2026-09-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Den tjejen du beskriver har inte jag eller någon jag känner problem med.

Den typen av kvinnor vi har problem är gapiga ångvältar som beskriver sig själva som smarta, framgångsrika och starka. Ex: Linnea Claesson, Zara Larsson, Nour El-Rafai, Linda Snecker. Dessa går ofta ut med att "Män är rädda för strak kvinnor som mig"

En till teori är att folk tror att man är "stark", bara för ens ytliga egenskaper om de inte känner mig på riktigt, men jag är en väldigt känslosam person, och mycket av det folk gör eller säger till mig har tagit väldigt hårt på mig genom livet.
Citera
2026-09-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De du nämner har också en grandios självbild kombinerat med obefintlig självinsikt, lite som ts faktiskt.

Alla relationsmisslyckanden beror på andra, inte dem själva, eftersom de är perfekta.

Ingen är perfekt. Jag är mycket väl medveten om många av mina brister, men jag försöker lära mig längs vägen, och ta emot feedback.

Men är just på grund av självinsikt, är det många som letar fel hos sig själv först under konflikter (som jag) och sen när den andra inte tar sin del av ansvaret utan pekar ut en som hela felet - så skuldbelägger man sig själv för hela grejen, och mår extremt dåligt i längden.

Det är därför det brister om ens partner/vän inte klarar av att kommunicera, förstå varandras perspektiv eller acceptera/se sina egnas brister och ta ansvar för det.

Och helt ärligt tycker jag det är både onödigt och dömande att slänga ur sig sånna begrepp som "grandios självbild på TS" (typ leta fel, lägga över problemet på den andra) utan att ens förstå eller försöka förstå någon annans perspektiv. Det är en nivå som jag inte hade kunnat sjunka till.
Senast redigerad av tomorrowforever 2026-09-05 kl. 11:56.
Citera
2026-09-05, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tomorrowforever
För mig bekräftar många svar i den här tråden bara min teorin om att många är så insnöade i sin idé/sina ramar (könsroller) om att den kombinationen inte existerar av en "ung snygg smart rolig och omtänksam" tjej, och att folk då helt ärligt dömmer en för snabbt, eller inte kan hantera det på ett vettigt sätt.

Eftersom jag också gillar logik och tycker det är intressant att förstå hur andra tänker.

För mig blir det ju liksom då viktigt att förstå om personen är för "fixerad" i sin egna avsmalnande världsbild, eller om de är mer öppna som personer - innan jag låter någon lära känna mig på riktigt.

Du behöver nog vidga dina vyer, läsa lite evolutionsbiologi, beteendevetenskap, psykologi m.m.
Citera
2026-09-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excavation
Du behöver nog vidga dina vyer, läsa lite evolutionsbiologi, beteendevetenskap, psykologi m.m.

Tack för tipset! Det ska jag absolut göra
Citera
2026-09-05, 11:57
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
För mig bekräftar många svar i den här tråden bara min teorin om att många är så insnöade i sin idé/sina ramar (könsroller) om att den kombinationen inte existerar av en "ung snygg smart rolig och omtänksam" tjej, och att folk då helt ärligt dömmer en för snabbt, eller inte kan hantera det på ett vettigt sätt.
...
Du borde lära dig stava bättre om du ska komma någon vart.

Hursomhelst tror jag att många män faktiskt inte träffar på dessa kvinnor på "marknaden" s.a.s. Det blir då som att de inte ens finns. "Unga, snygga, smarta, roliga och omtänksamma" tjejer blir nämligen väldigt fort upptagna. Det är min erfarenhet.
Jag kan ta mina två äldsta systrar som exempel. De gifte sig som väldigt unga med män de varit tillsammans med sedan tonåren. De hade bra heltidsjobb och födde flera barn, samtidigt som de tog hand om precis allt i hemmet medan männen var mer eller mindre slarvers. Drömkvinnor alltså, för många män i den här tråden.
När deras män lämnat dem för yngre kvinnor och de yngsta barnen hade blivit tillräckligt stora, då gjorde de karriär på allvar. Den ena började forska och blev professor, den andra avancerade till hög chef på det storföretag hon varit trogen under alla år. Båda gifte om sig med bättre män under vägen. Så kan det gå!
Citera
2026-09-05, 11:59
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
... varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

Lika barn leka bäst.

Det finns män som uppskattar, eller tom kräver, intelligens och kompetens. Dessa män behöver en kvinna som uppskattar detsamma.

Det finns kvinnor som uppskattar, eller tom kräver, intelligens och kompetens. Dessa kvinnor behöver en man som uppskattar detsamma.

Det finns gott om män som inte kan tänka sig att välja en kvinna som inte är intelligent och kompetent.

Det finns även gott om män som är mer fokuserade på familj och traditionella könsroller. Där brukar intelligens och kompetens inte bara vara en icke-fråga, det är helt enkelt inte önskvärt eftersom intelligens och kompetens kommer innebära en mer svårkontrollerad kvinna.
Citera
2026-09-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Du borde lära dig stava bättre om du ska komma någon vart.

Hursomhelst tror jag att många män faktiskt inte träffar på dessa kvinnor på "marknaden" s.a.s. Det blir då som att de inte ens finns. "Unga, snygga, smarta, roliga och omtänksamma" tjejer blir nämligen väldigt fort upptagna. Det är min erfarenhet.
Jag kan ta mina två äldsta systrar som exempel. De gifte sig som väldigt unga med män de varit tillsammans med sedan tonåren. De hade bra heltidsjobb och födde flera barn, samtidigt som de tog hand om precis allt i hemmet medan männen var mer eller mindre slarvers. Drömkvinnor alltså, för många män i den här tråden.
När deras män lämnat dem för yngre kvinnor och de yngsta barnen hade blivit tillräckligt stora, då gjorde de karriär på allvar. Den ena började forska och blev professor, den andra avancerade till hög chef på det storföretag hon varit trogen under alla år. Båda gifte om sig med bättre män under vägen. Så kan det gå!

Tack för tipset. Skriver som sagt på mobilen och orkar inte lägga tid/energi på att läsa igenom, men det verkar som att folk stör sig på det också här.

Intressant! Alla har ju olika tajming i livet. Jag har nog inte varit helt redo för riktig relation tidigare, har också återvänt till akademin nyligen btw (får se om jag stannar där).

Men ja, hoppas såklart för min egen skull (med lärdomarna/erfarenheterna) att när jag väl träffar någon; är man då är rätt person för varandra, så man slipper hela skilsmässa delen.
Citera
2026-09-05, 12:13
Medlem
Jag uppskattar iallafall alla era perspektiv och konstruktiva tips (som inte låter dömande, nedlåtande, eller innehåller onödiga begrepp / personangrepp)

Jag försöker ärligt talat bara förstå det här bättre, för att göra om samma misstag och så TIDIGT som möjligt undvika att hamna med någon som påverkar mitt mående på ett negativt sätt, igen.
Citera
2026-09-05, 12:24
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
En till teori är att folk tror att man är "stark", bara för ens ytliga egenskaper om de inte känner mig på riktigt, men jag är en väldigt känslosam person, och mycket av det folk gör eller säger till mig har tagit väldigt hårt på mig genom livet.

Ja alltså den som är bräcklig psykiskt måste vara stark för att överleva, det håller jag med om.
Citera
2026-09-05, 12:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ingen är perfekt. Jag är mycket väl medveten om många av mina brister, men jag försöker lära mig längs vägen, och ta emot feedback.

Men är just på grund av självinsikt, är det många som letar fel hos sig själv först under konflikter (som jag) och sen när den andra inte tar sin del av ansvaret utan pekar ut en som hela felet - så skuldbelägger man sig själv för hela grejen, och mår extremt dåligt i längden.

Det är därför det brister om ens partner/vän inte klarar av att kommunicera, förstå varandras perspektiv eller acceptera/se sina egnas brister och ta ansvar för det.

Och helt ärligt tycker jag det är både onödigt och dömande att slänga ur sig sånna begrepp som "grandios självbild på TS" (typ leta fel, lägga över problemet på den andra) utan att ens förstå eller försöka förstå någon annans perspektiv. Det är en nivå som jag inte hade kunnat sjunka till.
Det där var överraskande (för mig) insiktsfullt av dig, kanske är du inte så självupptagen som dina tidigare inlägg lett mig att tro.
Men startar man en tråd om hur män inte uppskattar en intelligent, vacker, driven och framgångsrik kvinna som en själv får man finna sig i att uppfattas som självupptagen utan självinsikt.
Bra att du kunde nyansera det.
Citera
2026-09-05, 12:26
Avslutad
Citat:
Jag uppskattar iallafall alla era perspektiv och konstruktiva tips (som inte låter dömande, nedlåtande, eller innehåller onödiga begrepp / personangrepp)

Jag försöker ärligt talat bara förstå det här bättre, för att göra om samma misstag och så TIDIGT som möjligt undvika att hamna med någon som påverkar mitt mående på ett negativt sätt, igen.

Du är en bra människa som förtjänar någon som får dig att må bra.
Citera
2026-09-05, 12:33
Medlem
Citat:
Upplever att det finns en kategori män som fullständigt tappar fotfästet så fort de stöter på en kvinna som checkar av för många boxar samtidigt (än vad deras mall tillåter). Jag menar då tex. kombinationen av att se bra ut, ha hög IQ och EQ, vara ambitiös, karriärsdriven och dessutom röra sig i ett traditionellt mansdominerat yrke (exempelvis inom teknik, akademi eller tyngre näringsliv).

​Istället för att stötta och gratulera, tippar det ofta över i konstigt beteende att förminska eller bli allmänt respektlös; som att de inte kan hantera att hon inte passar in i mallen för hur de vill att hierarkin ska se ut.

​Har ni eller någon ni känner upplevt det här? Vad bottnar den här typen av osäkerhet i, och varför har vissa så svårt att bara acceptera kompetens hos kvinnor utan att göra det till ett hot mot sitt eget ego?

Den typen av män som är så främst är de som gillar att tävla, göra karriär osv.
Dessa brukar oftast inte vara lika förtjusta i att på daglig basis även behöva konkurrera eller känna konkurrensen från sina fruar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in