Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Kan inte du göra det åt oss så vi slipper? Så kan du skriva vad du kommer fram till.
Mjaeae, jag kan.... men vi kommer ganska snabbt att hamna i seriösa utmaningar.
Logik begränsar sig nämligen inte till ett enda system, utan kan formaliseras och förstås inom en mängd olika logiska system. Det finns en hel uppsjö av dem.
Jag är inte bara partisk, utan också ganska okunnig om många av dessa system.
Klassisk logik, propositionslogik, predikatlogik, första ordningens logik, högre ordningens logik, aristotelisk logik, intuitionistisk logik, konstruktiv logik, parakonsistent logik, dialeteisk logik, relevanslogik, minimal logik, flervärdeslogik, fuzzy logic, modal logik, temporal logik, epistemisk logik, doxastisk logik, deontisk logik, dynamisk logik, kontrafaktisk logik, linjär logik, boolesk logik, typteori, beskrivningslogik, Hornlogik, kvantlogik, fri logik, icke-monoton logik, defaultlogik och intentionell logik.
Jag behärskar knappt ens 20 procent av alla dessa system.
Men jag kanske kan göra det lite enklare i relation till ditt föregående inlägg.
När vi traditionellt frågar vad som är logiskt, söker vi faktiskt inte alltid efter det som är logiskt i strikt mening, utan snarare efter det som verkar rimligt. Problemet är att det som verkar rimligt generellt inte är ett direkt resultat av ett logiskt system, utan snarare av vad som harmoniserar med, eller fungerar inom, redan internaliserade värderingar, erfarenheter och perspektiv.
Det vill säga, det som ”verkar rimligt” är ofta det som inte står i direkt konflikt med din tro, dina värderingar eller din uppfattning om verkligheten.