2026-09-09, 00:32
Medlem
Westgoethes avatar
Jag upplever det som att journalisten egentligen vill att COB ska säga "jag ska avstå från att skriva på internet, då det gör att annat folk skriver tokiga saker", hon vill alltså tysta honom - inte undra om varför han inte modererar kommentarer. Tror att journalisten fattar hur X funkar, det hon vill ha fram är att COB ska gå med på att tystas, att inte skriva något alls, att som minister "hålla tyst".

Typ, "om du bara hållit dig från att skriva, hade min journalistkompis inte behövt sitta å gråta i lunchrummet". Hon bryr sig inte o sociala medier, om kommentarer, utan att få styra och äga alla medier. Det är hennes mål.
Citera
2026-09-09, 00:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Journalistiken är ett grundläggande skydd för medborgarna mot maktmissbruk. Det är en extremt viktig institution för demokratin och ett skydd mot att samhället rör sig mot det auktoritära. Att samhället i allt högre grad blivit tolerant för nån sorts dopaminpolitik, där politiker vinner poänger genom att "trycka dit" en journalister, så idioter utan att reflektera kan konsumera det som content, det tyder på att många idag helt saknar förståelse för hur viktigt det är att makten granskas och ställs till svars. Det har inte med vänster eller höger att göra, utan om demokrati eller auktorianism.

Jag håller med om att granskning av makten är essentiellt och livsviktigt för en demokrati.

Men är det då en högstående journalistik och ett essentiellt uppdrag för media att brännmärka och ifrågasätta åsikter som sådana och försöka sätta gränserna för vad man får tycka och tänka i Sverige för att sedan upprätthålla denna snäva åsiktskorridor genom att ge sig på politiker, inte för att de själva gett uttryck för dessa åsikter som media bestämt är fel och inte får yttras, utan för att någon de kan kopplas till har gjort det? Eller som i det här fallet Bohlin kritiseras för att använda X, som media bestämt genom majoritetssamsyn är en ond företeelse för att ”fel” personer där kan sprida ”fel” åsikter, t ex i Bohlins kommentarsfält.

Jag kan inte se att det är en granskning av makten per se, det tjänar snarare till att upprätthålla maktförhållanden och maktstrukturer.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-09-09 kl. 00:38.
Citera
2026-09-09, 00:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westgoethe
Jag upplever det som att journalisten egentligen vill att COB ska säga "jag ska avstå från att skriva på internet, då det gör att annat folk skriver tokiga saker", hon vill alltså tysta honom - inte undra om varför han inte modererar kommentarer. Tror att journalisten fattar hur X funkar, det hon vill ha fram är att COB ska gå med på att tystas, att inte skriva något alls, att som minister "hålla tyst".

Typ, "om du bara hållit dig från att skriva, hade min journalistkompis inte behövt sitta å gråta i lunchrummet". Hon bryr sig inte o sociala medier, om kommentarer, utan att få styra och äga alla medier. Det är hennes mål.

Bohlin skall inte skriva på X, för det legitimerar de åsikter som sprids där och då blir Bohlin medskyldig till att dessa åsikter sprids, utan Bohlin skall hålla sig till goda medier som SVT, som håller koll på vilka åsikter som får yttras och vilka som skall brännmärkas som icke tillåtna.
Citera
2026-09-09, 00:53
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bohlin skall inte skriva på X, för det legitimerar de åsikter som sprids där och då blir Bohlin medskyldig till att dessa åsikter sprids, utan Bohlin skall hålla sig till goda medier som SVT, som håller koll på vilka åsikter som får yttras och vilka som skall brännmärkas som icke tillåtna.
Ja det är så jag tolkar journalisten. Bara gå med på att hålla käften tills vi på SVT ringer dig, då ska du ställa upp direkt och svara på våra frågor, så som vi vill att du ska svara.
Citera
2026-09-09, 00:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Du kan inte vara seriös. Du menar att SVT och andra kommunikationskanaler, som X, inte kan samexistera om en politikers kommunikation.

Det är sanslöst och nonsens. Bara för att X finns, så ska Bohlin bara kommunicera via SVT? Makalöst trams har jag nånsin hört talas om.

Du missförstår mig, vilket är helt och hållet mitt fel då jag inte tillräckligt markerade vad jag syftade till. Jag beskrev inte min, utan vad jag uppfattar som SVT: s inställning och motivation till att jaga Bohlin för att han skriver på X.

Jag håller alltså med Bohlin här i sak, men jag menar att han själv är en del i det här snedvridna samhällsdebattklimat han här klagar på, så det blir hyckleri av honom att anmärka på det när det drabbar honom själv.
Citera
2026-09-09, 00:55
Medlem
Westgoethes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Du kan inte vara seriös. Du menar att SVT och andra kommunikationskanaler, som X, inte kan samexistera om en politikers kommunikation.

Det är sanslöst och nonsens. Bara för att X finns, så ska Bohlin bara kommunicera via SVT? Makalöst trams har jag nånsin hört talas om.

Svaret du läste ska sättas i kontext med det jag skrev, varken den du svarar eller jag tycker att SVT alltid är rätt och X alltid är fel.
Citera
2026-09-09, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
COB stod upp på ett föredömligt sätt mot (S)VT.
All heder åt Carl-Oskar Bohlin.
Man kan undra hur Aftonbladet och Sveavägen 68 hade uttalat sig om SVT hade ansatt exempelvis Ygeman eller Hultqvist på samma sätt?
Ha ha, ja det hade varit en syn. Men journalistens kvalitet i det här fallet, talar för sig själv.
Citera
2026-09-09, 02:06
Medlem
Han verkar aningen efterbliven. Är han det?
Citera
2026-09-09, 02:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det tycker jag inte alls! Tycker han verkar skärpt och svarar sakligt på hennes upprepade frågor som hon mal på med gång på gång.

Att han själv filmade intervjun tyder också på att han är knivskarp. Då fick de inte möjlighet att klippa om och redigera det de var tänkt sända hur som helst. Han hade själv "mastertejpen" Annars är det lätt att väsentliga delar råkar klippas bort för att få något att se ut på ett visst sätt.
Citera
2026-09-09, 03:14
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Stod det mellan efterbliven och inavlad när du skrev ditt dumma inlägg? Kanske något om hans flint också?

Att politiker spelar in intervjuer de har med journalister kommer bli vanligare. Det vore dumt att lägga det sk ”narrativet” helt i händerna på SVT eller TV4, mediehus med klar slagsida åt vänster.
Citera
2026-09-09, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Stod det mellan efterbliven och inavlad när du skrev ditt dumma inlägg? Kanske något om hans flint också?

Att politiker spelar in intervjuer de har med journalister kommer bli vanligare. Det vore dumt att lägga det sk ”narrativet” helt i händerna på SVT eller TV4, mediehus med klar slagsida åt vänster.
Hade inte tänkt att kommentera hans utseende men eftersom du insisterar. Skägget är för jävla muggigt. Många timmar framför spegeln där.
Senast redigerad av glendale 2026-09-09 kl. 03:33.
Citera
2026-09-09, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Helt rätt. X eller twitter är en stinkande toalett för högertroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in