2026-09-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Alla ikläs dessutom rånarluva. Det är som en parodi...

Aldrig någon nyansering, bara snyfthistorierna (som absolut har viss merit). Inga perspektiv om att Sverige är helt unikt med detta system, att det fullkomligt undergräver de brottsregister som polisen själva utformat, och att arbetslösheten och brottsligheten i Sverige eventuellt kommer minska när dessa sajter försvinner (inte minst alla bedrägerier mot våra äldre).

Svensken vill ha upplevd trygghet, inte faktisk trygghet. Politikerna kapitaliserar på detta.

Instämmer. Lägg även till att den generella brottsligheten inte minskat öht i någon kategori (tvärtom) sedan dessa tjänster dök upp. Allvarligare brott som våldtäkt, sexuella övergrepp, pedofili, grov misshandel, mord/dråp, har däremot ökat eller ligger på samma nivåer. Det finns som sagt inga vettiga argument för att dessa tjänster gör nytta för svenska medborgare. Att begära ut från belastningsregistret när man rekryterar nya medarbetare inom vissa jobbkategorier är givetvis jättebra, särskilt när det kommer ny personal inom vård, skola, omsorg eller rättsväsende/polis.

Dessa tjänster gör inget annat än att elda på en redan allvarlig polarisering utav samhället. Det intressanta, och som även berättar en del om personerna bakom dessa tjänster, är att i princip alla har grov brottslighet i bagaget.
Citera
2026-09-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Jag förstår inte vad problemet är och varför man väljer att ta med offret i reportaget. Har svt missat att lexbase et al. bryter grovt mot gdpr och att allt ändå snart ska avvecklas? Har ingen betydelse att vissa fått tas bort. Artikeln kanske borde handla om varför vissa medges borttagning medan andra nekas.
Men istället väljer den korkade reportern att hänga ut alla som lyckats ta sig bort via förlikning genom att skriva vad alla är dömda för. I sverige gillar vi skampålen, den har aldrig lämnat oss. En gång dömd, alltid dömd.

Tycker ändå artikeln har ett värde. SVT har precis kablat ut att det fungerar utmärkt att stämma både krimfup och Lexbase för att få dem att gå med på ens krav. Journalisten kanske kollat in i tråden och blivit uppmärksammad på alla tips om hur man stämmer?

Gunnar varför vill du inte kommentera förlikningarna? Hur många sådana har Lexbase gått med på egentligen? Garanterat fler än de som nämns i artikeln. Alla som ser, stäm dessa jävla as. Det funkar uppenbarligen!

MrKoll verkar ju också enligt artikeln pudlat totalt och öppnar upp för radering, undra varför? De känner av vart vinden blåser.

Snart är IMY klara.
Citera
2026-09-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Tycker ändå artikeln har ett värde. SVT har precis kablat ut att det fungerar utmärkt att stämma både krimfup och Lexbase för att få dem att gå med på ens krav. Journalisten kanske kollat in i tråden och blivit uppmärksammad på alla tips om hur man stämmer?

Gunnar varför vill du inte kommentera förlikningarna? Hur många sådana har Lexbase gått med på egentligen? Garanterat fler än de som nämns i artikeln. Alla som ser, stäm dessa jävla as. Det funkar uppenbarligen!

MrKoll verkar ju också enligt artikeln pudlat totalt och öppnar upp för radering, undra varför? De känner av vart vinden blåser.

Snart är IMY klara.

Jag förstår din synvinkel, att genom hot om stämning så finns möjlighet att tas bort. Hela tiden har vi ju uppmanat att stämma och det verkar ju ge effekt.
Men jag upplever artikeln mer negativ till att detta är möjligt. Annars hade man inte tagit med offret till en av de borttagna från lexbase och göra ett snyftreportage. Jag vill verkligen inte förminska hennes historia, hon har säkert gått igenom ett helvete och vill honom inget väl, det förstår jag. Det hon inte förstår är hur detta är ännu större skada för samhället och att det drabbar alla andra än bara hennes "förövare".
Dessutom att rada upp domar på personer som lyckats ta bort sig är ännu en form av uthängning. Det förminskar personen och ger stämpeln att du är din dom. Detta kommer även ge bränsle till det som redan föreslagits gällande statliga register, "där kan du inte köpa dig fri".
Citera
2026-09-07, 14:07
Medlem
Citat:
Jag förstår din synvinkel, att genom hot om stämning så finns möjlighet att tas bort. Hela tiden har vi ju uppmanat att stämma och det verkar ju ge effekt.
Men jag upplever artikeln mer negativ till att detta är möjligt. Annars hade man inte tagit med offret till en av de borttagna från lexbase och göra ett snyftreportage. Jag vill verkligen inte förminska hennes historia, hon har säkert gått igenom ett helvete och vill honom inget väl, det förstår jag. Det hon inte förstår är hur detta är ännu större skada för samhället och att det drabbar alla andra än bara hennes "förövare".
Dessutom att rada upp domar på personer som lyckats ta bort sig är ännu en form av uthängning. Det förminskar personen och ger stämpeln att du är din dom. Detta kommer även ge bränsle till det som redan föreslagits gällande statliga register, "där kan du inte köpa dig fri".

Det är väl hur man tolkar det. Jag uppfattar inte det här som Agendasättande journalistik. Man kan ju till exempel tolka in att rättsdatabaserna driva av riktiga jävla as som bara bryr sig om pengar och därför plockar bort direkt när de drar ihop sig till stämmning!

Det här går ju på tvären mot Gunnars fina ord om att det är så bra för kvinnor och yadayada. Vilket vi givetvis visste, men bra att det dras fram i ljuset.

Offentliga registren, Ja det är nog helt upptill vilken regering vi får. Populisterna vill ju gärna se sådana.
Citera
2026-09-07, 14:36
Medlem
Det är så stora ord hela tiden, att man ska skydda brottsoffer och det ska handla om våldtäkter och mord osv. Vilket jag helt håller med om att det är hemskt. Men de flesta som finns med på dessa databaser är ju helt vanliga medborgare som kanske begått ett misstag i sitt liv, kanske varit på en dålig plats nångång och tagit någon substans eller liknande. Eller kanske till och med inte gjort något fel alls, blivit friade, skiljt sig, befunnit sig i en tvist med någon. De blir ju indragna i den här allvarliga brottsligheten som alltid lyfts i media. Man måste kunna se till helheten.

Det finns ju folk som uppenbarligen bara gjort ett misstag och inte kommer begå brott igen. Man måste kunna ge de en väg tillbaka in i samhället. Jag tycker att det lyfts alldeles för lite även fast det är en väldigt central och vanligt förekommande problematik i samhället.
Citera
2026-09-07, 15:33
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Offentliga registren, Ja det är nog helt upptill vilken regering vi får. Populisterna vill ju gärna se sådana.

Jag känner att jag har tappat bort mig i alla månader av diskussioner här. Vad gäller egentligen för öppna statliga register inom ramarna för GDPR?

Vad har vi för exempel runtom i Europa?

Det jag känner till på rak arm är Irland som införde "Jennies' law" så sent som i Juli, vilket medförde ett statligt, helt öppet register över förbrytare inom olika typer av våld i nära relationer (oklar gränsdragning). En väsentlig del av registret är att alla offer måste ge sitt samtycke innan publiceringen samt att personer i registret kan ansöka om att bli borttagna tidigast inom 3 år och då görs en bedömning av en domstol. Hittar inget träffsäkert svar på om detta är förenligt med GDPR eller ej, eller om det kommer motarbetas. Det är i alla fall genomröstat och existerar redan så vitt jag förstår.

Polen hade också något slags register, men de hade väl någon unik klausul i sitt EU-avtal.

Om inte Irland motarbetas, vad stoppar Sveriges regering från att göra samma sak? Vem säger att det inte införs 10 olika register för olika brott? Våld i nära relationer, sexualbrott mot barn, gängkriminalitet, bedrägeri, narkotika, etc... Om man tillåts driva 1 öppet register "för att skydda allmänheten" så tillåts man lika gärna driva 10. Och vem säger att dessa svenska register ska tillåta ansökan om borttagning och inte vara evighetsregister?

Tacksam om någon lyckas skjuta ned mina farhågor.
Citera
2026-09-07, 16:24
Medlem
https://www.svt.se/kultur/beskedet-nu-far-alla-ta-bort-sina-domar-fran-mr-koll
Citat:
Mr Koll och andra rättsdatabaser har i hemlighet raderat domar från sin sajt för att komma ur stämningar – och slippa skadestånd. När SVT ställer frågor om de raderade domarna meddelar Mr Koll att man har en ny policy:

– I dag står det alla fritt att få sina uppgifter raderade, säger Simon Krantz, ansvarig utgivare för sajten.
Citera
2026-09-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Det är så stora ord hela tiden, att man ska skydda brottsoffer och det ska handla om våldtäkter och mord osv. Vilket jag helt håller med om att det är hemskt. Men de flesta som finns med på dessa databaser är ju helt vanliga medborgare som kanske begått ett misstag i sitt liv, kanske varit på en dålig plats nångång och tagit någon substans eller liknande. Eller kanske till och med inte gjort något fel alls, blivit friade, skiljt sig, befunnit sig i en tvist med någon. De blir ju indragna i den här allvarliga brottsligheten som alltid lyfts i media. Man måste kunna se till helheten.

Det finns ju folk som uppenbarligen bara gjort ett misstag och inte kommer begå brott igen. Man måste kunna ge de en väg tillbaka in i samhället. Jag tycker att det lyfts alldeles för lite även fast det är en väldigt central och vanligt förekommande problematik i samhället.

Jag tror att karma är verklighet, att den förr eller senare hinner ikapp alla som skrattar åt eller gläds över andras svårigheter och misstag.

Titta bara på vad som händer när någon begår ett brott utan uppsåt. Läs kommentarerna på Flashbacks trådar eller i sociala medier och se hur många som spelar änglar, som om de själva aldrig gjort något fel i sitt liv.

Fira aldrig andras motgångar, och gläd dig aldrig åt någons undergång. Imorgon, eller längre fram i tiden, kan det vara din tur att själv, helt oväntat, drabbas av något som du senare blir åtalad för. Säg aldrig att det aldrig kommer hända dig, för förr eller senare kommer du att få svälja din stolthet.

Jag säger detta för att jag har sett många sådana människor i mitt liv, hur de kunde vara högfärdiga, arroganta och se sig själva som perfekta, men så fort något drabbade dem själva blev de så små som en mus.
Senast redigerad av longjack1234 2026-09-07 kl. 16:37.
Citera
2026-09-07, 17:11
Medlem
Mrkoll är ju klockrent. Sista bra tjänsten efter hitta/eniro/ratsit blivit reklamsajter utan innehåll.

Hoppas den blir kvar som den är!
Citera
2026-09-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekenfirst
Mrkoll är ju klockrent. Sista bra tjänsten efter hitta/eniro/ratsit blivit reklamsajter utan innehåll.

Hoppas den blir kvar som den är!

Du har helt missat att de från och med idag raderar allt på begäran? Givetvis ett försök att gå IMY till mötes.
Citera
2026-09-07, 17:32
Medlem
Citat:
Du har helt missat att de från och med idag raderar allt på begäran? Givetvis ett försök att gå IMY till mötes.

Nej inte alls. Det är orsaken till min kommentar. Hoppas de blir så lite förändringar som möjligt. Bra att kunna ha en tjänst som inte pudlar allt för mycket. Finns många konstiga foliehattar som är arga på mrkoll genom åren, men det är bra att de står upp.
Citera
2026-09-07, 19:23
Medlem
Citat:

Kvinnans förövare blev fömd för ringa misshandel genom en örfil i ansiktet. Allt annat bevisade inte.

Alltså, han har gjort EN dålig sak och SVT vinklar det som att det är klart att han begått de andra brotten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in