2026-09-05, 19:20
Medlem
immenhusens avatar
Att man ens orkar hålla på och provocera utan grund. Det var alltså helt rätt att han fick lära sig en läxa. Vad är syftet att hela tiden leka edgy och sedan grina ut när man väl får på moppen?

/AI
Citera
2026-09-05, 19:37
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Jävla fjant, i USA hade han blivit skjuten.
Citera
2026-09-05, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Man får komma ihåg att USA är otroligt stort, så man kan omöjligen jämföra de två länderna. Än dock, håller jag med dig.

Jag bodde cirka 5 år i USA (tidiga 90-talet) och färdades över hela landet, och jag känner som dig. Men när man råkar hamna i ett dåligt område i USA, då är det inget kvarter i Sverige som kan jämföra sig.

Men när jag åkte bil, buss och tåg genom olika stater, då kände jag mig definitivt säkrare på kvällarna än i förorterna i Sverige idag. Polisen i USA är, generellt sett, närvarande överallt, och jag fick intrycket av att folk har mer civilkurage därborta. Svensken tenderar att vara tyst och konflikträdd, medan jänkare är extroverta och filterlösa.

Håller helt med dig.
Citera
2026-09-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ingen erfarenhet alls, googlade bara mord per 100 000 inv., och det kom upp usa ca 4 och Sverige ca 1. Stämmer det inte enligt dig så får du väl ringa upp AI och snacka förstånd med dem.

Siffrorna stämmer säkert.

Men med det sagt. Usa är 1000 gånger säkrare än sverige.
Citera
2026-09-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Att man ens orkar hålla på och provocera utan grund. Det var alltså helt rätt att han fick lära sig en läxa. Vad är syftet att hela tiden leka edgy och sedan grina ut när man väl får på moppen?

Content, tydligen.
Citera
2026-09-05, 20:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Siffrorna stämmer säkert.

Men med det sagt. Usa är 1000 gånger säkrare än sverige.

Nej

Eller menar du något annat, än att bli mördad?
Citera
2026-09-05, 20:50
Medlem
Om amerikanen höll på som dom där maskerade fittorna i USA som filmar folk och när folk säger ifrån så blir dom otrevliga och aggressiva, så får han fan skylla sig själv.
För en gångs skull är jag på en stockholmsk ordningsvakts sida, i så fall.
Citera
2026-09-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
1000 gånger säkrare i Usa än sverige.

Var då?
USA: cirka 5,0 mord per 100 000 invånare 2024 enligt FBI.
Sverige: 0,8 fall av dödligt våld per 100 000 invånare 2025 enligt Brå.
Citera
2026-09-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Ordningsvakter? Nej det vet jag att de inte gör. Stockholm i synnerhet har världens aggresivaste och otrevligaste dörrvakter/ordningsvakter.

Om du provocerar en krogvakt i Finland så händer det grejer
Citera
2026-09-05, 23:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
https://x.com/KickKingdomClip/status/2095669191541993786

Klippet visar en amerikan som filmar utanför Sturecompagniets entré i Stockholm. Han är ful i munnen och uppkäftig. Ordningsvakten lackar, brottar ner honom och avvisar honom från platsen. Amerikanen blir väldigt upprörd och säger att vakten vred armen på honom. Amerikanen säger att han ska kontakta amerikanska ambassaden.

Gjorde vakten rätt?
Nej. Lagligt att filma och lagligt att vara uppkäftig. Vakten kommer åka på detta.
Citera
2026-09-05, 23:36
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Fast det är väl just det som är frågan här, alltså var OVs område tar slut?
Entré+uteservering. Ibland kan man få ett förordnande från snuten att ha trottoaren i anslutning till stället om man har inhängnad kö.

Vakten kommer garanterat åka på detta.
Citera
2026-09-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Var då?
USA: cirka 5,0 mord per 100 000 invånare 2024 enligt FBI.
Sverige: 0,8 fall av dödligt våld per 100 000 invånare 2025 enligt Brå.

Inga gäng!!!
Inga stökiga raggare
Inga knuffar eller stänger din väg när du går eller andra “små saker som inte ens polis kommer för.

Lagen är super klar här i Usa. Du kan inte knuffa någon. Blocker en när man går. Så fort du rör en person eller kamera så blir det påfulld. Fungerar det i sverige?
Där kommer inte alltid polisen. Ibland 3-5 mil till närmaste station. Små företagare som får inbrott och polis kommer inte ens. Här i Usa kommer polisen, ALLTID!!! Fort som fan.

Jag har bott i massachusetts, New York , Connecticut i en del olika samhällen. Inga inbrott! 0! Inga bilinbrott! 0! Aldrig sett något stök.

Du går en lördag i centrala Göteborg på krogrunda. En person knuffar dig hårt, du faller på marken. Kan du då ringa polisen och få dom att komma?

😄

Ni dumma svenskar har inte en jävla susning!!!!
Ni bor i det bästa landet med bästa sjukvård!😄

Hela argumentet ni framför att sverige är tryggare än Usa faller direkt på att det inte FINNS poliser i alla stora städer/samhällen!!!!!

Som sagt ibland 3-4 mil bort.😄 Hade en släkting som bodde i väst sverige och närmaste polis var 6 mil!!

Men ni lever i eran värld.
Det är konstigt att alla dessa svenskar som bor i Usa och kan flytta tillbaka inte gör det.

Samma med vi som bor i Usa och försöker tala om för er att Usa är säkrare så vägrar ni förstå!

Ni har ingen real life experience av att bo i Usa, medans vi har det i både i sverige och Usa.

Skit på er svenne banan!🇺🇸
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in