Citat:
Ursprungligen postat av
Plantis789
Alice säger att efter hon blev utskriven så har ingen hört av sig, ingen uppföljning, läkare bryr sig inte osv. Jag har för mig att någon skrev här inne att hon blev erbjuden vidare behandling för ätstörning men tackade nej. Var kommer den informationen ifrån eller minns jag fel?
Någon har kommenterat att hon borde anmäla och få ett skadestånd.
En annan tycker att hon borde åka och visa upp sig på psyk eller sjukhuset och smällt dom på näsan och sagt att det var epilepsi-medicin och att dom inte hjälpte ett dugg.
Har Alice någonsin nämnt psyk eller har personen läst hennes dom? Eller bara slänger med psyk? Alice har väl alltid sagt att hon låg inne på sjukhus men först på IVA.
Jag har arbetat länge inom vården, och när en patient skrivs ut från en avdelning erbjuds i princip alltid uppföljning via den mottagning som är knuten till verksamheten. I Alices fall handlade det om en ätstörningsklinik med tillgång till bland annat dietist, sjuksköterska och läkare. Där hade man självklart kunnat följa upp hennes tillstånd med blodprover, EKG och andra nödvändiga undersökningar. Jag prenumererade på hennes kanal då och minns att hon till och med hade ett videomöte med kliniken i samband med utskrivningen. Med största sannolikhet hade de även kunnat hjälpa henne vidare med tex fysioterapi.
Det är sorgligt att se den negativa bild hon sprider av den svenska sjukvården och hur många som okritiskt tar den för sanning. Självklart finns det mycket som behöver förbättras inom vården, men Sverige har samtidigt oerhört kompetenta läkare och annan vårdpersonal. De har räddat både hennes och hennes mammas liv.