Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Nu är jag inte jurist så jag har ingen exakt koll på lagen.
Varför kommenterar du då?
Citat:
Bifogar en länk där en jurist uttalar sig i frågan.
Han svarar på en otydligt formulerad fråga, och säger samma som jag.
Citat:
Att en tjej sedan påstår något är såklart inte heller tillräckligt för en fällande dom, ifall den misstänkte nekar. Men med ett utpekande så behövs inte stora mängder med annan bevisning. Om en prostituerad pekar ut en person och säger "ja, den personen köpte det och det av mig" och man sedan har t ex en swishbetalning från den personen till den prostituerade, då tror jag man får svårt i en domstol.
Ja i normalfallet. Fast om han är smart säger han att han bara pratade och det var det han betalade för.
Hur många är förresten så luffiga och krångliga att de ska betala med swish? Då blir det ju potentiella problem både för säljaren och köparen. Kontanterna är uppfunna!!
Citat:
Även om man tidigare på dagen tagit ut 2000:- och den tjänst som den prostituerade påstår sig ha sålt kostar just 2000:- lär göra det jobbigt.
2000 kr är en rund summa... Skillnad vore om tjänsten kostade 1855 kr och det var exakt det man tog ut.
Jag tror det är myndigheterna som har konton här som försöker plantera narrativet "köp inte sex, ni kommer bara åka fast".
Citat:
Liksom om det finns kommunikation (sms, whatsapp, att man ringt osv) att plocka fram som visar att den misstänkte kommunicerat med den prostituerade.
Men förslaget som du kommenterar på var ju att man skulle säga "ja jag tänkte ha sex men det slutade med att vi bara pratade". Det är trovärdigt i polisens öron eftersom det faktiskt är väldigt vanligt att man söker sig till prostituerade mer av ensamhet än av kåthet.
Citat:
Huruvida det sedan är undantag eller ej det vet jag inte men jag har ändå sett ett mönster i de FUP jag läst där en prostituerad pekat ut en kund.
Vad är det du säger? Nej, prostituerade golar nästan aldrig. Det tillhör undantagen. Inte ens om kunden rånar eller våldtar dem så går de till polisen, sorgligt nog.