med något att göra?

Menar du att tilltalade kan anse att samtycke förekigger om målsägande inte är oskuld?

Vad är din poäng?
Citera
2026-09-09, 21:58
Medlem
Citat:
Återigen utelämnar du ordet våld.

Ja men du påstår ju att om inga skador finns så finns det varken våld, hotfull eller utsatt situation.
Citera
2026-09-09, 22:09
Medlem
Citat:
I det fetade erkänner du alltså nu är något du antar, inte något som jag skrivit och påstått.
Där har du en lögn från dig.
Hur kan du dra den slutsatsen? Det vi diskuterade när detta togs upp var hur statistiken kring anmälningar av våldtäkt görs och att Sverige är tämligen extremt i sitt sätt att föra statistik kring anmälningar av våldtäkt. Detta förfarande har säkerligen inte ändrats i och med samtyckeslagen.

Du har återigen låtit bli att svara på mina frågor. Inte förvånande i och för sig.

1.Varför tycker du att det blir en rättvisande statistik om saker som inte är våldtäkt tas med i statistiken för våldtäkt?

2.Tycker du att det var en stor andel (25%) som skulle tas bort från den svenska statistiken om man tog bort sådana fall där det som påstås ska ha hänt inte har hänt eller där det som hänt inte ingår i våldtäktsbegreppet?

Jag frågade ju dig om du inte ser någon skillnad ifall man uttrycker sig som att i Alebäcken (2900 invånare) så begicks det 30 våldtäkter under förra året eller att i Alebäcken blev 1 person våldtagen förra året? Men fick inget svar på den frågan.

Jag ställer den så här då¨.

Låt säga att det bara finns två vägar att välja på att gå hem en kväll.

1. På väg 1 begicks det enligt statistiken 30 våldtäkter förra halvåret.
2. På väg två våldtogs 1 person förra halvåret.

Tror du att det skulle bli någon stor övervikt av val för någon av vägarna om ett stort slumpmässigt urval av kvinnor var tvungna att välja någon väg att gå? Varför i sådana fall?

Nu svamlar du igen. Inget är fetat i din replik.
På vilket sätt menar du att jag farit med osanning?

Det är fortfarande frågan om gammal statistik. Har du mer aktuell statistik som är relevant i nutid?

Du har dock inte svarat alls på inlägget där jag citerade delar ur den gamla statistiken som du så påpassligt utelämnade.

Om 30 våldtäkter har begåtts, varför är du så enormt påstridig att det skall räknas en gång?
Citera
2026-09-09, 22:28
Medlem
Citat:
Så tyst samtycke är alltså någonting som bara gäller bland personer som känner varandra väl. OK.

Vad säger du om ett förslag från en advokat att det ska vara mildare bedömningar om man uppfattat samtycke "fel" för unga oerfarna personer och personer som haft en sexuell situation med en person de inte känner så väl jämfört med personer som är äldre och mer erfarna eller haft sex med en person de haft sex med flera gånger tidigare?

Varför skall det bedömas mildare tycker du?

Skulle traumat eller skadan vars mindre för brottsoffret om hans/hennes förövare är ung/sexuellt oerfaren?
Citera
2026-09-09, 23:01
Medlem
Citat:
Förstår du koncept som ömsesidighet?

Lyhördhet?

Jocke tar det hela ur kontext gällande visbyfallet.

BO har vid ett flertal tillfällen avvisat GMs sexuella inviter. GM tar då tag om BOs axlar och leder henne till ett avskilt ställe under förevändning att han vill prata med henne på ett lugnare ställe. När han har henne inträngd i en trång korridor med ytterst begränsad flyktväg börjar han tafsa på henne, föser in henne på en toalett och drar av henne kläderana.

Det, enligt Jocke är inte en hotfull situation. Kan även tilläggas att BO är 17 och GM 30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in