Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Nej Kurt-Sune, nu läser du in något jag inte skrev. När jag säger att ”vem som har rätt eller fel är ointressant” menar jag oss som diskuterar här. Jag har inget behov av att få rätt, vinna en diskussion eller försvara någon ”sida”. Självklart är det viktigt att klarlägga ansvar för faktiska fel hos vård, socialtjänst och andra aktörer.
Det jag försöker förstå är hur det kunde bli så här. Därför nöjer jag mig inte med att konstatera att en viss aktör gjort fel och sedan slutar ställa frågor.
Och när du nu slår fast medicinska orsakssamband som fakta blir jag återigen nyfiken: vilken oberoende medicinsk granskning har faktiskt fastställt detta? Som jag förstått det gjorde varken Ensolution eller Lex Sarah-utredningen någon egen medicinsk prövning. Om jag har missat en sådan läser jag den gärna. Och vilken överläkare är det du tidigare hänvisade till?
Jag kommer också fortsätta fråga om assistansen. Konflikten med delar av vården fanns enligt Victorias egna beskrivningar redan innan hon och senare Mattias blev assistenter. Vem ansvarade då för att följa upp att samarbetet fungerade när föräldrarna också blev barnets assistenter? Vem följde förändringar i Elsas behov och hur säkerställdes hennes möjlighet till en fungerande vardag med båda sina föräldrar?
Det är inte en avledningsmanöver. Det är precis tvärtom: jag försöker förstå hela förloppet runt barnet, inte vinna en debatt om vilken vuxen eller myndighet man ska hålla på.
Och vi båda, Kurt-Sune, är ju överens om att barn ska ha lika rätt till båda sina föräldrar, så just den frågan borde faktiskt intressera oss båda.
Sluta spela oskyldig och sitta och efterfråga "oberoende medicinska prövningar" när du samtidigt ignorerar de underlag som redan ligger på bordet!
Du påstår att du inte vill "vinna en debatt", men du använder exakt samma dimridåer som alla andra myndighetsförsvarare gör när de försöker flytta fokuset bort från grundproblemet.
Låt oss ta dina frågor och såga sönder dem en efter en:
Vilken överläkare? Det är Lars Ekstav, behandlande överläkare, som under ed har bekräftat att Elsas matintag per os var identiskt i hemmet som i jourhemmet! Det är liksom inte min privata gissning: det är vittnesmål under straffansvar.
Vilken medicinsk fakta? Det var sjukvården själv som dokumenterade att droppet gav 40 % av näringsbehovet i stället för 100 %, samtidigt som man i felaktiga journaler påstod att hon fick full täckning. Att ligga på svår näringsbrist gör ett barn utmattat och det krävs ingen "oberoende kommission" för att förstå grundläggande biologisk fysiologi!
Varför tjata om assistansen nu? Konflikter om vård och assistans uppstår ofta när föräldrar tvingas strida för sitt sjuka barn mot en myndighet som räknar fel och ger bristfällig vård! Att i efterhand försöka göra mammans och styvpappans assistans till "huvudmysteriet", i stället för att förvaltningsrätten matades med ett mörkat underlag där ändrad medicinering döljdes (Lex Sarah s. 12–13), är en ren rökridå.
Om du på allvar ville "förstå hela förloppet" skulle du fokusera på varför socialtjänsten mörkade att Elsa blev bättre av ändrad medicinsk behandling och varför man mörkade överläkarens uppgifter inför domstolen. Att i stället snoka vidare i familjens assistans och papparelationer är att fortsätta spela socialtjänsten i händerna!