2026-08-21, 16:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Alltså det borde vara fängelsenivå på sånt här
Där är vi def inte oense och följer man lagar så ska det leda till det för ett antal aktörer....

Att i princip ingen åker fast för sådant här är orsaken till att det ser ut som det gör.: Jag undrar bara hur dessa sjuka jävlar som gör så här mot barn kan leva med sig själva.

Tro fan att det är en sådan personalomsättning på inom barn och unga på soc.
Citera
2026-08-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att i princip ingen åker fast för sådant här är orsaken till att det ser ut som det gör.: Jag undrar bara hur dessa sjuka jävlar som gör så här mot barn kan leva med sig själva.

Tro fan att det är en sådan personalomsättning på inom barn och unga på soc.
Visste du att barn som varit LVU placerade löper 10 gånger högre risk att även få sina egna barn omhändertagna när dom skaffat några..Detta väcker en fråga hos mig om hur länge lagrar soc sina handlingar, otäckt att ens tänka vad som kan vara orsaken till den förhöjda risken 🤔 klass fråga? Isf sticker fallet Elsa verkligen ut eftersom den familjen är socioekonomiskt välbärgade
Citera
2026-08-21, 19:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Visste du att barn som varit LVU placerade löper 10 gånger högre risk att även få sina egna barn omhändertagna när dom skaffat några..Detta väcker en fråga hos mig om hur länge lagrar soc sina handlingar, otäckt att ens tänka vad som kan vara orsaken till den förhöjda risken 🤔 klass fråga? Isf sticker fallet Elsa verkligen ut eftersom den familjen är socioekonomiskt välbärgade

Det förvånar mig inte alls. LVU för med sig så enorma sociala och skadliga konsekvenser att det dramatiskt ökar risken för att problemen går i arv till nästa generation.

Den här onda cirkeln måste brytas nu. Socialtjänsten måste sluta placera barn i denna omfattning och enbart ta till placeringar när ett barn faktiskt befinner sig i akut fara på riktigt och där placeringen bevisligen ger ett reellt skydd.

Att hela 5 % av alla barn placeras någon gång under sin uppväxt är helt sinnessjuka siffror. Det är ett systemfel som i sig genererar ännu fler framtida placeringar.

Socialtjänsten måste börja arbeta med riktiga, frivilliga lösningar och sluta använda LVU som ett ständigt hot som gör att familjer inte vågar söka stöd. I dag drar sig föräldrar för att be om hjälp eftersom de vet att handläggare sitter och hittar på i utredningarna och omhändertar barn utan sakliga bevis. Det gör att socialtjänsten kommer in alldeles för sent, och då blir en placering den slentrianmässiga "enklaste lösningen".

En stor del av problemet är att myndigheten saknar rätt frivillig hjälp att erbjuda. Det stöd som behövande familjer faktiskt efterfrågar behövs ofta på kvällar och helger, medan familjebehandlarna enbart arbetar kontorstid. När verktygen inte matchar verkligheten blir steget till en placering tyvärr närmare än vad allmänheten tror.
Citera
2026-08-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Det var flera läkare och vårdpersonal som stod bakom orosanmälningar , 10 olika personer har nämnts någonstans och från flera olika vårdenheter

Det stämmer inte
Citera
2026-08-21, 20:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...]
Har du ens tänkt tanken att doktorn inte vill förstå, att du argumenterar för tomma öron?
Om du inte är medveten om det så bemöter denna doktor aldrig dom lagbrott som begåtts i detta fall utan håller nivån där allt skulle ha stannat inom vården istället för att leda ett lagvidrigt LVU
[...]
Vilka är argumenten, menar du?
Att allt borde ha stannat inom vården är en fundamental punkt att diskutera i fallet Elsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouhgaylord
Det stämmer inte
Jo, stämmer.
Citera
2026-08-21, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Att allt borde ha stannat inom vården är en fundamental punkt att diskutera i fallet Elsa.

Jo, stämmer.
Vi har ju konstaterat att dom saker som vården borde gjort i form av sips o kommunikation inte har gjorts utan man har istället gjort en orosanmälan... finns trots allt ingen fakta pÅ att Victoria motsatt sig nåt som vården velat göra.. det är lätt att försvara sin profffession genom att fokusera på detaljer som är till nackdel för mamman... efter våras samtal igår så blir jag ännu mer förundrad över hur det kunde gå så snabbt från en orosanmälan till ett omhändertagande
Citera
2026-08-21, 21:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jo, stämmer.

Men så har ju "doktorn" verkligen inte argumenterat. Hans främsta intresse verkar i stället vara att till varje pris skydda både vården och socialtjänsten från det ofattbara och gemensamma övergrepp de utsatte Elsa för. För att få ihop sin logik tvingas han leta efter alla tänkbara kryphål och plocka lösryckta citat lite här och var.

Att formellt stå bakom en orosanmälan betyder i praktiken ingenting i skuld- eller bevisfrågan. "Oro" är och förblir en subjektiv känsla vilket är högst ironiskt när det kommer från dig, som nyss var så väldigt mån om att vi skulle diskutera rena "medicinska fakta".

Jag har oerhört svårt att tro att alla de läkare och sköterskor som på papperet stod bakom orosanmälningarna faktiskt ställer sig bakom det totala övergrepp och trauma som socialtjänsten därefter utsatte Elsa för.

Ingen normalt funtad människa gör det.
Citera
2026-08-21, 21:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vi har ju konstaterat att dom saker som vården borde gjort i form av sips o kommunikation inte har gjorts utan man har istället gjort en orosanmälan... finns trots allt ingen fakta pÅ att Victoria motsatt sig nåt som vården velat göra.. det är lätt att försvara sin profffession genom att fokusera på detaljer som är till nackdel för mamman... efter våras samtal igår så blir jag ännu mer förundrad över hur det kunde gå så snabbt från en orosanmälan till ett omhändertagande

Det var ett akut LVU. De trodde verkligen att Victoria var livsfarlig för Elsa och höll på att ha ihjäl henne och det höll i sig i flera månader, innan de förstod att de hade fel. Men då hade de redan startat maskinen utan bromsar. För precis så fungerar socialtjänsten när de sätter igång. De tänker inte. De bara gör. Och detta har skadat så många barn och deras familjer för livet på totalt fel grunder.
Citera
2026-08-21, 21:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Uppenbart överreagerade Carina Toro Hartman så en grundläggande fråga är varför ingen inom nämnden eller förvaltningen agerade för att stoppa henne.

Sen går det inte att släppa vården så lätt. Om de haft en ärlig avsikt att försöka hitta en bra lösning så borde de ha agerat på socialtjänstens hänsynslösa och överdrivna agerande. Istället har vården spelat med. Det är ju uppenbart att vårdens avsikt varit att få bort mamman. Såhär får det inte gå till.
Citera
2026-08-21, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var ett akut LVU. De trodde verkligen att Victoria var livsfarlig för Elsa och höll på att ha ihjäl henne och det höll i sig i flera månader, innan de förstod att de hade fel. Men då hade de redan startat maskinen utan bromsar. För precis så fungerar socialtjänsten när de sätter igång. De tänker inte. De bara gör. Och detta har skadat så många barn och deras familjer för livet på totalt fel grunder.
Det där köper jag inte för om den bilden som du anger hade stämt så hade polisen plockat in mamman för utredning, hon hade till 100% blivit anhållen 🙏
Citera
2026-08-21, 21:17
Medlem
Citat:
Uppenbart överreagerade Carina Toro Hartman så en grundläggande fråga är varför ingen inom nämnden eller förvaltningen agerade för att stoppa henne.

Sen går det inte att släppa vården så lätt. Om de haft en ärlig avsikt att försöka hitta en bra lösning så borde de ha agerat på socialtjänstens hänsynslösa och överdrivna agerande. Istället har vården spelat med. Det är ju uppenbart att vårdens avsikt varit att få bort mamman. Såhär får det inte gå till.
Vården ville ha bort mamman det köper jag 👍
Citera
2026-08-21, 21:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det där köper jag inte för om den bilden som du anger hade stämt så hade polisen plockat in mamman för utredning, hon hade till 100% blivit anhållen 🙏
Hon blev förhörd av polisen, men de la ner. Fanns inget som tydde på att hon misshandlade sin dotter.

Det var ju precis det som hände. Nu har jag inte exakt koll på tidslinjen, men mamman blev friad både av polis och av förvaltningsrätten i misshandelsfrågan som var grunden för det akuta LVU:et.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in