2026-09-08, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Svaret på var någonstans som Per Häggström fått Stig Engströms tjänstgöringstider finns i dennes förhör från 860609.

I detta material framgår det att Engströms tjänstgöringstider har fåtts från datalistor som Roland B har tillhandahållit.

Härmed är saken klar. Eftersom vi helt säkert vet att tiderna innan det att Roland B ställer om till rätt tid Fröken Ur den Lördagen 1 Mars är felaktiga med minst en minut så innebär detta med tvingade nödvändighet att Engströms loggade utstämplingstid mordkvällen på 23.19 i verklig tid Fröken Ur motsvaras av helminuten 23.20

Engström har således stämplat ut från Skandia mordkvällen i tidsintervallet 23.20.00-23.20.59

Bevisat och klarlagt.

Perfekt, +30 sek till mordplatsen och POFF POFF!
Citera
2026-09-08, 10:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Svaret på var någonstans som Per Häggström fått Stig Engströms tjänstgöringstider finns i dennes förhör från 860609.

I detta material framgår det att Engströms tjänstgöringstider har fåtts från datalistor som Roland B har tillhandahållit.

Härmed är saken klar. Eftersom vi helt säkert vet att tiderna innan det att Roland B ställer om till rätt tid Fröken Ur den Lördagen 1 Mars är felaktiga med minst en minut så innebär detta med tvingade nödvändighet att Engströms loggade utstämplingstid mordkvällen på 23.19 i verklig tid Fröken Ur motsvaras av helminuten 23.20

Engström har således stämplat ut från Skandia mordkvällen i tidsintervallet 23.20.00-23.20.59

Bevisat och klarlagt.

Och det var polisens angelägenhet (som alla vuxna förstår).

Redan den 10 mars 1986. Man borde ha kontrollerat Stig Engströms utstämplingstid redan då.

För att kunna bedöma hans vittnesuppgifter.

Det var även polisens angelägenhet den 10 mars att hålla ett nytt och bättre förhör med vittnet Yvonne Nieminen (som alla vuxna förstår).

Engström uppgav i samma förhör den 10 mars att han hade en sådan handledsväska som hon såg och att han sprang österut på samma plats där hon kom gående västerut. Samtidigt.

En amatör toppstyrde utredningen 1986.
Citera
2026-09-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken

Jo, men nu kommer Looky med samtalet med väktarna, på miinst två minuter. Sen kommer han på att då kan inte Engström sett LJ. Då börjar han dra ner på tiden på samtalet. Kanske gör om utstämplingstiden igen också om det kniper.

Det är så mopperiet funkar. The circle of papp.
Citera
2026-09-08, 11:03
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men nu kommer Looky med samtalet med väktarna, på miinst två minuter. Sen kommer han på att då kan inte Engström sett LJ. Då börjar han dra ner på tiden på samtalet. Kanske gör om utstämplingstiden igen också om det kniper.

Ett par minuters samtal med väktarna.

30 sekunder till mordplatsen (om han "halvspringer").

Stig ankom till mordplatsen en minut efter skotten. Anna Hage satt med ryggen mot Luntmakargatan och Stefan Glantz med ryggen mot Sveavägen (uppgav Stig den 25 april). Bara en person på platsen kunde veta det. Gärningsmannen hade passerat krönet. Lars Jeppsson stod vid Luntmakargatan och tittade mot Sveavägen.
Citera
2026-09-08, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Ett par minuters samtal med väktarna.

30 sekunder till mordplatsen (om han "halvspringer").

Stig ankom till mordplatsen en minut efter skotten. Anna Hage satt med ryggen mot Luntmakargatan och Stefan Glantz med ryggen mot Sveavägen (uppgav Stig den 25 april). Bara en person på platsen kunde veta det. Gärningsmannen hade passerat krönet. Lars Jeppsson stod vid Luntmakargatan och tittade mot Sveavägen.

Lampersbanden.
Inne i polishuset säger till och med Kling och Klang att:
men om det stämmer som han säger så är han ju först framme på brottsplatsen.

Lebel kan inte ens få Kling och Klang jobb. Ho ho !

F.ö. rekommenderar jag alla att läsa SEs första info till polisen. Där nämns OP, LP och som figur
L Jeppxx.
De vi vet mördaren kunde se. Inga namngivna vid OP utöver LP.
Senast redigerad av Xuken 2026-09-08 kl. 11:17.
Citera
2026-09-08, 11:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

"Oslo" borde ha ringt Holmér istället för Engström.

Och erbjudit den norska polisens tjänster.

Citat:
Lampersbanden.
Inne i polishuset säger till och med Kling och Klang att:
men om det stämmer som han säger så är han ju först framme på brottsplatsen.

Lebel kan inte ens få Kling och Klang jobb. Ho ho !

Det är lätt att dra förhastade slutsatser innan vittnen är ordentligt förhörda.
Citera
2026-09-08, 11:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Något säger mig att du redan har ett färdigt svar på mitt svar men visst: han vill slippa förklara vad han gjorde på mordplatsen/intill mordplatsen innan mordet. Stämplar han ut 23:23 så kan han inte hinna fram i tid.

Nej.

Vid samma tillfälle, det vill säga inför hovrätten 1989, uppger Stig Engström att han i skottögonblicket befann sig "ganska exakt 20 m" och "6-7 sekunder" ifrån det (i själva verket 15 meter, eftersom reklampelaren fanns på det avståndet).

Stämplar han ut kl. 23.23 så befinner han sig långt inne i Skandiahuset vid samma tillfälle.

Eftersom Stig Engström inte kan befinna sig på två platser vid samma tillfälle och samtidigt inte saknade verklighetskontakt i psykiatrisk mening, så är virrandet med tiderna några år efter mordet inget annat än brus.

Särskilt tydlig och uppenbar blir den saken av att han konsekvent, från början till slut, med undantag för vid första kontakten med polisen, placerar sig några meter och sekunder från mordet. Och aldrig inne i Skandiahuset. I själva verket driver han kampanjer i offentligheten gällande hur oerhört nära händelsen han minsann befann sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte om du skojar nu. Men om han stämplar ut kl 23:23 så kan han ju omöjligen ha skjutit Palme kl. 23:21:30.

Vet inte vad skämtet i sammanhanget skulle vara. Alibi genom att placera sig på två platser samtidigt?

Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Är det någon som har ett bra svar på varför han ringer in dagen efter till Skandia och vill så gärna veta utstämplingstiden? Vi testar två scenarion, både som vittne och GM.

Som GM: Han har skjutit Palme och vill veta exakt vilken tid han har stämplat ut. Innan han får reda på svaret borde han veta svaret. Han vet att han stämplar ut, går ut genom entren, svänger höger eller vänster(vi säger vänster för att dryga ut tiden lite). Vänder om och går ifatt Palme och skjuter honom vid Tunnelgatan. I sitt huvud räknar han baklänges och gissar på ungefär 2-3min före skotten. Tiden han får är 23.19 plus en minut. Fan! Tänker han, det är farligt nära tiden jag sköt Palme.
Han godtar tiden och måste istället hitta på en annan dragning för att finta bort polisen. Det får bli speglingen istället. Det får bära eller brista.

Vet inte individen som sköt statsministern att han lämnade sin arbetsplats i tid för att skjuta statsministern? Han behöver kontrollera den saken?

Än märkligare blir det när den här individen noterar att utstämplingstiden innebär problem för honom att hinna, eller att ha hunnit snarare, fram till mordplatsen i tid för skotten. Och att han därför börjar fabulera genom att stryka tid och driver till och med ivrig kampanj i sin sak hur nära han befann sig mordet.

Citat:
Som vittne:
Han ringer in och måste få reda på tiden för att inte polisen ska misstänka honom som mördare. Polisen kan ta reda på utstämplingstiden, och att han jobbade sent och var i krokarna där Palme sköts på öppen gata.
För att inte bli indragen i mordet måste han ringa DN dagen efter och sedan få visa upp en språng-marsch i SVT med "samma" kläder som på morddagen.

Vad är mest rimligt? Jag vet vad jag skulle svarat iaf.

Det enkla antagandet fritt från krångel är att ett vittne som befann sig alldeles i närheten av mordet på landets statsminister och som har en tidsstämpel att bidra med finner det lite spännande och angeläget att utröna den. Man kan gällande det även notera att de tider som rapporterades under morgonen dagen efter mordet var felaktiga.
Citera
2026-09-08, 11:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är mycket enkelt,givet Lebels underlag håller tätt..och jag ser inte hur det inte gör det.

Då måste endast frågan om var någonstans som Häggström tagit tidsuppgifterna ifrån besvaras..det gäller tre fulla veckor.
Jag kan omöjligen se någon som helst annan källa till detta material än Skandias egna datalista.

Att denna visar en minut fel vet vi ju med full säkerhet.RB konstaterar detta endast timmar efter mordet.

Härav följer att Engström stämplar ut någon gång 23.20.00-23.20.59 verklig tid mordkvällen.

Tar man sedan i beaktande tidsåtgång i övrig..samtalstid med väktare samt ren förflyttningstid från stämpelur till ut på Sveavägen så innebär detta i all rimlig praktisk mening att Engström har alibi för mordet på Olof Palme.

Noteras kan att hypotes Engströms idag mest underhållande individ..klas Gustavsson..ålägger 45 sekunders samtalstid med väktare.

Även vid det statistiskt ytterst osannolika alternativet att Engström checkat ut exakt 23.20.00..så hinner han ÄNDÅ inte fram till mordplatsen i tid för att mula Palme.

Stig Engström har sannolikt alibi inne i eller på väg ut ur Skandiahusets entré. Jag vågar dock inte sluta mig till det, utan fäster mig istället vid att Engström själv betackar sig för alibin för att istället lämna oriktiga uppgifter till synes för att "hinna" fram till mordplatsen i tid för skotten.
Citera
2026-09-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
"Oslo" borde ha ringt Holmér istället för Engström.

Och erbjudit den norska polisens tjänster.

Som en liten digression, ja om det här hadde hänt i Norge hadde någon gripits. Och blivit dömd och suttit i fängelse. Ingen tvekan om det.

Problemet här är att det är inte alls säkert det hadde varit mördaren som suttit av straffet. Justismord har nästan varit rutin här.

Då är det kanske bättre att gm undslipper som i det här fallet.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-09-08 kl. 12:46.
Citera
2026-09-08, 12:48
Medlem
Citat:

Ja, tight med tid är inget problem. Det är inget argument som talar mot Engström som gm. Egentligen.

Kanske tvärtom?
Citera
2026-09-08, 12:55
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Stig Engström har sannolikt alibi inne i eller på väg ut ur Skandiahusets entré. Jag vågar dock inte sluta mig till det, utan fäster mig istället vid att Engström själv betackar sig för alibin för att istället lämna oriktiga uppgifter till synes för att "hinna" fram till mordplatsen i tid för skotten.
Du förutsätter alltså en rejäl LÖGN som SE yttrar i DOMSTOL 2 gånger efter ett statsministermord - det är allvarligt.

Det är enbart DIN tolkning att han lämnar oriktiga uppgifter för att "hinna fram i tid".
Citera
2026-09-08, 13:45
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Du tänker på Stockholms tingsrätt 1989, när 23.19 (den felaktiga tiden i förhören 1986) blir 23.20 och 23.20 (den rätta tiden) blir 23.21?

Uppgifter som Stig säger sig ha fått från Skandia inför rättegången.

Varför inte bara läsa sina egna förhör och kolla vad han sa till polisen 1986? Förhören blev offentliga den 29 maj 1989, en vecka före rättegången. Folk klättrade på varandra för att få FUP:en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in