2026-09-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Fast det här är något annat, jag har inga problem med att jurister har tillgång till dessa verktyg. De har ett legitimt syfte att kunna analysera flera domar och de har noll intresse av personuppgifter i dessa domar.

Lexbase och krimfup är något helt annat och deras affäridé fungerar så länge de kan hänga ut personer. Det är inte samma sak som dessa tjänster som vänder sig till jurister med ett helt annat syfte.

Som jag skrev till de två andra användarna, så misstog jag tjänsten för den typ av verksamhet som Krimfup, Lexbase och deras likasinnade ägnade sig åt.

Jag har heller inga problem med tjänsten som här angavs, de bidrar väl till ett bättre rättsväsende och med rimligare och proportionerligare straff. Har full förståelse att dessa behövs. Men visst, anonymiseras dessa, så är det väl av positiv börd.
Citera
2026-09-06, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Som jag skrev till de två andra användarna, så misstog jag tjänsten för den typ av verksamhet som Krimfup, Lexbase och deras likasinnade ägnade sig åt.

Jag har heller inga problem med tjänsten som här angavs, de bidrar väl till ett bättre rättsväsende och med rimligare och proportionerligare straff. Har full förståelse att dessa behövs. Men visst, anonymiseras dessa, så är det väl av positiv börd.

Såg inte att du fått svar. Sitter på mobilen. Ja, det är lugnt. Finns ju mycket känslor kring dessa sidor som gör en rejält förbannad. Inte konstigt att få lite känslosvall då.
Citera
2026-09-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrs.greddelin
Trobar rättsdatabas stänger ner. Har detta framkommit tidigare?

http://trobar.se

Även Lexnova, en del av Blendow Group AB, anonymiserar domar:

https://www.dagensjuridik.se/opinion/vi-utmanar-branschen-infor-total-anonymisering-av-domar/

Och sedan tidigare har upplysning.se kastat in handduken!

http://upplysning.se

Och snart kommer väl Attundas dom i GDPRwarriors mål. Saker är i rullning!

Det går åt rätt håll helt enkelt. Flera har nu avvecklat verksamheten, jag hade dock velat se att lexnova helt lägger ner med deras databas. Vill man ta del av en dom får man vända sig till domstolen, även som jurist.

Dock ser vi samtidigt nya tjänster växa fram, ex dumpens nya sökfunktion och krimfup som arbetar med sin sida, samtidigt som regeringen gapar om statliga register och att dejter ska ta del av belastningsregistret.

Men, vi har bättre tider framför oss. Förhoppningsvis snart en dom från Attunda och ett beslut från IMY efter 9 september i bästa fall med omedelbar verkan. Dessutom en god möjlighet om 1 vecka att rösta bort denna skit regering som hela tiden motverkar människor med ett förflutet och sätter in en i "kriminell" kategorin.
Citera
2026-09-06, 23:24
Medlem
Hur det kan vara möjligt att gamla, gallrade domar fortfarande ligger kvar på sidor som Krimfup och liknande databaser och dessutom kan fortsätta vara sökbara långt efter att de gallrats ur de offentliga registren?
Citera
2026-09-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarazan123
Hur det kan vara möjligt att gamla, gallrade domar fortfarande ligger kvar på sidor som Krimfup och liknande databaser och dessutom kan fortsätta vara sökbara långt efter att de gallrats ur de offentliga registren?

Frivilligt utgivningsbevis, offentlighetsprincipen och privata aktörer som inte har samma åtaganden som svenska myndigheter.

Att Sverige inte själva har en lag som säger att dessa bolag inte får fortsätta hänga ut folk med domar där gallringstiden är förbi och de uthängdas belastningsregister är rena är idiotiskt till att börja med.

Men oavsett så ligger frivilliga utgivningsbevis och offentlighetsprincipen till grunden för situationen vi befinner oss i.

Själv är jag uthängd pga en friande dom så med andra ord oskyldig enligt staten och någon gallringstid finns inte att prata om. . Men men, krimfup och lexbase kan visst bestämma att man ska straffas ändå genom deras uthängningar.
Citera
2026-09-07, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tragic315
Frivilligt utgivningsbevis, offentlighetsprincipen och privata aktörer som inte har samma åtaganden som svenska myndigheter.

Att Sverige inte själva har en lag som säger att dessa bolag inte får fortsätta hänga ut folk med domar där gallringstiden är förbi och de uthängdas belastningsregister är rena är idiotiskt till att börja med.

Men oavsett så ligger frivilliga utgivningsbevis och offentlighetsprincipen till grunden för situationen vi befinner oss i.

Själv är jag uthängd pga en friande dom så med andra ord oskyldig enligt staten och någon gallringstid finns inte att prata om. . Men men, krimfup och lexbase kan visst bestämma att man ska straffas ändå genom deras uthängningar.
Helt SJUKT.. Inte för att jag hyser nån större tilltro till våra politiker, men har du mailat dem(båda sidor) och berättat om hur dessa skitsidor fullständigt förstör livet för folk tills de dör? Och isf, vad blev svaret ?
Citera
2026-09-07, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Helt SJUKT.. Inte för att jag hyser nån större tilltro till våra politiker, men har du mailat dem(båda sidor) och berättat om hur dessa skitsidor fullständigt förstör livet för folk tills de dör? Och isf, vad blev svaret ?

Krimfup skiter rakt av att svara på mail som flera i tråden vittnat om (har själv gjort flera försök).

Har även nyligen skickat mail till verifiera/lexbase för att bekräfta att de har mina uppgifter enligt artikel 15 och även där har det inte kommit något svar ännu. Lexbase kräver ju numera en prenumeration för att kunna söka i deras databas av artiklar och jag vill absolut inte stötta dom på något sätt och sen är dom ju också skyldiga att svara och fullfölja förfrågningar enligt artikel 15 men vi får se hur det går med den saken.
Citera
2026-09-07, 08:57
Medlem
diseuses avatar
Intressant reportage från SVT idag (Grova brott städas bort från rättsdatabaserna – i hemlighet):
Citat:
Sajterna Lexbase, Mr Koll och Krimfup har raderat grova brott som kvinnomisshandel och sexuellt ofredande av barn från sina rättsdatabaser, visar SVT:s granskning.

Bortstädningen sker i hemlighet efter att företagen stämts av förövarna.
Att folk framgångsrikt får de här databaserna att plocka bort folk innebär ju följaktligen att de inte är kompletta, vilket i sin tur tar bort hela poängen med att använda dessa sidor.
Citera
2026-09-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Intressant reportage från SVT idag (Grova brott städas bort från rättsdatabaserna – i hemlighet):

Att folk framgångsrikt får de här databaserna att plocka bort folk innebär ju följaktligen att de inte är kompletta, vilket i sin tur tar bort hela poängen med att använda dessa sidor.

Då kan väl SVT skapa en egen databas och hänga ut dessa personer istället för att få artikeln eller deras ”granskning” låta som om halva Sveriges befolkning ägnar åt sig grovt våldsbrott när handlar om fåtal personer.
Citera
2026-09-07, 10:42
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:

Men att folk som begärt skilsmässa, adopterats, eller fått ett domslut öht hängs ut som "kriminella vid första anblick" glömde SVT att nämna. Och att dessa ej plockas bort - utan att man måste stämma dem uppenbarligen.
Citera
2026-09-07, 10:57
Medlem
Citat:

Jag förstår inte vad problemet är och varför man väljer att ta med offret i reportaget. Har svt missat att lexbase et al. bryter grovt mot gdpr och att allt ändå snart ska avvecklas? Har ingen betydelse att vissa fått tas bort. Artikeln kanske borde handla om varför vissa medges borttagning medan andra nekas.
Men istället väljer den korkade reportern att hänga ut alla som lyckats ta sig bort via förlikning genom att skriva vad alla är dömda för. I sverige gillar vi skampålen, den har aldrig lämnat oss. En gång dömd, alltid dömd.
Citera
2026-09-07, 12:46
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Men att folk som begärt skilsmässa, adopterats, eller fått ett domslut öht hängs ut som "kriminella vid första anblick" glömde SVT att nämna. Och att dessa ej plockas bort - utan att man måste stämma dem uppenbarligen.

Alla ikläs dessutom rånarluva. Det är som en parodi...

Aldrig någon nyansering, bara snyfthistorierna (som absolut har viss merit). Inga perspektiv om att Sverige är helt unikt med detta system, att det fullkomligt undergräver de brottsregister som polisen själva utformat, och att arbetslösheten och brottsligheten i Sverige eventuellt kommer minska när dessa sajter försvinner (inte minst alla bedrägerier mot våra äldre).

Svensken vill ha upplevd trygghet, inte faktisk trygghet. Politikerna kapitaliserar på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in