Citat:
Ursprungligen postat av
tomorrowforever
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).
Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.
Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Det är väl generellt så för män med dålig självkänsla som dessutom har en misogyn grundsyn. Jag är uppvuxen med en massa kompetenta kvinnor (och även män) runtomkring mig, så jag hör själv inte till den "kategori" du har observerat. Tvärtom tänder jag på kompetenta kvinnor, utöver fysiskt attraktiva kvinnor.
Men jag tror alltså att det är ett relativt vanligt problem för män i allmänhet och inte en särskild kategori. Tyvärr är det många som anser att mannen ska vara "över" kvinnan, smartare, rikare etc. Även kvinnor kan tycka det och en "kategori" kvinnor kan t.o.m. förminska sig själva för att passa in i den mallen, i tron att de har bättre chanser att få en karl, eller behålla en karl, då.