2026-09-10, 23:44
Avstängd
Skattebrotts avatar
Man behöver bara vara normalsmart för att komma undan.

Man kan t ex säga att man förvisso tänkte köpa sex, men när man väl var där så ville man bara prata. "Jag upptäckte att jag bara var ensam och ville prata med någon" kan man hävda.

Prostituerade brukar vara bra på att vara diskreta så de tjallar aldrig, men det är klart att hon kan ha gjort någon anteckning av typen "knullar länge". Isåfall kan man hävda "ja jag SA att jag knullar länge men det var när vi pratade innan träffen".
Senast redigerad av Skattebrott 2026-09-10 kl. 23:46.
Citera
2026-09-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Man behöver bara vara normalsmart för att komma undan.

Man kan t ex säga att man förvisso tänkte köpa sex, men när man väl var där så ville man bara prata. "Jag upptäckte att jag bara var ensam och ville prata med någon" kan man hävda.

Prostituerade brukar vara bra på att vara diskreta så de tjallar aldrig, men det är klart att hon kan ha gjort någon anteckning av typen "knullar länge". Isåfall kan man hävda "ja jag SA att jag knullar länge men det var när vi pratade innan träffen".
Finns flera exempel på när sexarbetaren golat ner sin kund. Det mest kända är väl det med kvinnan som sålde sex till ett par på något hotell i Stockholm. Hon hängde ut kunderna så det skrek om det. Och det finns fler fall.

Att sedan säga att man snackat om ditten och datten med en prostituerad kan säkert göra att man kommer undan en dom om sexköp. Men, man kan fortfarande åka dit för försök till sexköp.
Citera
2026-09-12, 18:25
Medlem
thaimans avatar
Hon sa att hon ville knulla, men så sa hon att hon ville ha betalt, då gick jag
Citera
2026-09-12, 20:18
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Finns flera exempel på när sexarbetaren golat ner sin kund. Det mest kända är väl det med kvinnan som sålde sex till ett par på något hotell i Stockholm. Hon hängde ut kunderna så det skrek om det. Och det finns fler fall.

Att sedan säga att man snackat om ditten och datten med en prostituerad kan säkert göra att man kommer undan en dom om sexköp. Men, man kan fortfarande åka dit för försök till sexköp.

Undantag finns alltid... "Undantagen som bekräftar regeln" som talesättet säger. Många tjejer som jobbar med prostitution är mytomaniskt lagda och detta känner polisen till. Så enbart det faktum att en prostituerad tjej påstår något, är inte automatiskt tillräckligt bevis. Om köparen svarar med en motanklagelse, t ex att han sa "eftersom vi inte har knullat får du bara hälften av betalningen", så är hennes ord inte automatiskt tillräckligt för att fälla honom.

Nej, man kan inte dömas till "försök till brott" ifall det är man själv som har avbrutit försöket. Man kan bara dömas om det är polisen eller liknande som har avbrutit försöket. "Jag tänkte köpa sex men ångrade mig" utgör alltså INTE "försök till sexköp". "Jag tänkte köpa sex men polisen stoppade mig" kan däremot vara olagligt.
Citera
2026-09-13, 06:51
Medlem
Citat:
Undantag finns alltid... "Undantagen som bekräftar regeln" som talesättet säger. Många tjejer som jobbar med prostitution är mytomaniskt lagda och detta känner polisen till. Så enbart det faktum att en prostituerad tjej påstår något, är inte automatiskt tillräckligt bevis. Om köparen svarar med en motanklagelse, t ex att han sa "eftersom vi inte har knullat får du bara hälften av betalningen", så är hennes ord inte automatiskt tillräckligt för att fälla honom.

Nej, man kan inte dömas till "försök till brott" ifall det är man själv som har avbrutit försöket. Man kan bara dömas om det är polisen eller liknande som har avbrutit försöket. "Jag tänkte köpa sex men ångrade mig" utgör alltså INTE "försök till sexköp". "Jag tänkte köpa sex men polisen stoppade mig" kan däremot vara olagligt.
Nu är jag inte jurist så jag har ingen exakt koll på lagen. Tror dock att det finns fler fall än det som du beskriver, som skulle kunna falla under försök till köp av sex. Om ditt syfte och din intention med en kontakt med prostituerad är att köpa sex så kan du komma att åtalas. Bifogar en länk där en jurist uttalar sig i frågan.

https://lawline.se/answers/forsok-till-kop-av-sexuell-tjanst-1

Att en tjej sedan påstår något är såklart inte heller tillräckligt för en fällande dom, ifall den misstänkte nekar. Men med ett utpekande så behövs inte stora mängder med annan bevisning. Om en prostituerad pekar ut en person och säger "ja, den personen köpte det och det av mig" och man sedan har t ex en swishbetalning från den personen till den prostituerade, då tror jag man får svårt i en domstol. Även om man tidigare på dagen tagit ut 2000:- och den tjänst som den prostituerade påstår sig ha sålt kostar just 2000:- lär göra det jobbigt. Liksom om det finns kommunikation (sms, whatsapp, att man ringt osv) att plocka fram som visar att den misstänkte kommunicerat med den prostituerade.

Huruvida det sedan är undantag eller ej det vet jag inte men jag har ändå sett ett mönster i de FUP jag läst där en prostituerad pekat ut en kund. I alla fallen har det varit utländska kvinnor. Jag gissar att dessa tycker det är rejält mycket jobbigare än svenska kvinnor när de hamnar i dessa situationer. Och att de vet mindre om sina rättigheter. Svenska prostituerade i samma sits gör väl mer som hon som hade en "långknullare" i mobilen, dvs är rätt ointresserade av att minnas huruvida de haft sex med någon mot betalning eller ej.
Citera
2026-09-13, 08:36
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Nu är jag inte jurist så jag har ingen exakt koll på lagen.

Varför kommenterar du då?

Citat:
Bifogar en länk där en jurist uttalar sig i frågan.

Han svarar på en otydligt formulerad fråga, och säger samma som jag.

Citat:
Att en tjej sedan påstår något är såklart inte heller tillräckligt för en fällande dom, ifall den misstänkte nekar. Men med ett utpekande så behövs inte stora mängder med annan bevisning. Om en prostituerad pekar ut en person och säger "ja, den personen köpte det och det av mig" och man sedan har t ex en swishbetalning från den personen till den prostituerade, då tror jag man får svårt i en domstol.

Ja i normalfallet. Fast om han är smart säger han att han bara pratade och det var det han betalade för.

Hur många är förresten så luffiga och krångliga att de ska betala med swish? Då blir det ju potentiella problem både för säljaren och köparen. Kontanterna är uppfunna!!

Citat:
Även om man tidigare på dagen tagit ut 2000:- och den tjänst som den prostituerade påstår sig ha sålt kostar just 2000:- lär göra det jobbigt.

2000 kr är en rund summa... Skillnad vore om tjänsten kostade 1855 kr och det var exakt det man tog ut.

Jag tror det är myndigheterna som har konton här som försöker plantera narrativet "köp inte sex, ni kommer bara åka fast".

Citat:
Liksom om det finns kommunikation (sms, whatsapp, att man ringt osv) att plocka fram som visar att den misstänkte kommunicerat med den prostituerade.

Men förslaget som du kommenterar på var ju att man skulle säga "ja jag tänkte ha sex men det slutade med att vi bara pratade". Det är trovärdigt i polisens öron eftersom det faktiskt är väldigt vanligt att man söker sig till prostituerade mer av ensamhet än av kåthet.

Citat:
Huruvida det sedan är undantag eller ej det vet jag inte men jag har ändå sett ett mönster i de FUP jag läst där en prostituerad pekat ut en kund.

Vad är det du säger? Nej, prostituerade golar nästan aldrig. Det tillhör undantagen. Inte ens om kunden rånar eller våldtar dem så går de till polisen, sorgligt nog.
Citera
2026-09-13, 11:49
Medlem
Citat:
Varför kommenterar du då?

Han svarar på en otydligt formulerad fråga, och säger samma som jag.

Ja i normalfallet. Fast om han är smart säger han att han bara pratade och det var det han betalade för.

Hur många är förresten så luffiga och krångliga att de ska betala med swish? Då blir det ju potentiella problem både för säljaren och köparen. Kontanterna är uppfunna!!

2000 kr är en rund summa... Skillnad vore om tjänsten kostade 1855 kr och det var exakt det man tog ut.

Jag tror det är myndigheterna som har konton här som försöker plantera narrativet "köp inte sex, ni kommer bara åka fast".

Men förslaget som du kommenterar på var ju att man skulle säga "ja jag tänkte ha sex men det slutade med att vi bara pratade". Det är trovärdigt i polisens öron eftersom det faktiskt är väldigt vanligt att man söker sig till prostituerade mer av ensamhet än av kåthet.

Vad är det du säger? Nej, prostituerade golar nästan aldrig. Det tillhör undantagen. Inte ens om kunden rånar eller våldtar dem så går de till polisen, sorgligt nog.
Det är väldigt tydligt att du inte heller är jurist, så varför skriver du om dessa saker?

Inte många betalar med swish numera men förr var det vanligt. Även med dubbelswish. Och jag har sett FUP där folk åkt för att de tagit ut 2000:- på en bankomat samma dag som det påstådda sexköpet ägt rum. Men visst, det är inte som att fastna på film men det är besvärligt om man haft kontakt med en prostituerad, denna säger att man köpt sex för 2000:- och den summan tagits ut. Din kommentar om 1855 kronor var så fånig så den struntar jag i att kommentera.

Jag tror inte att myndigheterna har konton här för att försöka få oss att inte köpa sex. De myndigheter som sitter här är ute efter andra saker. Som att sätta dit sexköpare genom att leta efter kommentarer om prosituerade osv.

Sedan får du lära dig läsa. Jag har inte sagt att det är vanligt att prostituerade golar. Bara att det förekommer. En rumänska satte dit ett stort antal förra året i det som väl hette Torsk 2.0 typ.
Citera
2026-09-13, 19:41
Avstängd
Skattebrotts avatar
Du verkade inte förstå resonemanget om 2000 kr så jag förklarar igen. Även om det finns hortjänster som kostar 2000 kr så finns det också många andra anledningar till att ta ut ett så jämnt belopp. Om man vill fylla på med kontakter i plånboken så är väl 1000, 2000 och 3000 kr de vanligaste beloppen att ta ut!
Visst kan uttag tillsammans med andra detaljer tillsammans användas som ett bevis i mängden, men ensamt väger det inte speciellt tungt.

Men nu vet sexköpare som läser detta hursomhelst att de ska tänka på denna detaljen också, och då borde det inte vara någon fara.
Citera
2026-09-13, 21:51
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Du verkade inte förstå resonemanget om 2000 kr så jag förklarar igen. Även om det finns hortjänster som kostar 2000 kr så finns det också många andra anledningar till att ta ut ett så jämnt belopp. Om man vill fylla på med kontakter i plånboken så är väl 1000, 2000 och 3000 kr de vanligaste beloppen att ta ut!
Visst kan uttag tillsammans med andra detaljer tillsammans användas som ett bevis i mängden, men ensamt väger det inte speciellt tungt.

Men nu vet sexköpare som läser detta hursomhelst att de ska tänka på denna detaljen också, och då borde det inte vara någon fara.
Då kontanter börjar bli lite ovanligt i samhället är det dumt att ta ut pengar för brottsliga inköp i anslutning till brottet. Ska man köpa sex eller knark för 1000 kr så tar man av den kontantbuffert man har. Dagen efter fyller man på bufferten. Att ta ut kontanter som alldeles efteråt inte finns kvar är väldigt dumt om man just då misstänks ha köpt något olagligt i den prisklassen.
Citera
2026-09-13, 21:56
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Då kontanter börjar bli lite ovanligt i samhället är det dumt att ta ut pengar för brottsliga inköp i anslutning till brottet. Ska man köpa sex eller knark för 1000 kr så tar man av den kontantbuffert man har. Dagen efter fyller man på bufferten. Att ta ut kontanter som alldeles efteråt inte finns kvar är väldigt dumt om man just då misstänks ha köpt något olagligt i den prisklassen.

Visst, det stämmer helt att det är smartast - men nu tror jag vi överskattar hur stor andel av det sammanlagda bevisvärdet som bankomatuttaget spelar.
Citera
2026-09-13, 22:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Visst, det stämmer helt att det är smartast - men nu tror jag vi överskattar hur stor andel av det sammanlagda bevisvärdet som bankomatuttaget spelar.
Använder man något annat än lillhjärnan (den mellan benen) i brottsplaneringen så är det ju inget problem.
Citera
2026-09-14, 06:35
Medlem
Citat:

Jag är inte idiot. Det är klart att jag förstår att jämna femhundringar är något som folk tar ut då och då.

Men du verkar inte förstå att det finns FUP:ar där man just använt ett uttag på 2000:- som delbevis för att någon köpt sex för 2000:-. Givetvis har de misstänkta sagt just det att de skulle göra något annat för pengarna (jag har läst kreativa förklaringar till dubbelswishar också) men om du har ett sådant uttag tillsammans med en prostituerad som påstår att du köpt en viss tjänst för exakt den summan plus att det ringts samtal från din mobil till den prostituerade som påstår att du köpt sex av henne, så lär du åka dit.

Vad gäller sexköparna sedan så lär de sig hela tiden. Av egna och andras misstag. Och polisen hittar i samma takt nya sätt att sätta dit folk. Tråden i sig handlar ju sedan om det faktum att det trots allt är nästan helt riskfritt att köpa sex i Sverige. Om man sedan undviker att göra de mest idiotiska sakerna som att skicka meddelanden i whatsapp eller som sms är risken närmast obefintlig. Men likväl, ca 500 sexköpare per år åker dit så helt riskfritt är det inte. Och kommer aldrig heller att bli. Och prostituerade lär fortsätta att med jämna mellanrum peka ut sexköpare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in