2026-09-08, 22:13
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Håller med om allt du skriver. Eftersom jag även håller med om slutklämmen har jag fantiserat om det eventuellt vore ännu bättre om Carl-Oscar hade inväntat SVT:s klippta version och därefter satt dem på pottan. Men det här var en sådan total katastrof att det är tveksamt om det ens går att hitta en fulklippning som framställer att Lagerström gör ens en halvdan insats.
Jag tror det hade varit strategiskt fel av Bohlin att invänta en klippt version då alla SVT-fans hade kollat den.

Om Bohlin därefter lagt upp oklippt version hade nog någon "forskare" eller SVT-chef anklagat Bohlin för att försöka misstänkliggöra medier genom att lägga upp sitt egna klipp. Då hade alla SVT-fans trott att den oklippta versionen var ond och ignorerat den helt.

Nu dödade han diskussionen innan den ens hann starta. SVT vägrar självklart sända om de inte får bestämma hur intervjuobjektet ska framställas.
Citera
2026-09-08, 22:23
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag tror det hade varit strategiskt fel av Bohlin att invänta en klippt version då alla SVT-fans hade kollat den.

Om Bohlin därefter lagt upp oklippt version hade nog någon "forskare" eller SVT-chef anklagat Bohlin för att försöka misstänkliggöra medier genom att lägga upp sitt egna klipp. Då hade alla SVT-fans trott att den oklippta versionen var ond och ignorerat den helt.

Nu dödade han diskussionen innan den ens hann starta. SVT vägrar självklart sända om de inte får bestämma hur intervjuobjektet ska framställas.

Det är bara en spekulation jag har haft med mig själv och vi får aldrig veta hur det hade utspelat sig.

Jag håller med om att Bohlin tog rätt beslut i att förekomma SVT.
Citera
2026-09-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel

Haha eller hur, kämpa vänstern!
Citera
2026-09-08, 23:18
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Journalistiken är ett grundläggande skydd för medborgarna mot maktmissbruk. Det är en extremt viktig institution för demokratin och ett skydd mot att samhället rör sig mot det auktoritära. Att samhället i allt högre grad blivit tolerant för nån sorts dopaminpolitik, där politiker vinner poänger genom att "trycka dit" en journalister, så idioter utan att reflektera kan konsumera det som content, det tyder på att många idag helt saknar förståelse för hur viktigt det är att makten granskas och ställs till svars. Det har inte med vänster eller höger att göra, utan om demokrati eller auktorianism.

Det är förstås viktigt att makten granskas, men även journalister har makt och bör även de rimligtvis tåla både granskning och kritik. Jag har lite svårt att se varför sådan kritik skulle vara illegitim för att den kommer från en politiker eller varför journalister skulle stå över all kritisk granskning. Om en artikel innehåller faktafel och det påpekas, av en politiker eller någon helt annan, är det väl faktafelet som är problemet, inte att någon uppmärksammat det?

Det hade förstås varit en helt annan fråga om en politiker utövat påtryckningar mot valfri publicist för att stoppa eller styra deras arbete, men det är det inte tal om i det här fallet.
Citera
2026-09-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
SVT hade tänkt ägna 15 minuter åt att attackera Carl-Oskar Bohlin (M) för vad andra människor skriver på Internet. Men när Carl-Oskar Bohlin inte viker sig och ger de svar SVT vill ha så fortsätter de upprepa sina frågor under 45 minuter. Till slut tvingas SVT avsluta intervjun eller snarare den "ensidiga attacken" utan att ha fått de svar de vill ha.

Carl-Oscar Bohlin valde att spela in hela intervjun för att visa hur absurt agerandet är av SVT.
https://www.youtube.com/watch?v=jhLrkKZ_Rh4

Vad tycker ni om den aktivistiska agendan hos SVT?
Är det rimligt att tjata om och om igen kring samma sak när de redan fått svar som SVT inte gillar?
När ni ser dessa medieaktivister som denna SVT-aktivist, ökar eller minskar ditt förtroende?

Det här är ju sjukt! Utöver att journalisten är intellektuellt ohederlig så förstår hon inte demokrati och ansvar. Hon tar inte till sig svaren. Detta är ju pinsamt för Svt. Vad heter journalisten?
Senast redigerad av Volta1745 2026-09-08 kl. 23:39.
Citera
2026-09-08, 23:39
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag gav dig tre exempel ovanför. Det håller inte för Bohlin att hävda att han inte är ansvarig för kommentarer som görs under hans inlägg på X, när han i andra sammanhang stöder den juridiska principen att man blir ansvarig för andras åsikter genom att tillåta dem att yttra dem eller att man blir politiskt ansvarig för andras åsikter genom att länka till dem, som fallet med vänsterpartister som ”spridit” hamaspropaganda eller Polina Malaberg som blir ansvarig för proryska åsikter genom att trycka gilla på Facebook.

Enligt detta sätt att resonera, denna moral och denna världsbild blir Bohlin också skyldig till vad hans följare tycker på X och borde sluta göra inlägg där. I både det fallet och de jag beskrivit handlar det om samma guilt by association.

Ditt resonemanget håller inte och jag förstår att du har samma kunskap om X som SVTs "journalist".

Det som skiljer sig i vänsterns beyond doubt terrorism-propaganda är att de aktiv gett uttryck för dessa ideer. Dussintals vänsterpartistern är öppet antisemitiska. Att jämställa det med kreti och pleti som kommenterat på en tweet är befängt. Det är ju flera multidimensioner emellan och en jämförelse blir bara fel.

Har du läst vad Expo skrivit? Väldigt lösryckt, de skulle inte hålla för någon slags kritisk granskning. Jag undrar om Expo faktiskt har gjort sig skyldig till ärekränkning.
Citera
2026-09-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Journalistiken är ett grundläggande skydd för medborgarna mot maktmissbruk. Det är en extremt viktig institution för demokratin och ett skydd mot att samhället rör sig mot det auktoritära. Att samhället i allt högre grad blivit tolerant för nån sorts dopaminpolitik, där politiker vinner poänger genom att "trycka dit" en journalister, så idioter utan att reflektera kan konsumera det som content, det tyder på att många idag helt saknar förståelse för hur viktigt det är att makten granskas och ställs till svars. Det har inte med vänster eller höger att göra, utan om demokrati eller auktorianism.

Jasså, du såg alltså inte klippet på Youtube? Den som anser att journalister och media (tredje statsmakten) ska vara undantagen kritik har nog inte riktigt tänkt klart. På vilket sätt anser du att Bohlin i det här fallet har "tryckt dit" någon journalist? Den enda som trycker till sig själv här är just journalisten genom att helt enkelt vara genomusel.

Och i det här fallet så är den enda anledning till att du tycker detta är fel, eller bara är upprörd, att det nu var en vänsterjournalist som inte kunde få till sin vinklade intervju med en högerpolitiker.
Citera
2026-09-09, 00:05
Medlem
RickRozays avatar
Eftersom SVT nu har tolkningsmonopol så önskar jag att internationell analys, dvs från nån utländsk expert, eller fler att tala om ifall Bohlin verkligen gör något förbjudet genom att publicera intervjun oklippt, innan publicering och avfärda journalistens kritik.

Vad är det han gör för skadligt exakt? Den här debatten, om Bohlin verkligen underminerar religiösa tron på vänstervridna mediamonopolet är något som bara sker eftersom omvärlden inte får ge sin syn på saken, eller inte frågas om saken.

Jag kan tänka mig att man ser hela grejen som absurd. Att man vägrar att vara självkritisk tills man börjar skrika "han hotar demokratin!" är nog uppenbart för alla, förutom dom som självklart inte vill ta till sig kritiken.
Citera
2026-09-09, 00:14
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Det här är ju sjukt! Utöver att journalisten är intellektuellt ohederlig så förstår hon inte demokrati och ansvar. Hon tar inte till sig svaren. Detta är ju pinsamt för Svt. Vad heter journalisten?

COB stod upp på ett föredömligt sätt mot (S)VT.
All heder åt Carl-Oskar Bohlin.
Man kan undra hur Aftonbladet och Sveavägen 68 hade uttalat sig om SVT hade ansatt exempelvis Ygeman eller Hultqvist på samma sätt?
Citera
2026-09-09, 00:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Ditt resonemanget håller inte och jag förstår att du har samma kunskap om X som SVTs "journalist".

Det som skiljer sig i vänsterns beyond doubt terrorism-propaganda är att de aktiv gett uttryck för dessa ideer. Dussintals vänsterpartistern är öppet antisemitiska. Att jämställa det med kreti och pleti som kommenterat på en tweet är befängt. Det är ju flera multidimensioner emellan och en jämförelse blir bara fel.

Har du läst vad Expo skrivit? Väldigt lösryckt, de skulle inte hålla för någon slags kritisk granskning. Jag undrar om Expo faktiskt har gjort sig skyldig till ärekränkning.

Det går utmärkt att jämföra eftersom det är två sidor av samma mynt. Det går i alla fall, också vad gäller Vänsterpartiet, ut på att någon skall ta ansvar för vad någon annan tycker och att det värsta brottet du kan begå i samhället enligt journalistik och politik är att ha ”fel” åsikt, dvs en åsikt som ligger utanför den snäva åsiktskorridoren.

Det allra senaste exemplet är nu hur Jimmie Åkesson utmålas som grövre klandervärd än en mördare - sådana har ju som bekant frikort från att ta ansvar i Sverige, enligt lagar som Bohlin företräder - att ställas vid en medial skampåle, inte för något han gjort utan för vad hans bandkompis Marcus Öhrn har gjort och symptomatiskt nog gäller det att denne enligt media hjälpt till att sprida ”fel” åsikter.

Guilt by association för att någon annan inte inrättat sig i åsiktskorridoren.

Vad gäller X är det samma sak. Reportern menar att Bohlin skall ta ansvar för vad andra uttrycker och sprider på X. Att han inte kan redigera kommentarer spelar ingen roll, han borde då enligt samhällsandan och etiken inom media- och politikklägget i Sverige helt avstå från att använda X. Annars legitimerar han plattformen och dess brist på nödvändig åsiktscensur.

Bohlin invänder helt riktigt mot detta resonemang, men problemet är att han, själv och genom sitt parti och hans parti likväl som alla andra i klägget deltar i denna form av smutskastning genom guilt by association och anser att det är moraliskt riktigt.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-09-09 kl. 00:23.
Citera
2026-09-09, 00:30
Medlem
SvT-journalistens agerande är inte journalistik! Det är politik förklätt till journalistik. Sätt på kamera, belysning och håll en mikrofon i handen så kan man kalla sig journalist för att man får lön från SvT eller annat parti.

Bohlin var oerhört tålmodig som gav henne tre gånger så lång tid utan att explodera när hon inte accepterade hans svar. Han upprepade svaret, med lättare förändringar för att möjligheten att hon faktiskt är lågt begåvad och inte förstår finns alltid.

Hur vore det om SvT och SR m. fl. börjar skicka professionella journalister för att intervjua proffs? Bohlin vet vad han gör när han är minister och det är professionellt att sitta lugnt och redogöra för det han ska redogöra för.
Citera
2026-09-09, 00:32
Medlem
Westgoethes avatar
Jag upplever det som att journalisten egentligen vill att COB ska säga "jag ska avstå från att skriva på internet, då det gör att annat folk skriver tokiga saker", hon vill alltså tysta honom - inte undra om varför han inte modererar kommentarer. Tror att journalisten fattar hur X funkar, det hon vill ha fram är att COB ska gå med på att tystas, att inte skriva något alls, att som minister "hålla tyst".

Typ, "om du bara hållit dig från att skriva, hade min journalistkompis inte behövt sitta å gråta i lunchrummet". Hon bryr sig inte o sociala medier, om kommentarer, utan att få styra och äga alla medier. Det är hennes mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in