2026-09-04, 19:08
Medlem
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-04 kl. 19:12.
Citera
2026-09-04, 19:15
Medlem
För att de inte är feminina, de är oattraktiva, och de är oftast jävligt jobbiga att leva med. Bara bögar som egentligen vill vara tillsammans med en man är intresserade av sådana kvinnor.

Varför stör du dig på att män vill ha unga, snygga, lydiga (eller i vart fall inte jobbiga) kvinnor, och att vi skiter fullkomligt i om hon är en inkvoterad VD på något större företag eller jobbar på kassan i ICA?
Citera
2026-09-04, 19:17
Medlem
Alltså jag menar en yngre tjej som både har exakt det utseendet du målade upp där och den intellektuella sidan Redan fördomsfullt att det inte ens kan existera samtidigt haha?
Citera
2026-09-04, 19:21
Medlem
För att förtydliga; en sån tjejer dra till sig de flesta killar så hon kan välja. Men problemet är att vissa män inte verkar kunna hantera att behandla henne respektfullt. Eller kanske de bara tror att de kan bete sig likadant som de gör mot osäkra tjejer som accepterar det, typ någon på kassan på ICA.
Citera
2026-09-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
Varför har vissa män svårt att hantera drivna, intelligenta & framgångsrika kvinnor?
Tja.
För att vi inte är vana med såna kvinnor. Dom finns helt enkelt inte.
Citera
2026-09-04, 19:26
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?
Det är väl generellt så för män med dålig självkänsla som dessutom har en misogyn grundsyn. Jag är uppvuxen med en massa kompetenta kvinnor (och även män) runtomkring mig, så jag hör själv inte till den "kategori" du har observerat. Tvärtom tänder jag på kompetenta kvinnor, utöver fysiskt attraktiva kvinnor.
Men jag tror alltså att det är ett relativt vanligt problem för män i allmänhet och inte en särskild kategori. Tyvärr är det många som anser att mannen ska vara "över" kvinnan, smartare, rikare etc. Även kvinnor kan tycka det och en "kategori" kvinnor kan t.o.m. förminska sig själva för att passa in i den mallen, i tron att de har bättre chanser att få en karl, eller behålla en karl, då.
Citera
2026-09-04, 19:28
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

Man ser det oftast hos manliga Socialdemokrater och Miljöpartister med mindervärdeskomplex. Dom kan inte beundra Margaret Thatcher och Dolly Parton eller Blondinbella. Starka kvinnor gillar ofta maskulina män med konservativ värdegrund.
Citera
2026-09-04, 19:29
Medlem
One2Manys avatar
Har du seriöst skruvat ditt senaste snedsteg på krogen där du öppet flirtade med en annan snubbe framför ditt ragg vilket gjorde att han tyckte du var en red flag till att han inte kunde hantera hur snygg, smart och framgångsrik du är?

"Vilken osäker liten beta-man, han klarade inte av att alfakvinnan flirtade med en annan snubbe framför honom"
Citera
2026-09-04, 19:31
Medlem
Citat:
Alltså jag menar en yngre tjej som både har exakt det utseendet du målade upp där och den intellektuella sidan Redan fördomsfullt att det inte ens kan existera samtidigt haha?

Bara så jag förstår rätt så anser du dig själv vara högintelligent, snygg och social, och du jobbar i ett mansdominerat yrke, samt upplever att män inte attraheras av dig så mycket som de borde för att de blir provocerade?

Jag diagnostiserar dig med att du ger ett väldigt slampigt intryck, alternativt har du autism och överskattar din sociala förmåga (och förmodligen utseende också). Brukar du snacka mycket om män du har knullat med på jobbet eller på dejter? Jag kände någon som gjorde det och sa tack och hej direkt efter att vi hade knullat.
Citera
2026-09-04, 19:33
Medlem
För att såna kvinnor har fullt upp med att konkurrera med män för att bevisa dom något, och blir väldigt arroganta och onödigt bitchiga. Och inte kan reflektera över deras egna kass beteende.

Man kan som kvinna vara stark, framgångsrik och ödmjuk. Tyvärr är det få kvinnor som kan balansera det hela på ett elegant och snyggt sätt.

Så ja, dessa bitchiga "boss" babes, förtjänar hård bemötande från män. Dom bryr sig inte om män, och det enda dom vill är att krossa mannens självvärde.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-04 kl. 19:35.
Citera
2026-09-04, 19:40
Medlem
Klas-Vegass avatar
Drivande kvinnor är inte kompetens. annie Lööf är ett utmärkt exempel på en drivande kvinna.

Hon kan stå och ljuga folk rakt upp i ansiktet. Hon kan tex. stå inför en grupp företagare och ljuga att hon kommer ifrån en företagarfamilj (pappan var polis och centerpolitiker och har aldrig drivit företag).

Framstående kvinnor jag känt är inte drivande. Tex en som var ordförande i kommun och en annan sjukhuschef. De var kompetenta och hade humor men ändå kvinnor.
Antonia axelson johnsson är inte heller drivande på det sätt du beskriver.

JAg har sett drivande kvinnor tex. i egenskap äv primärvårdschef. Dvs i sex månader tills de sjukskriver sig.

Kvinnor har inte leda i sig på det sätt som du tror.

Hur kvinnliga uppfinnare får igenom en ide vet jag inte.

Det låter som någon som inte förstår att läsa av sin omgivning.

Visst kan män ha svårt för vackra kvinnor. Det har jag sett. Men en kvinna som driver är något annat gissar jag.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-09-04 kl. 19:43.
Citera
2026-09-04, 19:47
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:

Det är väl män med dålig självkänsla som ofta röstar på Sd, fast såna kvinnor är knappast intresserade av såna loser till män.
Senast redigerad av Zeusminhund 2026-09-04 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in