2026-09-05, 14:24
Medlem
Här finns inte mycket att ta på. Både ryzzkan och Gellerbrant har säkerhetsprövats så det finns inget skäl att agera.
Citera
2026-09-05, 14:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag skulle vilja se hela inlägget/inläggen.

Putin och kommunisterna struntar i etniciteter. Alla ska tillhöra staten.

Det blir att gräva på @malaberg på twitter då antar jag

Texten från artikeln finns på reddit: /r/svenskpolitik/comments/1w6bd1h/varf%C3%B6r_placerar_sd_en_prorysk_tj%C3%A4nsteman _i_ku/
Citera
2026-09-05, 14:27
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Vad är det du egentligen ifrågasätter? Att hon tecknat medlemskap i partiet? Att hon skaffat sig en anställning via partiet? Att hon gift sig med en viktig person i partiet? Att hon spridit ryskimperialistisk proppaganda?

Självfallet kan vi inte plocka fram hennes FSB-akt. Och skulle det vara säkerhetskravet så är SD betydligt värre ute an vad jag trodde.
Du har alltså inga bevis och sitter där och endast missbrukar din yttrandefrihet med substanslöst skitprat. Precis som Expo och Statsmedia.
Citera
2026-09-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Oktober 2025...
..Malaberg gick så långt att hon i kommentarsfältet hävdade att det pågår ett ”folkmord mot de slaviska folken överlag” och liknade kritiken mot Ryssland vid ”mörka mönster i Europas historia”.
Hennes proryska delningar har inte gått partikamrater förbi. Budskapet om ett folkmord mot de slaviska folken gillades av partiveteranen och riksdagsledamoten Mattias Karlsson."

Ja, det är betydligt mer konkret än de tidigare påståendena och kan kritiseras. Då råkar inte kunna citera exakt vad som skrevs i hennes delning?

Att Mattias Karlsson gillade ett inlägg bevisar däremot inte att han delar hela Malabergs politiska uppfattning eller att han är pro-Putin eller att han arbetar för ryska intressen...inte heller att SD:s partiledning delar den uppfattningen.
Citera
2026-09-05, 14:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukterna
Det blir att gräva på @malaberg på twitter då antar jag

Lyckas inte hitta något på reddit heller som någon påstod
Ska också kolla på twitter om jag kan hitta nåt där.
Citera
2026-09-05, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ska också kolla på twitter om jag kan hitta nåt där.

Vill man läsa artikeln så finns den just nu om man googlar reddit proryska , första träffen

Edit: Äh, kuken, det var något annat, någon som skriver om artikeln.
Senast redigerad av Lukterna 2026-09-05 kl. 14:32.
Citera
2026-09-05, 14:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stentoffel
Jag misstänker detsamma. En artikel på "alternativmedia" utan några konkreta bevis (som dessutom sågas av gammelmedia, aka Aftonbladet) säger liksom inte så mycket.

Då kan jag lika gärna starta en blogg och hävda att syrgas är rasistiskt, matematik är lika med slaveri och eiffeltornet är ett monument för aliens, sedan hänvisa till den och säga att det handlar om "källor med insyn".

Jag vurmar inga ryssar, det enda jag ber om är lite konkreta fakta och bevis. Och det kommer aldrig några sådana.
Vänstern vet att många svenskar avskyr ryssen och att rysskramarna finns i enorma mängder på vänsterkanten. Särskilt islamisterna har ett nära samarbete med fd Sovjets o Rysslands underrättelsetjänster sen 50-talet. För att inte tala om kommunisterna....

Man vill alltså bara flytta fokus och kasta skit på SD. (Jag har aldrig röstat på SD om nån undrar.)

Jag är faktiskt grymt impad av att det här var det värsta dom kunde hitta inpå valet.
Senast redigerad av ReedMe 2026-09-05 kl. 14:39.
Citera
2026-09-05, 14:39
Medlem
BananKlases avatar
Det finns inte ett enda parti, nån myndighet eller arbetsgivare som kan ha någon koll vad deras medarbetare gör på sociala medier.
Är det nån som ska ställas till svars för det här är det väl SÄPO, vår säkerhetstjänst.

Eftersom Expo använder 99% av sin tid åt att hitta skit på SD, och det här är vad de lyckas gräva fram ett valår. Då kan man dra slutsatsen att SD verkligen har lyckats med sina anställda.

Människan ifråga har inte heller begått något brott utan ifrågasätts för sina åsikters skull. Hon är ju ryska för fan. Är det så fruktansvärt konstigt att hon hyser sympatier för sitt hemland.
Citera
2026-09-05, 14:41
Medlem
Är det nån slags lag som gäller?
Jag avskyr Pluttin, men inte det Ryska folket. Vad har denne sagt? Däremot så borde alla som är i lag med Expo inkl, ställas på ättestupan, för de är orcher!

Och som vanligt här, vänsterorcherna börjar spy. Men får förstås stryk i slutändan.
Men ändå, va fan är problemet?
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 14:43.
Citera
2026-09-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
SD brukar inte påverkas negativt av mediadrev, finns hur många exempel som helst på det. Den här "skandalen" har dessutom inte särskilt mycket substans, då personen varken är misstänkt för brott eller har uttryckt stöd för den ryska regeringens politik i närtid.

Du pratar nog om SD:s fasta väljarbas. Det finns alltid en flyktig väljarbas i varje parti och det är denna del vi pratar om. Det krishanterades ju tydligen igår, eller det kanske bara var en fikapaus? 😉

Från omni:

Sverigedemokraternas pressavdelning har hållit krismöte under större delen av dagen, uppger en källa för Aftonbladet. Anledningen är Expos avslöjande om att en hög tjänsteman inom partiet spridit rysk propaganda på sociala medier.

– Avslöjandet har skapat oro, uppger källan för tidningen.

Det ses som extra besvärande att tjänstemannen ifråga är sambo med SD:s samordnare på Regeringskansliet, Gustav Gellerbrant, som haft en central roll inom partiet och bland annat beskrivits som en av ”arkitekterna” bakom Tidösamarbetet.

– SD inser att det kan skada partiet i valrörelsen.
Citera
2026-09-05, 14:43
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Så du anser att de borde ha mörkat detta så du inte skulle känna dig så kränkt?
De har nog legat o tryckt på denna uppgift ett tag för att svagbegåvade ska förfasas.
Citera
2026-09-05, 14:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Du pratar nog om SD:s fasta väljarbas. Det finns alltid en flyktig väljarbas i varje parti och det är denna del vi pratar om. Det krishanterades ju tydligen igår, eller det kanske bara var en fikapaus? 😉

Från omni:

Sverigedemokraternas pressavdelning har hållit krismöte under större delen av dagen, uppger en källa för Aftonbladet. Anledningen är Expos avslöjande om att en hög tjänsteman inom partiet spridit rysk propaganda på sociala medier.

– Avslöjandet har skapat oro, uppger källan för tidningen.

Det ses som extra besvärande att tjänstemannen ifråga är sambo med SD:s samordnare på Regeringskansliet, Gustav Gellerbrant, som haft en central roll inom partiet och bland annat beskrivits som en av ”arkitekterna” bakom Tidösamarbetet.

– SD inser att det kan skada partiet i valrörelsen.
En första reaktion ska förstås vara att gå till botten med vad som har hänt. Om det finns ett reelt hot eller inte. Det är sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in