2026-09-05, 10:21
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Jag skulle säga att den som säger "jamen titta på de andra då!" är nog den som är skyldig till det här. Här diskuteras ju SDs faktiska problematik med proryska politiker. Har du något att komma med där?

Hellre pro-ryska än pro-islamistiska alla dagar i veckan. Ni som fokuserar på ryssland förstår inte den större faran som redan finns i vårt land.
Citera
2026-09-05, 10:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Enligt Expos granskning har den utpekade SD-tjänstemannen (Emilie Pilthammar) bland annat spridit följande typer av budskap och uttalanden i sociala medier:

* Jämfört Vladimir Putin och Volodymyr Zelenskyj som ”pest eller kolera”.
* Skrivit i januari 2022 att ”ryssen kanske hade varit en bättre lösning än styret vi har nu”.
* Delat material som anklagar svenska institutioner för masshjärntvätt samt spridit ryska narrativ kring kriget i Ukraina.
Nu är det ju inte henne det handlar om.
Citera
2026-09-05, 10:23
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-tjansteman-i-riksdagen-sprider-proryska-budskap

En SD-tjänsteman i riksdagen har under lång tid spridit proryska budskap och deltagit i kulturverksamheter med kopplingar till ryska statsintressen. Det visar en granskning från Expo.

– Om det stämmer så är det allvarligt. Då måste SD se till att den medarbetaren avvecklas, säger statsminister Ulf Kristersson (M) till Aftonbladet.

– Jag ser ingen panik med det här, säger Jimmie Åkesson.

EXPO: https://expo.se/fordjupning/den-okanda-sekreteraren-elena/

Så vad säger ni? Är SD körda nu inför valet, har S tillsammans med Expo och SVT kokat ihop den perfekta SD-skandalen i precis rätt tid?

Eller är detta bara en till distraktion? Ska vi lyssna på Expos valpåverkan? Diskutera hur rökta SD är!

Många andra sprider ju pro-ukrainska budskap. Hycklare. Allt eller inget säger jag.
Citera
2026-09-05, 10:25
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Vet man vad som har lämnats ut till Ryssland, finns det konkreta bevis?
För det är väl inte bara åsikter som yppats?
Det kan vara allt eller inget. Det kommer ändå inte att lämnas ut.

Men säkerhetsrisker är ett hot och ska täppas till direkt.
Citera
2026-09-05, 10:25
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Många andra sprider ju pro-ukrainska budskap. Hycklare. Allt eller inget säger jag.

Du ser inte skillnaden på att stötta en diktatur som invaderar ett annat europeiskt land gentemot att stötta en demokrati som försvarar sig från invasion?
Citera
2026-09-05, 10:27
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Hellre pro-ryska än pro-islamistiska alla dagar i veckan. Ni som fokuserar på ryssland förstår inte den större faran som redan finns i vårt land.

Återigen, whataboutism. Du kan glatt be SDare som stödjer Ryssland att ändra sig utan att rösta på vänstern för det.
Citera
2026-09-05, 10:28
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Att sparka ut någon för att EXPO tycker det är inte handlingskraftigt, bara fegt. Över 90 sidor i tråden och hittills inte ett enda exempel på vad personen ska ha sagt.
Att inte agera sänker trovärdigheten inför egna väljare.

Är det bättre att EXPO sopar sånt här under mattan?

Det är inte bara tyckanden btw.
Citera
2026-09-05, 10:29
Medlem
Bilderberg78s avatar
Problemet är inte en svensk pro-rysk kvinna.

Det är att det är en rysk invandrare som är trogen sitt fosterland.

Lösning, anställ inga utlänningar alls i statliga förvaltningar.
Citera
2026-09-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Att inte agera sänker trovärdigheten inför egna väljare.

Är det bättre att EXPO sopar sånt här under mattan?

Det är inte bara tyckanden btw.

Varför ska man agera när inga belägg har presenterats? Det är vansinne. Ungefär som att döma någon för ett brott som inte kan styrkas.
Citera
2026-09-05, 10:30
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
FYI så bor vi Sverige som ligger i Europa. Ukraina ligger också i Europa.

Var det enkelt nog att förstå?
Citera
2026-09-05, 10:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Nu har jag kört lite olika AI-tjänster för att försöka reda ut vad kvinnan faktiskt gjort och vad som media målar ut som det största hotet i världshistorien och kommit fram till att allt det här handlar om att hon är från Ryssland.

Hon har kopplingar till Ryssland(ja hon kommer därifrån) sen verkar hon ha brutit mot någon regel när hon fick besök av sin syster och släppte in henne på jobbet(systern är rysk medborgare och jobbar på något så hemskt som en bank).

Nästan allt jag hittar kommer från samma källa (expo). Finns lite luddig information om att hon gillar/delat en låt? Samt att hon delat enligt expo prorysk information. Inga direkta exempel skulle jag säga att expo visar upp
Citera
2026-09-05, 10:33
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Problemet är inte en svensk pro-rysk kvinna.

Det är att det är en rysk invandrare som är trogen sitt fosterland.

Lösning, anställ inga utlänningar alls i statliga förvaltningar.
Här håller jag med dig till 100%.

Plus bättre säkerhetsprövningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in