2026-09-08, 20:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Det är vad som har använts historiskt Även tillgången till en egen tektonisk platta spelar in.
Historiskt var? En källa vore trevligt.
Grönland har ingen egen tektonisk platta, men inlandsklimat.
Italien och Japan ligger båda på sprickan mellan två plattor, är de inte del av en kontinent?

Kom igen, berätta var din definition kommer från, eller erkänn att du snackar bullshit.
Citera
2026-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Historiskt var? En källa vore trevligt.
Grönland har ingen egen tektonisk platta, men inlandsklimat.
Italien och Japan ligger båda på sprickan mellan två plattor, är de inte del av en kontinent?

Kom igen, berätta var din definition kommer från, eller erkänn att du snackar bullshit.
Grönland har ingen egen platta, Jag nämner bara vad som historiskt har särskiljt öar från kontinenter, tycker du det är bullshit är det upp till dig
Citera
2026-09-08, 21:00
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Grönland har ingen egen platta, Jag nämner bara vad som historiskt har särskiljt öar från kontinenter, tycker du det är bullshit är det upp till dig
Jag vet att Grönland inte har en egen platta, jag skrev det.
Du skrev att inlandsklimat gör en kontinent, vilket inte stämmer för t ex Grönland.

Ge oss nu en länk till din påhittade definition av en ö vs en kontinent och berätta vad som skiljer Grönland, Madagaskar och Australien.
Citera
2026-09-08, 21:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Undrar om jag är något på spåret här och kan syna att det alltid pågått en sorts geopolitisk macro-konflikt historiskt mellan öbor och fastlänningar. Jag pendlar med det dock.

Det jag mest pratar om är att det är hur ö-välden som tex britternas är strukturerade och hur de av naturen måste underminera fastlandet/kontinenten till varje pris för sin egen skull. Och vice versa.

Jag tycker de beter sig skitdrygt. Dessa ö-välden alltså.

Jag har ingenting emot de flesta som bor i typ Storbrittannien eller så. Varför skulle jag? Jag pekar bara på den brittiska staten, dess finansvärld i London och dess sjörätt (USA är inte ett självständigt land egentligen tex utan bara ett företag under brittisk sjörätt).

Själland och Köpenhamn är ju ett annat ö-fenomen som ter sig drygt och jävligt emellanåt.

En sista kanske rolig grej i sammanhanget är att anledningen till att resten av Sverige (som ju mest består av fastland) hatar Stockholm så mycket är för att det från början är en stad byggd på och kring en massa öar i Mälaren.

Jävla öbor va? Har jag rätt? Har jag fel? Är det här något som nästan alltid pågått? Ön mot kontinenten?

Menar du ö-välden som Irland, Indonesien, Jamaica, Madagaskar, Cypern, Taiwan och Filippinerna?

Eller menar du "ö-välden" (d.v.s. de som enligt din utsago "av naturen måste underminera fastlandet/kontinenten till varje pris för sin egen skull") som Frankrike, Tyskland, Turkiet, Ryssland, Sverige och Kina?
Citera
2026-09-08, 21:24
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Menar du ö-välden som Irland, Indonesien, Jamaica, Madagaskar, Cypern, Taiwan och Filippinerna?

Eller menar du "ö-välden" (d.v.s. de som enligt din utsago "av naturen måste underminera fastlandet/kontinenten till varje pris för sin egen skull") som Frankrike, Tyskland, Turkiet, Ryssland, Sverige och Kina?

Menar du att du är ett deflekterande och relativiserande narcissist-troll?
Citera
2026-09-08, 22:19
Medlem
Citat:
Jag vet att Grönland inte har en egen platta, jag skrev det.
Du skrev att inlandsklimat gör en kontinent, vilket inte stämmer för t ex Grönland.

Ge oss nu en länk till din påhittade definition av en ö vs en kontinent och berätta vad som skiljer Grönland, Madagaskar och Australien.
Australien har en egen platta. Grönland liksom Antarktis faktiskt, har inte vad som per definition räknas som inlands, kontinentalt klimat även om klimatet är annorlunda i inlandet. Antarktis har en egen platta och därför räknas den som kontinent. Jag har ingen speciell länk till detta utan det är ju kriterier som historiskt, officiellt har använts till att definiera vad som är en kontinent
Citera
2026-09-08, 22:46
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Australien har en egen platta. Grönland liksom Antarktis faktiskt, har inte vad som per definition räknas som inlands, kontinentalt klimat även om klimatet är annorlunda i inlandet. Antarktis har en egen platta och därför räknas den som kontinent. Jag har ingen speciell länk till detta utan det är ju kriterier som historiskt, officiellt har använts till att definiera vad som är en kontinent
Grönland sitter på samma tektoniska platta som resten av Nordamerika.
’Historiskt officiellt’ är dina fantasier.

Det finns ingen tydlig definition av ö, utom ’landmassa omgiven av vatten’, inte heller kontinent.
Och platser kan vara både och, eller varken eller, medan muppar på spektrumet tjafsar här, som du.

Förstår du att tomat kan vara frukt och grönsak samtidigt, medan sallad bara är grönsak, och apelsin bara frukt?

Australien är en stor ö som är en kontinent. Grönland är en stor ö som inte är en kontinent.

Vad är det med muppar här som är tvärsäkra Dunning Kruger och inte ens han länka.
Inte ens till någon tvivelaktig konspirationssida.

Nu förstår jag fallet i PISA bättre.
Citera
2026-09-08, 23:01
Medlem
Citat:
Grönland sitter på samma tektoniska platta som resten av Nordamerika.
’Historiskt officiellt’ är dina fantasier.

Det finns ingen tydlig definition av ö, utom ’landmassa omgiven av vatten’, inte heller kontinent.
Och platser kan vara både och, eller varken eller, medan muppar på spektrumet tjafsar här, som du.

Förstår du att tomat kan vara frukt och grönsak samtidigt, medan sallad bara är grönsak, och apelsin bara frukt?

Australien är en stor ö som är en kontinent. Grönland är en stor ö som inte är en kontinent.

Vad är det med muppar här som är tvärsäkra Dunning Kruger och inte ens han länka.
Inte ens till någon tvivelaktig konspirationssida.

Nu förstår jag fallet i PISA bättre.
Herregud vad du är dryg, nej, någon exakt definition finns inte men du måste väl känna till vad som historiskt betraktas som kontinenter, det är inga fantasier. PISA fallet står din generation för, som du resonerar tvivlar jag på att du är vuxen
Citera
2026-09-08, 23:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ett intressant specialfall är öar som ligger mellan två olika fastland och spelar ut det ena mot det andra.

Tänker på ön Ven i Öresund där många i början av 1800-talet gladeligen sysslade med smuggling av varor som krävde tull , för i Sverige kände de sig som danskar och i Danmark som svenskar, allteftersom.
Citera
2026-09-09, 11:16
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Herregud vad du är dryg, nej, någon exakt definition finns inte men du måste väl känna till vad som historiskt betraktas som kontinenter, det är inga fantasier. PISA fallet står din generation för, som du resonerar tvivlar jag på att du är vuxen
Historiskt har Australien både betraktats som en ö och en kontinent. Historiskt hr gränsen mellan Asien och Europa varierat, det är alltså inte alltid helt lätt att avgöra vad som är en kontinent och var den börjar och slutar. Ändå hävdar du tvärsäkert att det finns en officiell definition, vilket det inte gör.
Men vi är överens om att det inte finns någon exakt definition, precis som jag sade, ändå hävdar du att det gör det, vem är det som är 'dryg'?
Citera
2026-09-09, 19:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Menar du att du är ett deflekterande och relativiserande narcissist-troll?

Det var mitt första inlägg i tråden och mitt inlägg kan således omöjligt ha varit deflekterande.

Ditt svar var däremot deflekterande, så jag kan bara konstatera att du är ovillig att diskutera de kontinentalvida luckorna i dina argument, samt att du i din argumentation är som en vresig eremit på en öde ö, totalt ovillig att ta in information och argument från omvärlden, samtidigt som du har fullt upp med att slåss mot dina väderkvarnar.
Citera
2026-09-09, 19:28
Medlem
DasspappretDNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Det var mitt första inlägg i tråden och mitt inlägg kan således omöjligt ha varit deflekterande.

Ditt svar var däremot deflekterande, så jag kan bara konstatera att du är ovillig att diskutera de kontinentalvida luckorna i dina argument, samt att du i din argumentation är som en vresig eremit på en öde ö, totalt ovillig att ta in information och argument från omvärlden, samtidigt som du har fullt upp med att slåss mot dina väderkvarnar.

Det var ju ändå ett svar på min trådstart, tramsare.

Och du fortsätter här bara att larva om att jag skulle vara psykiskt sjuk och kör en massa "hö hö hö öde hö hö fan vad vitsig jag är hö hö hö".

Ingen substans. Bara trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in