2026-09-09, 07:01
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det går utmärkt att jämföra eftersom det är två sidor av samma mynt. Det går i alla fall, också vad gäller Vänsterpartiet, ut på att någon skall ta ansvar för vad någon annan tycker och att det värsta brottet du kan begå i samhället enligt journalistik och politik är att ha ”fel” åsikt, dvs en åsikt som ligger utanför den snäva åsiktskorridoren.

Det allra senaste exemplet är nu hur Jimmie Åkesson utmålas som grövre klandervärd än en mördare - sådana har ju som bekant frikort från att ta ansvar i Sverige, enligt lagar som Bohlin företräder - att ställas vid en medial skampåle, inte för något han gjort utan för vad hans bandkompis Marcus Öhrn har gjort och symptomatiskt nog gäller det att denne enligt media hjälpt till att sprida ”fel” åsikter.

Guilt by association för att någon annan inte inrättat sig i åsiktskorridoren.

Vad gäller X är det samma sak. Reportern menar att Bohlin skall ta ansvar för vad andra uttrycker och sprider på X. Att han inte kan redigera kommentarer spelar ingen roll, han borde då enligt samhällsandan och etiken inom media- och politikklägget i Sverige helt avstå från att använda X. Annars legitimerar han plattformen och dess brist på nödvändig åsiktscensur.

Bohlin invänder helt riktigt mot detta resonemang, men problemet är att han, själv och genom sitt parti och hans parti likväl som alla andra i klägget deltar i denna form av smutskastning genom guilt by association och anser att det är moraliskt riktigt.

Nä, reportern ställer upprepade frågor om hur COB använder sin yttrandefrihet. Jag läser inte COBs tweets ändå har jag kommit fram till att många journalister och massmedia är vinklat vänster. Att detta lyfts fram och undersöks bidrar förhoppningsvis till att sanningen publiceras. För massmediernas roll i samhället och allmänhetens förtroende för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling, vilket inte skett. Skulle tex vitala delar utelämnas i en publicering av en nyhet ge upphov till att den som läser får en felaktig bild av något som hänt, ja då har ett journalistiskt fel begåtts. När detta lyfts fram skapar det reaktioner och kritik från konsumenterna vilket bör ses som normalt i dagens samhälle. I dagens samhälle skall de ha rätt att få yttra sig inom ramen för sin yttrandefrihet. COB lyfter fram att det inte finns någon granskning av journalister förutom av journalisterna själva. Det finns ett krav på saklighet som gäller alla delar av en publicering, såväl innehåll som form och presentation. Förstår jag dig rätt att du är putt på är att upplysningen, om att DN och Expressen i detta fall brutit mot sin etik, kom från fel käft?
Citera
2026-09-09, 09:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller med om att granskning av makten är essentiellt och livsviktigt för en demokrati.

Men är det då en högstående journalistik och ett essentiellt uppdrag för media att brännmärka och ifrågasätta åsikter som sådana och försöka sätta gränserna för vad man får tycka och tänka i Sverige för att sedan upprätthålla denna snäva åsiktskorridor genom att ge sig på politiker, inte för att de själva gett uttryck för dessa åsikter som media bestämt är fel och inte får yttras, utan för att någon de kan kopplas till har gjort det? Eller som i det här fallet Bohlin kritiseras för att använda X, som media bestämt genom majoritetssamsyn är en ond företeelse för att ”fel” personer där kan sprida ”fel” åsikter, t ex i Bohlins kommentarsfält.

Jag kan inte se att det är en granskning av makten per se, det tjänar snarare till att upprätthålla maktförhållanden och maktstrukturer.

Alltså, jag tar inte den specifika SVT-journalistens frågor i försvar, utan jag kritiserar ministerns reaktion, för jag ser den dels som problematisk i sig, och ser den dels som symptomatisk för en större trend av journalistförakt bland högerpolitiker. (Ebba Busch och Åkesson är inte heller främmande för det här beteendet.) Kanske var just de här frågorna faktiskt av låg kvalitet och hela programupplägget ogenomtänkt, så kan det vara, men det försvarar inte på något vis det där misstänkliggörandet av journalisten och hennes eller SVTs avsikter, och absolut inte den där grejen att, som förtroendevald makthavare, lägga upp videor till sina lojala följare för att "visa sanningen" och hela den biten.

Det leder till att journalister blir trakasserade, skrämda och i det långa loppet kommer det bli väldigt kostsamt för en journalist att ställa frågor som en makthavare tycker är jobbiga, och vissa kommer avstå, oavsett om frågorna är relevanta eller inte. Det undergräver den etablerade relationen mellan den politiska makten och den journalistiska, och förändrar dynamiken till en mer godtycklig, där den med mest följare äger sanningen, och ingen journalist vågar säga emot.
Citera
2026-09-09, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Alltså, jag tar inte den specifika SVT-journalistens frågor i försvar, utan jag kritiserar ministerns reaktion, för jag ser den dels som problematisk i sig, och ser den dels som symptomatisk för en större trend av journalistförakt bland högerpolitiker. (Ebba Busch och Åkesson är inte heller främmande för det här beteendet.) Kanske var just de här frågorna faktiskt av låg kvalitet och hela programupplägget ogenomtänkt, så kan det vara, men det försvarar inte på något vis det där misstänkliggörandet av journalisten och hennes eller SVTs avsikter, och absolut inte den där grejen att, som förtroendevald makthavare, lägga upp videor till sina lojala följare för att "visa sanningen" och hela den biten.

Det leder till att journalister blir trakasserade, skrämda och i det långa loppet kommer det bli väldigt kostsamt för en journalist att ställa frågor som en makthavare tycker är jobbiga, och vissa kommer avstå, oavsett om frågorna är relevanta eller inte. Det undergräver den etablerade relationen mellan den politiska makten och den journalistiska, och förändrar dynamiken till en mer godtycklig, där den med mest följare äger sanningen, och ingen journalist vågar säga emot.
Skrämda, det är just det som högerpolitiker varit tidigare när media "tagit ställning" och fått försöka ursäkta sig, inte bra för demokratin.
Citera
2026-09-09, 09:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Jack Werner formulerar sig klokt i dagens SvD: ”Missnöjda ansvariga politiker är ett gott betyg på journalistisk granskning av samtida samhällsproblem”.

https://www.svd.se/a/M7X8gB/svt-s-intervju-med-carl-oscar-bohlin-visar-bara-en-sak
Citera
2026-09-09, 10:01
Medlem
Det här var stjärnan som alltså kände sig sååå hotad och förföljd under sin promenad hem i gamla stan. Att han både hade tid att gå sakta och ta upp kameran och filma i lugn och ro

Varför har inga andra ministrar problem med intervjuer? Nej just det, det är SvT och dom är ju "vänstervridna" haha.
Citera
2026-09-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Eller också låter du folk skriva varhelst de vill. Självklart är logaritmerna på X extrema och du får det du letar efter (vilket i ditt fall tycks vara högertroll).

Om logaritmerna är extrema undrar då hur det står till med algoritmerna...?
Citera
2026-09-09, 10:27
Medlem
dialektikers avatar
Ha, ha, ha. Helt underbart.
Vilket imponerande tålamod hos Bohlin.
Citera
2026-09-09, 10:33
Medlem
Axel61s avatar
Citat:

Att lägga upp en oklippt version av hela intervjun neutraliserar bilden och det är upp till var och en att klippa ihop till sin egen världsbild. Att sen journalisten ideligen gör självmål kan ju inte belastas intervjuobjektet då han försvarar sin ståndpunkt med all rätt.
Det var nästan ödmjukt av COB att föregå SVT så dom inte gjorde bort sig totalt med en vinklad version som efteråt skulle avslöjats. Det hade farit hus i helvete i Sverige.
Citera
2026-09-09, 10:59
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Klassisk intervjuteknik. Ställa samma korkade fråga om och om igen och vänta till tålamodet tryter och det kommer nåt oöverlagt man kan klippa in. Bohlin vägrade dock gå i fällan.
Jag fick också den uppfattningen. Usel intervjuteknik som turligt nog inte gav utdelning denna gång.
Citera
2026-09-09, 11:23
Medlem
Citat:

Kan det kanske vara så att högerpolitiker till slut fått nog av reportrar som behandlar dem helt annorlunda än vad reportrarna behandlar vänstern? Bara en tanke. Till slut blir ett mönster så tydligt att det inte längre kan ignoreras och då har du väl som politiker att välja mellan att hela tiden bli överkörd, eller börja bita ifrån så att spelplanen blir mer jämlik. Att publicera en oklippt intervju, oavsett vad man tycker om sådan publicering, innebär i alla fall motsatsen till censur och vinkling av en situation.

Reportrar bör kunna ifrågasättas om de gör ett mindre bra jobb. Varför skulle de ha monopol på sanningen? Vad vi inte vill ha i Sverige är den situation de har i USA där den högsta makten (presidenten) öppet hånar och skäller ut reportrar. Men att lugnt och sakligt försvara sig och ifrågasätta hur en reporter arbetar måste i en demokrati anses rimligt när det uppstår en situation som den nu aktuella. Att ha bokat en kvart med en minister men arrogant dröja sig kvar i 45 minuter för att man inte får de svar man vill är ju....speciellt. Eller hur? På något sätt måste man då kunna få "stand your ground" som minister. Man har ingen skyldighet att vara dörrmatta åt reportrars hit-pieces.

MSM har dragit denna misstro över sig själva genom sitt eget agerande. Om de var mer objektiva och professionella skulle tilltron till dem öka.
Citera
2026-09-09, 11:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jack Werner formulerar sig klokt i dagens SvD: ”Missnöjda ansvariga politiker är ett gott betyg på journalistisk granskning av samtida samhällsproblem”.

https://www.svd.se/a/M7X8gB/svt-s-intervju-med-carl-oscar-bohlin-visar-bara-en-sak
Jag fattar inte vad Jack Werner är ute efter. Det är klart att politiker skall vara missnöjda över att bli granskade men i det här fallet svarade ju bara COB på frågorna och ville inte ställa upp på reporterns premiss att han var ansvarig för vad andra skrev.

"Granskningen" är ju undermålig, vilket den oklippta versionen av intervjun visar och att SVT väljer att inte släppa reportaget beror inte på något annat än att de blev helt av med sin agenda. Hur skulle man annars rama in reportaget: "COB har inget som helst ansvar för vad andra människor skriver på nätet"?
Citera
2026-09-09, 11:48
Medlem
scraftys avatar
Attackerar? Politiker längst ut på högerkanten som Bohlin verkar vara innerst inne tål inte att bli ifrågasatta. Ständigt ska offerkoftan vara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in