Vänta inte på tingsrätten: begär radering skriftligen, och om de vägrar, anmäl till IMY. Rättsläget är i rörelse
Begäran enligt artiklarna 15, 17, 18, 19 och 21 GDPR
Kod:
Till personuppgiftsansvarig / dataskyddsombud,
Denna skrivelse innehåller flera begäranden enligt dataskyddsförordningen (EU) 2016/679. Jag ber er besvara var och en särskilt och skriftligen.
1. IDENTIFIERING
Namn: [ditt namn]
Uppgifterna är publicerade på: [exakt URL eller beskrivning av posten]
Jag lämnar inte personnummer i detta mail. Behöver ni ytterligare identifiering enligt artikel 12.6 ber jag er ange vilken uppgift som saknas och på vilken säker kanal den ska lämnas.
2. BEGÄRAN OM BESKED OM RÄTTSLIG GRUND (artikel 15.1)
Jag begär besked om vilken rättslig grund enligt artikel 6.1 ni stödjer behandlingen på. Uppgifterna avser en fällande dom i brottmål och omfattas därmed även av artikel 10, varför jag begär besked om huruvida behandlingen sker under kontroll av myndighet eller med stöd i unionsrätten eller nationell rätt där lämpliga skyddsåtgärder föreskrivs, och i så fall vilken bestämmelse som åberopas.
3. BEGÄRAN OM RADERING (artikel 17)
Jag begär radering av samtliga personuppgifter om mig.
Domen meddelades [årtal] och gallrades ur belastningsregistret [årtal]. Uppgifterna är därmed inte längre nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in (artikel 17.1 a). Saknas rättslig grund enligt punkt 2 ovan har behandlingen dessutom skett på ett olagligt sätt (artikel 17.1 d).
4. INVÄNDNING MOT BEHANDLINGEN (artikel 21.1)
För det fall behandlingen stödjer sig på artikel 6.1 e eller f invänder jag mot den på grunder som hänför sig till min specifika situation:
[Beskriv konkret och kortfattat. Relevant är bland annat: tiden som förflutit; att påföljden är verkställd och återfall inte skett; konkreta konsekvenser såsom avslag vid anställning, bostad, kredit eller försäkring; påverkan på minderåriga barn eller närstående; att du inte är offentlig person och att gärningen saknar allmänintresse; trakasserier som följt av publiceringen. Håll dig till sådant du kan styrka.]
Jag gör gällande att mina intressen och grundläggande rättigheter väger tyngre än era eventuella berättigade skäl. Radering ska då ske även enligt artikel 17.1 c.
5. BEGÄRAN OM BEGRÄNSNING (artikel 18.1 d)
I avvaktan på er prövning av om era berättigade skäl väger tyngre än mina begär jag att behandlingen begränsas, så att uppgifterna inte är tillgängliga eller sökbara under handläggningstiden.
6. BEGÄRAN OM INFORMATION OM MOTTAGARE (artiklarna 15.1 c och 19)
Jag begär besked om till vilka mottagare eller kategorier av mottagare uppgifterna om mig har lämnats ut. Jag begär vidare att ni enligt artikel 19 underrättar varje sådan mottagare om radering och begränsning, samt bekräftar för mig när så skett.
7. OM NI ÅBEROPAR UTGIVNINGSBEVIS, ARTIKEL 85 ELLER ARTIKEL 17.3 a
EU-domstolen har i dom av den 9 juli 2026 i mål C-199/24 (Legal Newsdesk Sweden) uttalat att medlemsstaterna inte får föreskriva undantag från dataskyddsförordningen för behandling som sker för andra ändamål än journalistiska, akademiska, konstnärliga eller litterära, och inte heller frånta den registrerade de rättsmedel som följer direkt av förordningen. Domstolen fann vidare, med förbehåll för den nationella domstolens kontroll, att verksamhet som består i att mot ersättning tillhandahålla fällande brottmålsdomar på internet inte framstår som behandling för journalistiska ändamål.
Enligt domen föreligger journalistiska ändamål när behandlingen syftar till att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten, när materialet tagits fram med iakttagande av pressetiska och yrkesetiska regler och är föremål för redigerings- eller bearbetningsarbete, eller åtminstone följer en redaktionell linje, samt när framlagda fakta har granskats.
Om ni menar att behandlingen av mina uppgifter uppfyller dessa villkor ber jag er redogöra för, beträffande just den post som rör mig:
– på vilket sätt publiceringen syftar till att sprida information, åsikter eller idéer till allmänheten,
– vilket redigerings- eller bearbetningsarbete posten varit föremål för, alternativt vilken redaktionell linje den följer,
– hur de framlagda faktauppgifterna har granskats,
– vilka press- och yrkesetiska regler ni tillämpat.
Samma redogörelse begär jag om ni åberopar undantaget i artikel 17.3 a.
8. OMFATTNING
Begäran avser samtliga kopior av uppgifterna, inklusive sådana som förekommer i sökindex, cachade versioner, arkiv och övriga tjänster eller produkter som ni eller till er närstående bolag tillhandahåller.
9. SVAR
Svar ska lämnas utan onödigt dröjsmål och senast en månad från mottagandet (artikel 12.3). Behöver ni förlänga tiden ska ni underrätta mig om detta och om skälen inom samma månad.
Vid helt eller delvis avslag ber jag er ange den rättsliga grunden och skälen för beslutet. Jag noterar att en radering som sker först efter denna begäran, eller enligt intern gallringsrutin, inte i sig påverkar min rätt att kräva ersättning enligt artikel 82 för den skada som den föregående behandlingen orsakat. Jag är vidare medveten om min rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten enligt artikel 77 och att söka rättslig prövning enligt artikel 79.
Datum: [datum]
Med vänlig hälsning
[Namn]
[E-postadress för svar]