2026-09-09, 14:53
Medlem
Jag har läst på mig en hel del i hur polisen arbetar mot sexköp. Och det verkar ju som att de gasar på rejält. Har fattat det som att de åker runt och beslagtar eskorters telefoner för att tömma och söka igenom. En telefon kan generera hundratals misstänkta. Sedan färdigställer de bevis och gör större insatser där de åker hem till köparna och hoppas på strafföreläggande. De verkar ofta sitta på runt tusen utredningar samtidigt. Hur kommer det sig då att under dessa insatser så resulterar det bara i ca 100 som delges misstanke? Och hur vanligt är det som eskort att få sin elektronik beslagtagen?
Citera
2026-09-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annualcart
Jag har läst på mig en hel del i hur polisen arbetar mot sexköp. Och det verkar ju som att de gasar på rejält. Har fattat det som att de åker runt och beslagtar eskorters telefoner för att tömma och söka igenom. En telefon kan generera hundratals misstänkta. Sedan färdigställer de bevis och gör större insatser där de åker hem till köparna och hoppas på strafföreläggande. De verkar ofta sitta på runt tusen utredningar samtidigt. Hur kommer det sig då att under dessa insatser så resulterar det bara i ca 100 som delges misstanke? Och hur vanligt är det som eskort att få sin elektronik beslagtagen?
Var har du hört det?

Varför ska de beslagta deras mobiler? Det är inte olagligt att sälja sex.
Citera
2026-09-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var har du hört det?

Dels från artiklar där polisens nya arbetssätt beskrivs samt från säljare i tråden där sexarbetare diskuterar kunder och träffar: Ja det hände mig. Polisen och socialtjänsten låtsades vara en kund och tvingade sig in i mitt hem med lögner och krossade stort sett hela mitt och min familjs liv. Och gör fortfarande. Hade jag haft barn under 16 år hade socialtjänsten omhändertagit mitt barn sa dem till mig. Som tur var mitt barn äldre. Jag kommer aldrig jobba som sexarbetare i Sverige mer efter det då det psykiska lidandet som polisen orsakade mig är helt omänsklig. Man måste gömma sig som sexarbetare, och hela tiden byta namn, annonser, byta plattform, gå under jord och ha gömda inspelningsapparater. Det visste tyvärr inte jag när jag var aktiv, och gömde mig aldrig. Det är en stor sorg och lämna ett yrke jag verkligen älskade och trivdes med 💔
Citera
2026-09-09, 15:12
Medlem
Citat:
Dels från artiklar där polisens nya arbetssätt beskrivs samt från säljare i tråden där sexarbetare diskuterar kunder och träffar: Ja det hände mig. Polisen och socialtjänsten låtsades vara en kund och tvingade sig in i mitt hem med lögner och krossade stort sett hela mitt och min familjs liv. Och gör fortfarande. Hade jag haft barn under 16 år hade socialtjänsten omhändertagit mitt barn sa dem till mig. Som tur var mitt barn äldre. Jag kommer aldrig jobba som sexarbetare i Sverige mer efter det då det psykiska lidandet som polisen orsakade mig är helt omänsklig. Man måste gömma sig som sexarbetare, och hela tiden byta namn, annonser, byta plattform, gå under jord och ha gömda inspelningsapparater. Det visste tyvärr inte jag när jag var aktiv, och gömde mig aldrig. Det är en stor sorg och lämna ett yrke jag verkligen älskade och trivdes med 💔
Nu var det inte riktigt det som du sa.

Att Socialen är intresserad av dig, speciellt om du har små barn, är en helt annan sak än att Polisen snor sexarbetares mobiler för att kunna hitta sexköpare.
Citera
2026-09-09, 15:22
Medlem
På vilka grunder har de ens rätt att ta en horas telefon? Att sälja sex är ju inte olagligt.
Citera
2026-09-09, 15:39
Medlem
Citat:
Nu var det inte riktigt det som du sa.

Att Socialen är intresserad av dig, speciellt om du har små barn, är en helt annan sak än att Polisen snor sexarbetares mobiler för att kunna hitta sexköpare.

Sant, här kommer några som är lite tydligare: Jag vill även ge ett tips/varning till andra sexarbetare när man jobbar. Ha alltid en backup telefon nånstans där du inte säljer sexuella tjänster.

När polisen kom till mig och låtsades vara sexköpare tog dem även min mobil direkt från min hand. De tog även alla andra mobiler som fanns på plats, däribland en arbetsmobil som hade inget med sexarbete och göra och behövdes på annan arbetsplats.

Innan den sista polisen skulle gå frågade jag snällt om jag kan få skriva av ett nummer till min närmaste anhörig, för jag mådde väldigt dåligt, sa han bara - Nej, du får skylla dig själv att du inte gjort nån backup..

Sen lämnade denna polisman mig helt ensam i en fullt utvecklad ångestattack där jag blev liggande på golvet, utan hjälp, utan telefon, i ungefär 15 timmar innan jag lyckades komma på benen igen och kunde dricka vatten

Liknande hände ju mig. Husrannsakan där de beslagtog alla telefoner, datorer osv. Och efter polisförhöret utkickad på gatan framför polishuset utan telefon eller pengar....

Min kollega hade en klient som blev fälld för sexköp. Tjejen/målsägande i fallet hade sålt sex och sedan mötts av en polis och en soc-tant som sedan beslagtagit hennes telefon och hållit förhör. I telefonen hittade man kik-chattar mellan henne och klienten. Klienten och tjejen hade haft sex hemma i hans bostad, hon hade sedan fått kontanter. Klienten hade även beställt en taxi åt henne när hon skulle åka hem, polisen kunde alltså enkelt få hans identitet genom att kontakta Uber, det blev husrannsakan och hus i helvete. Hans mobil beslagtogs och där hittade man samma chattar. Vill ni inte åka fast så ge inte ut något som kan kopplas till eran identitet. Välj Signal framför kik/telefonnummer/whatsapp därför att chattar raderas på Signal, det är helt krypterat.
Citera
2026-09-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
På vilka grunder har de ens rätt att ta en horas telefon? Att sälja sex är ju inte olagligt.

Antingen får de rätt genom att ”misstänka” att hon är offer för koppleri vilket ger rätt till husrannsakan osv, men fattar det även som de kan beslagta om det finns misstanke om att den kan innehålla bevis om brott
Citera
2026-09-09, 15:45
Medlem
Citat:
Sant, här kommer några som är lite tydligare: Jag vill även ge ett tips/varning till andra sexarbetare när man jobbar. Ha alltid en backup telefon nånstans där du inte säljer sexuella tjänster.

När polisen kom till mig och låtsades vara sexköpare tog dem även min mobil direkt från min hand. De tog även alla andra mobiler som fanns på plats, däribland en arbetsmobil som hade inget med sexarbete och göra och behövdes på annan arbetsplats.

Innan den sista polisen skulle gå frågade jag snällt om jag kan få skriva av ett nummer till min närmaste anhörig, för jag mådde väldigt dåligt, sa han bara - Nej, du får skylla dig själv att du inte gjort nån backup..

Sen lämnade denna polisman mig helt ensam i en fullt utvecklad ångestattack där jag blev liggande på golvet, utan hjälp, utan telefon, i ungefär 15 timmar innan jag lyckades komma på benen igen och kunde dricka vatten

Liknande hände ju mig. Husrannsakan där de beslagtog alla telefoner, datorer osv. Och efter polisförhöret utkickad på gatan framför polishuset utan telefon eller pengar....

Min kollega hade en klient som blev fälld för sexköp. Tjejen/målsägande i fallet hade sålt sex och sedan mötts av en polis och en soc-tant som sedan beslagtagit hennes telefon och hållit förhör. I telefonen hittade man kik-chattar mellan henne och klienten. Klienten och tjejen hade haft sex hemma i hans bostad, hon hade sedan fått kontanter. Klienten hade även beställt en taxi åt henne när hon skulle åka hem, polisen kunde alltså enkelt få hans identitet genom att kontakta Uber, det blev husrannsakan och hus i helvete. Hans mobil beslagtogs och där hittade man samma chattar. Vill ni inte åka fast så ge inte ut något som kan kopplas till eran identitet. Välj Signal framför kik/telefonnummer/whatsapp därför att chattar raderas på Signal, det är helt krypterat.
Tog bara ett exempel. Om det festade verkligen har hänt så har Polisen begått ett allvarligt brott.

Kontakta någon av kvällstidningarna, Aftonbladet eller Expressen, de har störst genomslag.

Bäst vore att messa någon journalist, men jag har lite dålig koll på vem det skulle kunna vara. Kanske någon annan i tråden har bättre koll?
Citera
2026-09-09, 16:44
Medlem
Är inte alltid bevisat att man köpt sex.
Tex så om du går på en thaimassage och betalar 500kr så vet inte polisen om du faktiskt fått massage eller om du fått kuken avsugen.

Vissa tar polisen på bar gärning när dom vet om en horas adress och så står dom och lyssnar bakom dörren eller kikar in i fönstret för att använda det som bevisning.
Polisen övervakar även olika hemsidor och tar köpare på så sätt.

Vill du inte åka fast ska du se till att betala kontant samt hålla dig till massagesalonger.
Citera
2026-09-09, 18:55
Medlem
Citat:
Var har du hört det?

De använder misstanke om koppleribrott som skäl till att gå igenom de prostituerades mobiler. Det var så man hittade den irländske dansaren och polisen i Bromsten.
Citera
2026-09-09, 19:06
Medlem
Citat:
Jag tror att det funkar ungefär så här.

Typ två gånger om året kraftsamlar man. Man gör tillslag där det misstänks förfkomma koppleri och får då tag på ett antal mobiler.

Många sexköp görs ju upp via chattjänster, mail och utländska kontantkort som inte går att spåra. Det enda som blir kvar är de som gör upp affärerna via sms eller WhatsApp som är kopplad till en spårbarhet mobil. Och detta kanske inte är mer än drygt 100. Och här börjar då utredningsarbetet som kan ta sin lilla tid. Jag tänker mig att de gör ungefär så här.

- Tar reda på vem som äger mobilnumret.
- Tar fram ett passfoto.
- Tar in den prostituerade och skrämmer upp denna samtidigt som de visar sms och foto och frågar vad personen på fotot köpt.

Här kommer vissa prostituerade att gola ner torsken och då är det i princip kört. SMS där man gör upp ett sexköp plus en prostituerad som bekräftar att köpet genomfördes och att det var personen som har numret som köpte sex, snackar man inte bort. Bara att erkänna.

Men i många fall kniper den prostituerade, typ som i fallet med långknullaren på tv4. Och då jävlar blir det till att jobba. Läs den utredningen så ser du resurserna som krävs.

Summa summarum blir det bara typ 100 som åker dit i varje stor insats.
Citera
2026-09-10, 21:10
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
Jag har läst på mig en hel del i hur polisen arbetar mot sexköp. Och det verkar ju som att de gasar på rejält. Har fattat det som att de åker runt och beslagtar eskorters telefoner för att tömma och söka igenom. En telefon kan generera hundratals misstänkta. Sedan färdigställer de bevis och gör större insatser där de åker hem till köparna och hoppas på strafföreläggande. De verkar ofta sitta på runt tusen utredningar samtidigt. Hur kommer det sig då att under dessa insatser så resulterar det bara i ca 100 som delges misstanke?

Det är en rätt liten grupp inom polisen, så även om de gasar så ger det inte någon stor utdelning på det viset. De kan inte heller belsagta säljarnas telefoner utan anledning, och även om så skulle ske och de hittar namn däri så finns det massor med olika anledningar till att ett namn kan förekomma i en säljares telefon. Därtill kan data i telefonen vara så gammalt att det inte går att använda för juridiskt syfte. Inte särkilt enkelt att ta fram bevis som håller i rätten på det viset. Det händer att de raidar salonger eller lägenhetsbordeller, och i samband med det pressar böter ut folk som swishat pengar dit, men det är inget som leder till att många åker fast. I själva verket är hela lagstiftningen effektlös och utgör bara ett ideologiskt verktyg för polist, stat och media att propagandera med då och då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in