Igår, 22:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att Elsa mådde bättre i jourhemmet beror på att sjukvården ändrade på hela medicinprotokollet i samband med placeringen.
Som tidigare förklarats för dig har protokollet för PIPO inte ändrats. När vården fick arbeta ostört kunde däremot vårdplanen ändras för att gradvis fasa ut droppet. Vårdplanen var hela poängen med LVU-vården.

Vårdplan och protokoll är inte samma sak – fråga din AI så får du se.
Citera
Igår, 23:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Lägg ner nu, Totius, och sluta läs innantill i domarna! Det som står i en vinklad LVU-dom är inte fakta, för femtielfte gången! Vill du veta hur Elsa egentligen mådde och vad hon själv ville? Läs de handskrivna breven hon skrev till sin mamma och familj!

Det är väl för fan klart att det står i en LVU-dom att LVU behövs och det är ju exakt där ditt snurriga cirkelresonemang kollapsar! Du använder slutsatsen i ett riggat dokument som bevis för att underlaget var sant.

Att Elsa mådde bättre i jourhemmet beror på att sjukvården ändrade på hela medicinprotokollet i samband med placeringen. De gjorde om och gjorde rätt! Den medicinska justeringen hade kunnat göras hemma hos mamman eller pappan lika gärna. Det här var en fråga för sjukvården från första början: socialtjänsten bara förstörde allt och traumatiserade barnet när de dundrade in med sin utredning!
Detta är exakt rätt och det verifieras även av Victoria i podden med J&N (FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC .

Det är även akademiska och ekstavs fel att remissen aldrig kom till Sahlgrenska. Vilket är brottsligt att vägra skicka en sådan remiss.

Victoria försökte i evigheter med att få gehör för Elsas dåliga mående och fick extremt dåligt bemötande som svar.
Citera
Idag, 06:15
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som tidigare förklarats för dig har protokollet för PIPO inte ändrats. När vården fick arbeta ostört kunde däremot vårdplanen ändras för att gradvis fasa ut droppet. Vårdplanen var hela poängen med LVU-vården.

Man skriver i Lex Sarah anmälan att det medicinska protokollet ändrades men specificerar inte på något sätt hur.

I intervju med vårdnadshavare så säger man att hon uppmanades att äta, något man inte tidigare har gjort. Detta emotsägs av LE som säger att målet alltid har varit att hon skulle äta så mycket som hon kunde (i de perioder vården inte ordinerade tarmvila givetvis, oklart hur långa dessa perioder var).

Vi vet att droppet och smärtlindrande medicinering trappades ner.

Vi vet även att hon rimligen måste ha ätit i hemmet vilket Kurt Sune även verkar vara med på. Även att maten var av samma mängd.

Så frågan är då, på vilket sätt ändrades egentligen implementeringen av det medicinska protokollet (dvs vårdplanen) precis som du skriver?

Finns det bevis på att hon har fått mediciner för att öka tarmmotiliteten eller nya mediciner mot illamående som inte tidigsre använts, ja, upp med källan på bordet isåfall.
Senast redigerad av trustmeiamadoctor Idag kl. 06:30.
Citera
Idag, 06:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Detta är exakt rätt och det verifieras även av Victoria i podden med J&N (FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC .

Det är även akademiska och ekstavs fel att remissen aldrig kom till Sahlgrenska. Vilket är brottsligt att vägra skicka en sådan remiss.

Victoria försökte i evigheter med att få gehör för Elsas dåliga mående och fick extremt dåligt bemötande som svar.

Och inte bara det. De såg till att spärra journalerna för henne, så hon inte kunde försvara sig.

LVU-processen i ett nötskal.
Citera
Idag, 07:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Man skriver i Lex Sarah anmälan att det medicinska protokollet ändrades men specificerar inte på något sätt hur.

I intervju med vårdnadshavare så säger man att hon uppmanades att äta, något man inte tidigare har gjort. Detta emotsägs av LE som säger att målet alltid har varit att hon skulle äta så mycket som hon kunde (i de perioder vården inte ordinerade tarmvila givetvis, oklart hur långa dessa perioder var).

Vi vet att droppet och smärtlindrande medicinering trappades ner.

Vi vet även att hon rimligen måste ha ätit i hemmet vilket Kurt Sune även verkar vara med på. Även att maten var av samma mängd.

Så frågan är då, på vilket sätt ändrades egentligen implementeringen av det medicinska protokollet (dvs vårdplanen) precis som du skriver?

Finns det bevis på att hon har fått mediciner för att öka tarmmotiliteten eller nya mediciner mot illamående som inte tidigsre använts, ja, upp med källan på bordet isåfall.
Fast ordet ”protokoll” förekommer inte i Lex Sarah-anmälan. På sidan 12 f står följande (fetat av mig):
I övervägandet av umgängesbegränsningen den 17 december 2025 redovisas att A:s situation förändrats. Näringsdroppet, som vid placeringen uppgick till 800 ml per dygn, anges där motsvara cirka 40 procent av hennes totala näringsintag. Sedan början av september 2025 har hon inget näringsdropp kvar. Hon har inget illamående, dricker normalt, och den intravenösa glukostillförseln är borttagen. Hon har ingen medicinering utöver kalium.

l den tidigare skolan hade A 41,5 procents frånvaro och personlig assistent. I den nya skolan har bon ingen frånvaro utöver läkarbesök, deltar på alla lektioner, och har ingen assistent. A beskrivs ha lika mycket eller mer ork än andra barn.
https://www.instagram.com/p/DbK1ZZ7DWV3/?img_index=12

Jag uppfattar att detta är samma övergripande behandlingsprotokoll men olika faser i vårdplanen. Det är just dessa ändringar i vårdplanen som Lars Ekstav menar inte var möjliga tidigare eftersom mamman rapporterade så många olika problem.
Citera
Idag, 07:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Men lägg ner nu. Det var vården som gjorde fel. Inte mamman.
Citera
Idag, 07:10
Medlem
Citat:
Fast ordet ”protokoll” förekommer inte i Lex Sarah-anmälan. På sidan 12 f står följande (fetat av mig):
I övervägandet av umgängesbegränsningen den 17 december 2025 redovisas att A:s situation förändrats. Näringsdroppet, som vid placeringen uppgick till 800 ml per dygn, anges där motsvara cirka 40 procent av hennes totala näringsintag. Sedan början av september 2025 har hon inget näringsdropp kvar. Hon har inget illamående, dricker normalt, och den intravenösa glukostillförseln är borttagen. Hon har ingen medicinering utöver kalium.

l den tidigare skolan hade A 41,5 procents frånvaro och personlig assistent. I den nya skolan har bon ingen frånvaro utöver läkarbesök, deltar på alla lektioner, och har ingen assistent. A beskrivs ha lika mycket eller mer ork än andra barn.
https://www.instagram.com/p/DbK1ZZ7DWV3/?img_index=12

Jag uppfattar att detta är samma övergripande behandlingsprotokoll men olika faser i vårdplanen. Det är just dessa ändringar i vårdplanen som Lars Ekstav menar inte var möjliga tidigare eftersom mamman rapporterade så många olika problem.

Nej, jag skrev fel, man skriver den medicinska behandlingen, inte protokollet. Står på s13.

Men jag håller med dig, det ser ut som att protokollet eller planen kring behandling inte har ändrats från det som planerats.
Citera
Idag, 07:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, jag skrev fel, man skriver den medicinska behandlingen, inte protokollet. Står på s13.

Men jag håller med dig, det ser ut som att protokollet eller planen kring behandling inte har ändrats från det som planerats.
Det är en märklig attityd av en läkare att säga ett den önskvärda vårdplanen inte går att genomföra för att mamman rapporterar så många problem – och sen inte göra mer. Enligt mamman har det hela tiden varit svårt att ens få kontakt med vården i Örebro och Uppsala.
Citera
Idag, 07:40
Medlem
Citat:
Det är en märklig attityd av en läkare att säga ett den önskvärda vårdplanen inte går att genomföra för att mamman rapporterar så många problem – och sen inte göra mer. Enligt mamman har det hela tiden varit svårt att ens få kontakt med vården i Örebro och Uppsala.

Det kan jag helt hålla med om. Som sagt, jag har successivt får mer och mer insikt i vårdens skuld i hela skeendet och det är märkligt.

Min tolkning har tidigare varit att man har gjort sitt yttersta för att bibehålla behandlingsalliansen och att detta har försenat nödvändiga åtgärder.
Citera
Idag, 07:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det kan jag helt hålla med om. Som sagt, jag har successivt får mer och mer insikt i vårdens skuld i hela skeendet och det är märkligt.

Min tolkning har tidigare varit att man har gjort sitt yttersta för att bibehålla behandlingsalliansen och att detta har försenat nödvändiga åtgärder.
Ansvarige läkaren i Örebro har också varit mellanhanden mellan mamman och Uppsala. Han har uppenbart varit passiv och svår att få kontakt med enligt mamman. Det är denne läkare som drog igång orosanmälningarna efter mammans IVO-anmälan.

Tyvärr har kurt-sune dränkt tråden med inlägg där han påstår att läkaren skyddat mamman mot socialtjänsten och att allt är socialtjänstens fel. Men den bild som kurt-sune ger stämmer alltså inte. Det är ansvarige läkaren i Örebro som är nyckelpersonen i denna katastrof och tragedi.

Den stora gåtan är hur en läkare kan välja att bete sig på detta sätt.
Citera
Idag, 08:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Det är en direkt lögn.

Ps läste endast det understa.
Senast redigerad av Ajogen Idag kl. 08:37.
Citera
Idag, 08:36
Medlem
Totiuss avatar
.
Senast redigerad av Totius Idag kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in