2026-09-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Nej, så är det inte. Av två anledningar. För det första: En domstol kan såklart bara besluta om resning om den existerar. Det lagen säger är
...enligt ett avgörande som har meddelats av en svensk domstol eller av en erkänd internationell domstol för brott mot folkrätten och som fått laga kraft...
Märk nu väl det där "erkänd internationell domstol". Det som menas är de domstolar som existerade under Nürnbergrättegångarna. De är erkända av Sverige och existerar inte längre. Du kan inte begära resning där. Men det spelar ingen roll att du inte kan begära resning då besluten som meddelades där ändå gäller enligt svensk lag.

För det andra så kan du ju inte göra en förfrågan om resning. En resningsförfrågan är ju i stort sett att säga "på grund av det här och det här dvs. bevis tror jag inte att det domstolen beslutat hände faktiskt hände, var god gör om". Dvs. du gör två påståenden:
1) att du har bevis - det här är helt ok, som du säger är det ok att forska i förintelsen.
2) att du tror att det inte hände - detta är olagligt att säga även om du har bevis.

Du har nog fått en hel del om bakfoten, antagligen för du vill ha det som du spekulerar….

Jag ställde en enkel fråga till AI, om det skulle vara olagligt etc att inom seriös forskning lägga fram nya bevis som visade att förintelsen skulle vara en bluff.

Citat:
Det är i teorin inte olagligt att lägga fram historisk forskning, men i praktiken är det i princip omöjligt eftersom Förintelsen är ett av världshistoriens bäst dokumenterade folkmord. Att hävda att Förintelsen är en "bluff" faller utanför ramarna för seriös historisk metod, då det saknas empiriska bevis som stöder en sådan tes.

Frågan kan delas upp i två delar: det juridiska perspektivet och det vetenskapliga perspektivet.

1. Det juridiska perspektivet: Är det olagligt?
I Sverige infördes den 1 juli 2024 en lagändring som uttryckligen kriminaliserar förnekande, ursäktande eller uppenbart förringande av Förintelsen under brottsrubriceringen hets mot folkgrupp. Liknande lagar finns i många andra europeiska länder.

Syftet avgör lagligheten: Lagen kräver att syftet med uttalandet eller publiceringen är att sprida hat, hot eller missaktning mot en skyddad grupp (i detta fall judar eller romer).

Vetenskapligt undantag: Objektiv, seriös akademisk forskning och historiska diskussioner är skyddade av grundläggande principer om akademisk frihet och yttrandefrihet. Att presentera nyfunna historiska dokument eller arkeologiska fynd i ett rent vetenskapligt sammanhang är alltså inte i sig brottsligt.

Den tunna linjen: Om den påstådda "forskningen" däremot visar sig använda förfalskade dokument, medvetna misstolkningar eller klassiska antisemitiska konspirationsteorier för att nå sin slutsats, kommer domstolar sannolikt att bedöma det som hets mot folkgrupp maskerad till forskning.

2. Det vetenskapliga perspektivet: Är det omöjligt?Inom akademin och modern historieforskning är det vetenskapligt omöjligt att bevisa att Förintelsen var en bluff. Detta beror inte på ett förbud mot att ställa kritiska frågor, utan på hur den historiska metoden fungerar:
Överväldigande bevisbörda: Förintelsen dokumenterades minutiöst genom nazistiska myndighetsdokument, ordergivningar, transportlistor och fotografier. Det förstärks av hundratusentals vittnesmål från överlevare, vittnesmål från förövare (exempelvis under Nürnbergprocesserna) samt fysiska, arkeologiska spår av koncentrations- och förintelseläger över hela Europa.

Källkritik: För att omkullkasta denna samlade historiska kunskap skulle en forskare behöva bevisa att miljontals dokument spridda över hela världen, och tusentals oberoende fysiska spår, alla är en del av en koordinerad, global förfalskning. Att lägga fram en sådan tes utan empirisk grund avvisas omedelbart av forskarsamhället som pseudovetenskap.

Sammanfattning: Akademisk forskning som hittar nya nyanser, korrigerar specifika dödssiffror uppåt eller nedåt, eller visar nya aspekter av folkmordet är helt laglig och sker löpande. Men att driva tesen att hela händelsen var en "bluff" är vetenskapligt dött, och att göra det i syfte att sprida missaktning mot judar är sedan 2024 ett direkt brott i Sverige.
Citera
2026-09-05, 18:54
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
En Domstol måste givetvis följa vad som erkänd forskningen säger. En Domstolmåste vara så sanning möjlig som det går Principens syfte är att till största möjliga utsträckning tillgodose intresset av att sanningen får genomslag i rättskipningen.

Beviljad resning innebär att rättskraften hos en lagakraftvunnen dom upphävs och att målet kan prövas på nytt. Den vanligaste grunden för beviljad resning är att nya omständigheter eller bevis framkommer som får den ursprungliga domen att framstå som felaktig.
https://www.lu.se/publikation/8929443

Så i princip så om forskning säger att Förintelsen inte har excisterat (vilket är omöjligt), så är dombeslutet, att den har förekommit felaktig. Eftersom forskningen har funnit tillräcklig bevis för som visar att det har aldrig har hänt (vilket är svårt), så måste fallet få en resning och den lagstadgade dombeslutet upphävas och om prövas på nytt.
Ja, men det spelar ingen roll. Det olagliga är inte förintelsen själv utan att säga att den inte hände. Även om du kan bevisa att den inte hände så är det ändå olagligt, för det olagliga är att säga emot domstolen. Det här är alltså inte samma sak som att begära resning när t.ex. en person blivit oskyldigt dömd för mord och sen framkommer bevis för att han inte ens var där. Istället är det: du får inte ens säga att personen i fråga är oskyldig, oavsett bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag ställde en enkel fråga till AI
Ja, det är många som ställt frågor till AI och sen använt svaren som juridisk argumentation. Domstolar brukar inte gilla det, du kan säkert hitta massor av exempel online.
Citera
2026-09-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ja, men det spelar ingen roll. Det olagliga är inte förintelsen själv utan att säga att den inte hände. Även om du kan bevisa att den inte hände så är det ändå olagligt, för det olagliga är att säga emot domstolen. Det här är alltså inte samma sak som att begära resning när t.ex. en person blivit oskyldigt dömd för mord och sen framkommer bevis för att han inte ens var där. Istället är det: du får inte ens säga att personen i fråga är oskyldig, oavsett bevis.

Ja, det är många som ställt frågor till AI och sen använt svaren som juridisk argumentation. Domstolar brukar inte gilla det, du kan säkert hitta massor av exempel online.

Antingen spelar du dum, eller så är du helt enkelt dum på riktigt…

Du tror alltså att lagar aldrig kan ändras, eller domslut hävas?

Det du fått förklarat för dig många gånger nu av både HB och ”dörrnyckeln” är fakta, det ÄR så det funkar.

Och min AI, när man söker och AI svarar så är det normalt en sammanfattning från vad som finns på nätet, och det ger en drös länkar till källorna där infon hittats. Att AI inte alltid har 100% rätt betyder inte per automatik att allt AI ger som svar alltid skulle vara fel.

Därför är ditt jäkla tjatade om att lagarna skulle göra det omöjligt att lägga fram ny forskning som skulle motbevisa förintelsen totalt nonsens från din sida, därför att du helt enkelt inte förstår lagarna och tolkar det med arslet, som om du själv skulle vilja ha det som en bortförklaring varför förintelsen är bluff men inte kan påvisas vara det.

Så, en rak fråga till dig (om jag nu inte frågat det tidigare) Anser du förintelsen vara en bluff eller är den ett historiskt bekräftat faktum?
Citera
2026-09-05, 19:50
Medlem
Citat:
Va? Det är ingen som påstår om 6 miljoner judar har blivit ihjäl gasade! Det är endast "Förnekare" alltså nynazister m.fl som påstår det.
Antingen accepterar man siffran 6 miljoner eller så är man nazist. Dialektiken när den är som mest genomskinlig.

Citat:
Förintelsen är ett namn på ett försök av NSDAP försök att förinta den Judiska befolkningen från den Tyska ockuperade territorium, det enligt löfte att inga judar skulle finnas på Tysk mark.
Frågan är om man kan klandra dem när man ser vad judarna gör i Amerika och Europa idag.
Citera
2026-09-05, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det är inte någon "judisk historieskrivnig"! Eller menar du på allvar att "judarna" styr över all historisk forskning??
Jag menar att judarna styr Hollywood och att de har gjort över 400 filmer (!) om Förintelsen. Det är inte mitt fel att gemene man får sin historiebeskrivning från Hollywood.

Ditt val är att acceptera goyslop eller ta på dig nazistkoftan. Antingen stöder du barnmord i Mellanöstern eller fostermord i Europa. Goybarn ska dö helt enkelt.
Citera
2026-09-05, 19:56
Avslutad
Jag skulle då inte våga yttra något som ifrågasatte förintelsen, även om jag så hittade bevis på det. Det är inte bara olagligt utan i det närmaste heligt för väldigt många människor som både har resurser och vilja att göra vad som helst för sin sak.

Jag blir dock lite osäker på vad man menar med att förringa förintelsen? Är det förringande att jämföra olika folkmord med varandra, t ex? Ja, det bästa är nog att inte yttra sig ö h t i frågan om man vill behålla skalpen.
Citera
2026-09-05, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Varför förneka ett folkmord överhuvudtaget??
Det är just den frågan som staten Israel ställs inför dagligen av antisemiter. Det pågår inget folkmord i Gaza för att staten Israel säger så.

Citat:
Speciellt illa luktar det när det enbart, som i fallet Förintelsen, handlar om politiska övertygelser och ett hat mot andra människor?
Den värsta sortens antisemitism, att anklaga staten Israel för vad andra gör mot staten Israel. Det är tyvärr så att svensken inte kan låta bli att hata judar och därför måste lagar dikteras efter judens behag för att staten Israel ska känna sig trygg.
Citera
2026-09-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ja, då kan vi väl bara konstatera att du och jag har ganska olika åsikter om värdet i eller bakom HMF-lagen?
Tre judar, fyra åsikter brukar det heta. Mångfald är vår styrka. Men, vi har nog olika definitioner av "vår". Marxists (den sekulära messiah) share you vocabulary but not your dictionary.

Citat:
Jag tror (!) inte att den egentligen är särskilt tänkt för enbart judar.
Hur många rwandaner springer runt och bygger folkmordsmusen runt om i världen brukar du se per århundrade?

Citat:
Om det fanns en lika stark iver i att förneka Holodomor,
Jag är helt säker utan att kolla upp det att det säkert finns sådana lagar i Ukraina då deras president är en förtryckt jude som har släktingar som dog i både förintelsen och holodomor. Hur mycket offer är han? Han dansar i högklackat och du får fan inte skratta.

Citat:
så skulle nog lagen vara rätt tillämplig även på sådana som, med viss kraft alltså, förnekar detta.[/
Om vi bara förbjuder att folk ogillar folk så kommer folk att älska folk, logiken är oslagbar. Staten ska diktera dina känslor.
Citera
2026-09-05, 21:13
Medlem
Citat:
Så där har du rätt med " de allra flesta "förintelseförnekare" vet inte om att det hände på grund av okunskap.
Spekulationer är lika med etablerad sanning? Hänger du så mycket med "förintelseförnekare" att du vet vad de vet? Var har du tatuerat in hakkorset får man fråga.

Citat:
Så varför förneka det uppenbara?
För att det uppenbara är fel kön och måste korrigeras. Hänger du inte med?

Citat:
De verka inte förneka övriga grupper, som Jehovas vittnen, homosexuella, romer m.fl föll offer för samma regim.
Kan vi jämföra hur mycket pengar de olika grupperna har fått från tyska staten? Vilken grupp är det som fortfarande får betalt från tyska staten för sitt lidande?
Citera
2026-09-05, 21:17
Medlem
Citat:
Läsförståelse...
För mycket begärt. En duktig goy känner vad texten egentligen betyder, behöver knappt läsa igenom.

Citat:
Det unika är att om du anklagas för mord och blir fälld för det är det lagligt för mig att påstå att du inte gjorde det. Om jag sedan kan bevisa att du inte gjorde det så kan du bli friad.
Men förintelsen är annorlunda och det är olagligt att ens påstå att den inte ägde rum.
Jag ska ta på min lilla hatt... Förintelseförnekelse behöver inte betyda "jag vägrar tro att det ens ägt rum", utan kan lika gärna vara en fråga om Förintelsen. Tex, siffran från Auschwitz låg på 4 miljoner men ändrades sedan till 1,4 miljoner. Du kan föreställa dig min Hitlermustasch och hur mitt konto fylls med rubel/hamas-vouchers redan...
Citera
2026-09-05, 21:20
Medlem
Citat:
Nej faktiskt inte, då jag tycker att varje människa individuellt har ett otroligt mycket större värde än vilken grupp av människor som helst har som grupp.
Du och judarna som fällde Jesus tänker lika.

Citat:
Det där kan vara svårt att förstå kanske,
Inte alls om man har läst Bibeln.

Citat:
Va?
Det där kan vara svårt att förstå för en sabbatsgoy.
Citera
2026-09-06, 06:04
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Va? Om man anser Domstol har fel (vilket händer ofta) så kan man begära en resning. Sedan är det upp till dem att avgöra om det är värt ta upp det. Om bevisen är tillräcklig för göra en resning. Så måste de göras enligt reglerna som jag har hänvisat till, annars bryter de lagen själv.

Så om du eller institution kan bevisa eller belägga att lagen (Förintelsen) är fel, så måste det naturligtvis ändras. Så en person kan inte säga till en annan person att 6 M judar aldrig föll offer för NSDAP regim eftersom enligt lag det ej stämmer. Det inte utan kunna bevisa det via institution, så måste i så fall göras en resning, så det ändras! Hur svårt är det för dig förstå det?

Vi är flera stycken som har förklarat för dig .....

Så i princip är det inte förbjudet att förneka Förintelsen, så länge du har bevis för det via institution , eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in