Citat:
Ursprungligen postat av
ManZerManZour
Offentliga registren, Ja det är nog helt upptill vilken regering vi får. Populisterna vill ju gärna se sådana.
Jag känner att jag har tappat bort mig i alla månader av diskussioner här. Vad gäller egentligen för öppna statliga register inom ramarna för GDPR?
Vad har vi för exempel runtom i Europa?
Det jag känner till på rak arm är Irland som införde "Jennies' law" så sent som i Juli, vilket medförde ett statligt, helt öppet register över förbrytare inom olika typer av våld i nära relationer (oklar gränsdragning). En väsentlig del av registret är att alla offer måste ge sitt samtycke innan publiceringen samt att personer i registret kan ansöka om att bli borttagna tidigast inom 3 år och då görs en bedömning av en domstol. Hittar inget träffsäkert svar på om detta är förenligt med GDPR eller ej, eller om det kommer motarbetas. Det är i alla fall genomröstat och existerar redan så vitt jag förstår.
Polen hade också något slags register, men de hade väl någon unik klausul i sitt EU-avtal.
Om inte Irland motarbetas, vad stoppar Sveriges regering från att göra samma sak? Vem säger att det inte införs 10 olika register för olika brott? Våld i nära relationer, sexualbrott mot barn, gängkriminalitet, bedrägeri, narkotika, etc... Om man tillåts driva 1 öppet register "för att skydda allmänheten" så tillåts man lika gärna driva 10. Och vem säger att dessa svenska register ska tillåta ansökan om borttagning och inte vara evighetsregister?
Tacksam om någon lyckas skjuta ned mina farhågor.