Citat:
Ursprungligen postat av
BobbyYsin
Du har nog tyvärr rätt och jag hoppas kanske på att någon ambitiös journalist scannar igenom Flashback på jakt efter nya vinklar...
Och det gamla tjänstemannaansvaret minns ju ingen längre. För övrigt får det parti som vill återinföra detta ämbetsansvaret min röst direkt, oavsett färg.
Nu tror jag inte det kommer ske. Läste iofs en artikel på svt från region Stockholm där de intervjuade fritidsbåtsägare och samtliga påtalade hur mkt man försöker hålla uppsikt och undvika fartygstrafik.
Det bästa ur sjösäkerhetperspektiv vore att kapten/lots blir friade för att snipan brutit mot regel 2 och att det blir ett prejudikat. Då hade det blivit fart på myndigheter med kampanjer för sjösäkerhet nästa sommar.
Blir kapten/lots dömd kommer ingenting hända och nästa år är det ngn ny öststatskapten som ligger efter med datorarbetet och missar utkik och så smäller det igen för att regnet kommer in. Såg du inte studien jag hänvisade till från Chalmers som påvisade att fartygsbefäl har så mkt ålagda administrativa uppgifter så att säkerheten blir lidande till sjöss? Studien var från 2013. Knappast nytt problem och knappast mindre administrativa uppgifter sen dess.
Ngn i tråden sa "men man ska ju inte behöva vara rädd för att bli överkörd av ett fraktfartyg". Rädsla är en överlevnadsmekanism, och om den hanteras av en person på rätt sätt kan den omvandlas till respekt, vilket gör att man håller uppsikt efter faror och försöker undvika dessa.
Motsatsen är att man slappnar av, låter bli att hålla uppsikt och det vet vi ju redan hur det gick...