2026-09-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Fast man bör ju tillägga att vädret var dåligt med regn och det var mörkt och de bogserade en båt, det sammantaget ger lite frågetecken kring uppvisat gott sjömanskap.

Jag anser att både det stora fartygets lots och befälhavare samt snipans kapten uppvisar dåligt sjömanskap, hade någon av de tre uppvisat gott sjömanskap hade inte olyckan inträffat.
Fast man bör ju tillägga att bogseringen skedde flera timmar före olyckan, inte samtidigt. Samt att vi vet att det var ljust och med endast tillfälliga regnskurar.
Citera
2026-09-07, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Så hade det kunnat vara om snipan legat mitt i en farled. Men nu vet vi ju via vittnesmålen i FUP:en att MV hade kunnat passera med en mindre kursjustering, istället så justerades kursen mot fritidsbåten och kollisionen blev ett faktum. Men det är bra att vi är ense om att MV hade väjningsplikt och brast i uppsikt på samma sätt som föraren i aluminiumbåten. Vårdslöshet i båda fallen alltså.

Nu tror jag du snurrar till det. Snipan låg mitt i farleden.

Du skriver också att Verde och Aluminiumbåten hade väjningsplikt. Aluminiumbåten hade inte väjningsplikt, men den ansågs ha brustit i omdöme och dömdes att brustit i regel 2 om gott sjömanskap och blev därför dömd trots att aluminiumbåten hade "trafikrätten" på sin sidan dvs behövde inte väja. Därför, trots att kvinnan med fritidsbåt borde väja enligt sjöregel, så friskrivs denne från ansvar då den andre brustit i omdöme.

I samma fall har snipaföraren brustit i omdöme och brutit mot regel 2 och därmed skulle rätten friskriva Verde trots att de hade väjningsplikt. Detta jag skriver är inte hugget i sten, du kan ha 10 olika domstolar och få 10 olika domsr och svar. Allt handlar om tolkning och det är så juridik fungerar.
Citera
2026-09-07, 11:11
Avslutad
Citat:
Står det att fritidsbåtar inte får vistas i farleder? För det är ju ditt huvudsakliga argument för att den brustit i gott sjömanskap.

Du har rätt att gå ut med kajak på sjön och lägga dig mitt i en farled och paddla framför ett 300m långt tankfartyg. Tankfartyget är upphinnande och har väjningsplikt. Om du blir nermejad och du sitter i rätten och hävdar regel 13, tror du att du kommer vinna eller komma rätten hävda att du brustit i regel 2 om gott sjömanskap?

Även om halva flashback kommer vara på din sida och hävda att fartyget är upphinnande och skyldig till olyckan tror jag få domstolar kommer gå på din linje...

Det är min syn på saken, du har rätt till en annan syn, men då har vi inte samma uppfattning om sunt förnuft eller regel 2 om gott sjömanskap, och då får det vara så, att vi har olika uppfattning i den frågan.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-07 kl. 11:13.
Citera
2026-09-07, 11:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding

Samma tolkning av olyckan med Verde kan snipaföraren likagärna va den som döms för att ha brustit i omdöme (genom att ligga mitt i en farled under kraftigt regn utan att ha uppsikt bakåt) trots att Verde har väjningsplikt..
..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-i-sodra-hamn-ar-uppe-i-hovratten

Att ligga rätt i en farled (som har gott om utrymme) kan ALDRIG vara dåligt omdöme
Citera
2026-09-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Du har nog tyvärr rätt och jag hoppas kanske på att någon ambitiös journalist scannar igenom Flashback på jakt efter nya vinklar...

Och det gamla tjänstemannaansvaret minns ju ingen längre. För övrigt får det parti som vill återinföra detta ämbetsansvaret min röst direkt, oavsett färg.

”Missbruk av offentlig ställning”, dvs tjänstemannaansvaret återinfördes 1/8-2026
Citera
2026-09-07, 11:25
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du har rätt att gå ut med kajak på sjön och lägga dig mitt i en farled och paddla framför ett 300m långt tankfartyg. Tankfartyget är upphinnande och har väjningsplikt. Om du blir nermejad och du sitter i rätten och hävdar regel 13, tror du att du kommer vinna eller komma rätten hävda att du brustit i regel 2 om gott sjömanskap?

Även om halva flashback kommer vara på din sida och hävda att fartyget är upphinnande och skyldig till olyckan tror jag få domstolar kommer gå på din linje...

Det är min syn på saken, du har rätt till en annan syn, men då har vi inte samma uppfattning om sunt förnuft eller regel 2 om gott sjömanskap, och då får det vara så, att vi har olika uppfattning i den frågan.

Om en segelbåt utan motor vid stiltje ligger i vägen är det bara att dra på med full steam ahead och köra över? Nä, trodde väl inte det.
Vad som framgår i alla dina inlägg är att du är lite bakom flötet.
Citera
2026-09-07, 11:51
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Fast man bör ju tillägga att bogseringen skedde flera timmar före olyckan, inte samtidigt. Samt att vi vet att det var ljust och med endast tillfälliga regnskurar.

Den tiden på dygnet bör det ju inte varit särskilt ljust och även en räddningshelikopter kunde ju inte flyga pga vädret, så din beskrivning känns inte särskilt adekvat.
Citera
2026-09-07, 12:07
Medlem
Citat:
Den tiden på dygnet bör det ju inte varit särskilt ljust och även en räddningshelikopter kunde ju inte flyga pga vädret, så din beskrivning känns inte särskilt adekvat.

Vi är 1000sidor ner och har väl ändå ganska tydligt konstaterat att solen fortfarande var uppe men att det kom in sämre väder efter olyckan. Finns dessutom bilder både i FUP samt från andra ställen runt olyckan som vittnar om god sikt, måttlig vind och ingen grov sjö
Citera
2026-09-07, 12:49
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Vi är 1000sidor ner och har väl ändå ganska tydligt konstaterat att solen fortfarande var uppe men att det kom in sämre väder efter olyckan. Finns dessutom bilder både i FUP samt från andra ställen runt olyckan som vittnar om god sikt, måttlig vind och ingen grov sjö

Solen gick ner 21.38 det datumet, så helt uppe var den definitivt inte. Vädret var inte bra, det var byig någorlunda hård vind och det var rätt rejäla regnbyar. Så långt måste vi ändå kunna enas?
Citera
2026-09-07, 12:49
Medlem
Citat:
Hur väderförhållandena såg ut för räddningsaktionen ca en timme efter olyckan är väl knappast relevant.
Citera
2026-09-07, 12:52
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej Halfvar, kika på videon från dopet (som jag vet att du har sett). Där ser man sikten utan grävmaskinen (även samma sikt man har om man står 6-7 meter ut mot bryggvingen). Dold vinkel över stäven är max 180 meter (enligt SOLAS- regler). Regel 13 upphör inte 90 sekunder innan kollision bara för att båten glider in i denna vinkel, skyldighetera består. Och att man sitter bakom kranen är ingen ursäkt. Som vi alla vet så borde ju befälhavaren haft aktiv utkik men han satt ju bakom en dator.

Givetvis har du rätt i att mindre båtar skall försöka hålla sig undan, om inte annat som självbevarelsedrift, (vilket snipan delvis gjorde) men det ger ju inte lastfartyget rätt att som upphinnande köra i blindo.

om man bygger fartyg med gantrykranar och andra sikthinder, har en stor död vinkel etc, varför har man inte kamera/kameror i fören?
Citera
2026-09-07, 12:54
Medlem
Citat:
Men den är bekräftad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in