2026-09-07, 19:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Du har helt missat att de från och med idag raderar allt på begäran? Givetvis ett försök att gå IMY till mötes.
MRkoll tog bort mig för flera år sedan när jag bad om det så det är inget nytt.
Det är Lexbase, Krimfup och Verifiera som vägrar att följa GDPR.
Citera
2026-09-07, 19:49
Medlem
Jag överklagade en myndighet/företag (civilrättsligt mål) för ett "felaktigt" beslut, jag visste att jag skulle förlora så klart men gjorde det som ett slags civilkurage för att "förbättra" ett fel i systemet.
I och med det blev jag stämplad i 20 år på dessa skitsajter, detta känns inte demokratiskt i mina ögon. Med en googlesökning blir det alltså träff på mig och det medför svårighet med jobbsökande mm mm.
Citera
2026-09-07, 20:32
Medlem
Verkar som mrkoll.se är nere nu (tror dock det inte beror på dagens nyheter).
https://downforeveryoneorjustme.com/mrkoll.se
Citera
2026-09-07, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Koladags99
Verkar som mrkoll.se är nere nu (tror dock det inte beror på dagens nyheter).
https://downforeveryoneorjustme.com/mrkoll.se

Den är uppe.
Citera
2026-09-07, 21:09
Medlem
Mr.Koll plockar bort en på nolltid om man mejlar dem.

Birthday.se som på sin hemsida tydligt berättar att de plockar bort en om man mejlar dem, ljuger. De svarar inte på mejl, skickar heller ingen "ta bort mig länk" som man skall följa, som de utlovar på sin hemsida.
Citera
2026-09-07, 21:46
Medlem
Så vad händer?
Samma status som innan.
Inget händer.
Citera
2026-09-07, 22:10
Medlem
Vad skrev du i mailet för att bli bortplockad?

Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Mr.Koll plockar bort en på nolltid om man mejlar dem.

Birthday.se som på sin hemsida tydligt berättar att de plockar bort en om man mejlar dem, ljuger. De svarar inte på mejl, skickar heller ingen "ta bort mig länk" som man skall följa, som de utlovar på sin hemsida.
Citera
2026-09-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koladags99
Vad skrev du i mailet för att bli bortplockad?

Inget märkvärdigt alls. Skrev bara kort att jag ville bli borttagen, hänvisade till EU-domstolen, och om de inte fullföljde skulle jag starta enskilt mål mot dem i tingsrätten. Två dagar senare var jag borta.
Citera
2026-09-07, 23:09
Avslutad
-
Senast redigerad av faqstru 2026-09-07 kl. 23:50.
Citera
2026-09-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Kvinnans förövare blev fömd för ringa misshandel genom en örfil i ansiktet. Allt annat bevisade inte.

Alltså, han har gjort EN dålig sak och SVT vinklar det som att det är klart att han begått de andra brotten...

Du har helt rätt. Det hon berättar kan vi ju inte veta om det stämmer, det kan vara sanning men även påhitt. Som du säger, så dömdes han ju inte för något av det hon säger, förutom en ringa misshandel. Alltså inte ens misshandel i normalgraden, utan ringa.

Men svt vinklar det till att det är sanningen och att en sådan "grov brottsling" bara några veckor efter sin dom stämmer lexbase och blir borttagen. Jag upplever att svt har en agenda nu.
Innan brukade det rapporteras ganska hyfsat från svt gällande dessa databaser, men då har reportern alltid varit Lydia Farran-Lee.
Citera
2026-09-08, 08:55
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Jag känner att jag har tappat bort mig i alla månader av diskussioner här. Vad gäller egentligen för öppna statliga register inom ramarna för GDPR?

Vad har vi för exempel runtom i Europa?

Det jag känner till på rak arm är Irland som införde "Jennies' law" så sent som i Juli, vilket medförde ett statligt, helt öppet register över förbrytare inom olika typer av våld i nära relationer (oklar gränsdragning). En väsentlig del av registret är att alla offer måste ge sitt samtycke innan publiceringen samt att personer i registret kan ansöka om att bli borttagna tidigast inom 3 år och då görs en bedömning av en domstol. Hittar inget träffsäkert svar på om detta är förenligt med GDPR eller ej, eller om det kommer motarbetas. Det är i alla fall genomröstat och existerar redan så vitt jag förstår.

Polen hade också något slags register, men de hade väl någon unik klausul i sitt EU-avtal.

Om inte Irland motarbetas, vad stoppar Sveriges regering från att göra samma sak? Vem säger att det inte införs 10 olika register för olika brott? Våld i nära relationer, sexualbrott mot barn, gängkriminalitet, bedrägeri, narkotika, etc... Om man tillåts driva 1 öppet register "för att skydda allmänheten" så tillåts man lika gärna driva 10. Och vem säger att dessa svenska register ska tillåta ansökan om borttagning och inte vara evighetsregister?

Tacksam om någon lyckas skjuta ned mina farhågor.

Tills att någon kommer med motargument så kommer jag nog utgå från att det här blir verkligheten även för Sverige. Om inte direkt efter valet så 2030 eller så fort en sittande regering får lust. När de väl är införda kommer ingen regering våga ta bort de.

Jag tror det kommer handla om öppna statliga register för vissa typer av brottmål, främst sexualbrott och fysiskt våld, men kanske fler. Jag har förstått GDPR som att det alltid ska finnas en begränsad lagringstid och jag gissar att dessa register kommer att respektera det. Det vore en ny grad av knäpphet om staten dels har polisens belastningsregister som gallras och öppna statliga register som inte gallras.

Rimligtvis kommer de öppna registren spara domar inom dessa områden högst lika länge som polisens (5 år för bötesbrott, 10 för villkorlig dom eller fängelse), men kanske kortare tid beroende på regeringens nådighet... Att man kan ansöka om borttagning från Jennie's Law-register efter endast 3 år kanske kan vara en inspiration, även om det irländska projektets unga ålder gör det svårt att veta om detta främst berör ringa bötesbrott och om allvarligare brott lagras betydligt längre.
Citera
2026-09-08, 09:44
Avstängd
https://www.svt.se/kultur/grova-brott-stadas-bort-fran-rattsdatabaserna-i-hemlighet

Det här reportaget var ju verkligen inte på invånarnas sida emot databaserna, hur kan vänstermedia göra såhär emot oss? Jag har ju läst här i tråden vänswter och de röda är på våran sida emot databaserna och att bara tidö stoppat en grundlagsändrinjg som skulle förbjuda dem omgående.

Blir skönjt när de rödgröna vinner valet nu i september för då stänger de ju ner alla databaserna direkt eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in