2026-09-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det där var överraskande (för mig) insiktsfullt av dig, kanske är du inte så självupptagen som dina tidigare inlägg lett mig att tro.
Men startar man en tråd om hur män inte uppskattar en intelligent, vacker, driven och framgångsrik kvinna som en själv får man finna sig i att uppfattas som självupptagen utan självinsikt.
Bra att du kunde nyansera det.

Tack uppskattar det. Och detsamma för ditt svar.

För att vara ärlig bad jag AI omformulera orginalet inlägget, så säkert lite av min personlighet försvann i omformuleringen. (+ Är ny skribent på flashback, så tänkte att AI vet bättre hur folk brukar skriva, då mina tidigare inlägg hamnade i papperskorgen :') )
Citera
2026-09-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excavation
Du är en bra människa som förtjänar någon som får dig att må bra.

Tack jag uppskattar det verkligen också, och jag önskar fler personer kunde vara mer öppna som du att försöka förstå mig lite mer, innan de faktiskt dömer mig för snabbt.

Jag har en jättefin familj, vänner och kollegor i mitt liv som tur är, som verkligen gör det också!
Och jag försöker fokusera mer på dem (nu när jag blivit mer medveten), och att inte låta de som påverkar mig negativt inte ta över mitt mående.
Citera
2026-09-05, 13:18
Medlem
Om jag ska vara helt ärlig, så fick de tidigare relationerna mig att må så dåligt bara några månader sen, så att jag kände att jag inte klarade av att leva så mer (alltså 5+ år snackar vi om). Sen jag bytte miljö jobbmässigt, och sökte professionellt stöd för att ta mig ur den låga nivån där mitt nervsystem var helt förstört, även om jag rent logiskt kunde se allt och kämpade att ta mig upp. Idag mår jag mycket bättre som tur är.

Men hela anledningen till att jag gick in här nu och skrev detta var en oerhört dum händelse förra helgen
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
... Jag läste din första tråd, jag är bekant med vad som hände via din initiala beskrivning. ... [klippte inlägget]

som fick mig att må väldigt dåligt för jag blev påmind och triggad. I kombination med en hemsk förkylning nu som har hängt i hela veckan, blev det liksom pricken över i:et & bägaren som rann över. Så jag skrev här för att förstå mina teorier och få nya perspektiv, med insikten om att jag (åtminstone just nu under pågående läkning då jag är extra känslig) behöver kunna se signaler ännu tidigare, och även eftersom jag gillar logik och att förstå mer på djupet.
Citera
2026-09-05, 13:20
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Det är väldigt enkelt, män är evolutionärt mindre empatiska än kvinnor. Om du skulle säga åt män att hålla käften och säga att de måste prestera bättre än deras uppenbart pissdåliga försök så får du mer respekt av män. Män skiter i dina känslor och bryr sig bara om resultatet. Könskvoterade kvinnor får inte respekt utan vidare, du saknar helt enkelt bollarna som behövs för att få en gnutta respekt. Skyll dig själv för din missbildade kvinnohjärna. Att bära offerkofta är inget du kommer få respekt för iaf. Sluta gnäll och sluta kräv att alla ska respektera dig. Vi bryr oss varken om ditt utseende, IQ, EQ eller ambition. Tiga är guld, rå sanning är platina.
Citera
2026-09-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Exakt, folk vill inte ha en gammal rugguggla som du. Du har inget att erbjuda män förutom att spruta sperma i nyllet på dig, så nu vet du det 👍

Personangrepp + sexuell trakasseri på hög nivå.
Ps. jag är inte ens gammal haha, med absolut tro det om det passar din begränsade världsbild bättre.
Citera
2026-09-05, 13:30
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Tack för det konstruktiva(?) tipset.
Du frågade varför vissa män inte hanterar vissa kvinnor. Så man frågar får man svar.
Vill du ha tips så verkar det lämpligt att du går till psykolog. Jag är ingen psykolog och vet inte vad som är bäst för dig.
Med tanke på stress och sånt rekommenderar jag en kik på biblioteket, stress är väldigt komplicerat så man kan behöva skumma rätt många böcker innan man fattar. God sömn, god mat, bra relationer och en bra framtidsplan skulle jag säga är viktigt för att motverka stress.
Senast redigerad av a-mortal 2026-09-05 kl. 13:32.
Citera
2026-09-05, 13:33
Avslutad
Citat:
Personangrepp + sexuell trakasseri på hög nivå.
Ps. jag är inte ens gammal haha, med absolut tro det om det passar din begränsade världsbild bättre.

Haha offerkofta på direkt. Jag skriver bara ut lite hårda sanningar till dig.

Är du ung är det några fler som kan tänka sig att lägga en sats i ansiktet på dig, grattis.

Din inkvoterade karriär betyder exakt 0 för män.
Senast redigerad av AndersPersson99 2026-09-05 kl. 13:41.
Citera
2026-09-05, 13:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

För att det generellt är kvinnorna som avslutar relationer och den vanligaste orsaken till att kvinnor väljer att avsluta en relation är att hon börjar tjäna mer än mannen.
Citera
2026-09-05, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Haha offerkofta på direkt. Jag skriver bara ut lite hårda sanningar till dig.

Är du ung är det några fler som kan tänka sig att lägga en sats i ansiktet, grattis.

Din inkvoterade karriär betyder exakt 0 för män.

Också lite bättre nivå den här gången. Och det handlar inte alls om att ta kunna ta emot "sanningen" eller dina åsikter, utan snarare din ton och sättet hur du formulerade dig i förra svaret :')

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att det generellt är kvinnorna som avslutar relationer och den vanligaste orsaken till att kvinnor väljer att avsluta en relation är att hon börjar tjäna mer än mannen.

Hmm intressant! Antar att den rädslan inte finns ifall tjejen redan har en högre lön från början när man inleder relationen?
Citera
2026-09-05, 13:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Hmm intressant! Antar att den rädslan inte finns ifall tjejen redan har en högre lön från början när man inleder relationen?

Handlar inte om rädsla utan rationellt tänkande. Kvinnor är inte speciellt rationella, de säger att de vill en sak men vill en annan och det är hyfsat enkelt att förstå det, du behöver inte speciellt mycket erfarenhet av kvinnor för att komma till den insikten.
Citera
2026-09-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det är väldigt enkelt, män är evolutionärt mindre empatiska än kvinnor. Om du skulle säga åt män att hålla käften och säga att de måste prestera bättre än deras uppenbart pissdåliga försök så får du mer respekt av män. Män skiter i dina känslor och bryr sig bara om resultatet. Könskvoterade kvinnor får inte respekt utan vidare, du saknar helt enkelt bollarna som behövs för att få en gnutta respekt. Skyll dig själv för din missbildade kvinnohjärna. Att bära offerkofta är inget du kommer få respekt för iaf. Sluta gnäll och sluta kräv att alla ska respektera dig. Vi bryr oss varken om ditt utseende, IQ, EQ eller ambition. Tiga är guld, rå sanning är platina.

Och en till grej; respekt väcks inte av andra genom att kasta ur sig begrepp i den här tonen, bara för att man har "bollar" (LOL). Ditt exempel är för mig mer skrämseltaktik för att få makt. Visst att det kan fungera i vissa sammanhang, men det är något en person som jag aldrig skulle kunna respektera fullt ut.

I min värld väcks respekt när någon formulerar sig så pass väl - utan personangrepp eller liknande (dvs utan att sjunka till andras låga nivå). Utan där man kan lyfta fram sanningen på ett så smidigt sätt - kort och koncist, så att även de mest ointelligenta personerna förstår hela poängen. Och så att rummet tystnar, för det får folk att tänka till på riktigt. Och även när människor är modiga nog att säga sanningar som inte andra vågar, för det går emot normen.

Jag menar inte att jag gör det; men så är det i min värld, och det är helt klart den typen av människor som jag respekterar och ser upp till.
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 14:50.
Citera
2026-09-05, 14:48
Medlem
Citat:
För mig bekräftar många svar i den här tråden bara min teorin om att många är så insnöade i sin idé/sina ramar (könsroller) om att den kombinationen inte existerar av en "ung snygg smart rolig och omtänksam" tjej, och att folk då helt ärligt dömmer en för snabbt, eller inte kan hantera det på ett vettigt sätt.

Eftersom jag också gillar logik och tycker det är intressant att förstå hur andra tänker.

För mig blir det ju liksom då viktigt att förstå om personen är för "fixerad" i sin egna avsmalnande världsbild, eller om de är mer öppna som personer - innan jag låter någon lära känna mig på riktigt.

Ja, vi lever i en orättvis värld. Vist är det orättvist?

Många är insnöade i sina ramar och kan inte fatta att majoriteten av kvinnor som bär hijab gör det frivilligt. Men likt förbannat ska man fortsätta med att förtrycka muslimska kvinnor som frivilligt väljer att bära slöja.

Människor är grymma och tyranniska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in