2026-09-04, 22:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Ja män anstränger sig mer för att få till en relation men det är kvinnor som anstränger sig mer för att få den att fungera och vara.

Enligt människans natur är det gruppen/samhället som har barn.

Skilsmässostatistiken talar för motsatsen, dvs att kvinnor inte alls anstränger sig så mycket för att få en relation att hålla samman. Det kan inte alls uteslutas att biologin satts ur spel härvid, kanske genom tillgången till preventivmedel som gör att riskerna med sex nedgått betydligt.
Citera
2026-09-04, 22:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Återigen, män är det kön som tar minst ansvar för barn, familj och hem.
Och varför ska män ”belönas” för att de ev. nu tar SIN del av ansvaret för ovan? Är väl fullständigt skäligt krav.

För ja! Män som inte vill ta sina 50% av praktiskt ansvar, arbete och ekonomiska kostnader för barn, bör inte skaffa dem.
Och de får hävda just detta om nån nu frågar dem varför.

Som Du vet så kan inte män göra precis alla uppgifter som kvinnan kan, och därtill kommer att män och kvinnor kan ha påtagligt olika uppfattningar om vad som behöver göras och hur det skall göras. Kvinnans uppfattningar behöver inte tas för given. Du kan lita på mig här, som gör sådant i verkligheten.

Citat:
Den där inställningen du har, att kvinnor ska åläggas det mesta av ”kostnaderna” för barn så män kan slippa, det ska typ räcka att ”betala” lite underhåll så ska mannen i fråga ”belönas” med sex kan du alltså glömma.

Det är inte alltid praktiskt möjligt att dela helt lika på allting, och då är det i många fall praktiskt att mannen förvärvsarbetar mer och kvinnan är mer hemma. Detta bör inte betraktas som ett problem, utan en helt normal variation som inte är så problematisk. Kvinnor behöver beakta att om de inte skaffar barn, så tappar de en del av sin "USP".
Citera
2026-09-04, 22:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, kvinnors sexualitet, vilja och behov är ju ”av mindre betydelse” det enda viktiga är män och nationen!

Hur i all världen kommer Du till den slutsatsen genom det jag skrev?

Har Du läst Simone de Beauvoir så många gånger att Du automatiskt feltolkar allt som män skriver?

Det jag skrev var att barn var både fäders och mödrars ansvar, och att samhället har ett visst ansvar, men att de inte är samhällets barn.
Citera
2026-09-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som Du vet så kan inte män göra precis alla uppgifter som kvinnan kan, och därtill kommer att män och kvinnor kan ha påtagligt olika uppfattningar om vad som behöver göras och hur det skall göras. Kvinnans uppfattningar behöver inte tas för given. Du kan lita på mig här, som gör sådant i verkligheten.
Män kan göra det mesta kvinnor gör. Är bara 1 sak han inte kan och det är att utveckla och föda barn.
Fäder klarar alltså utmärkt att ta 50% av ansvaret och arbetet med barn. Bara det...att de inte gör det.

Citat:
Det är inte alltid praktiskt möjligt att dela helt lika på allting, och då är det i många fall praktiskt att mannen förvärvsarbetar mer och kvinnan är mer hemma. Detta bör inte betraktas som ett problem, utan en helt normal variation som inte är så problematisk. Kvinnor behöver beakta att om de inte skaffar barn, så tappar de en del av sin "USP".

Det ÄR ett problem....fråga de kvinnor som inte får tillräckligt med livsinkomst för att få drägliga pensioner. nSå det är säkert jättepraktiskt för män, men alltså inte för kvinnor.
men jag vet....Du har oerhörda problem med att förstå att även kvinnors verklighet räknas, vare sig det alltså handlar om sexualitet eller ekonomi.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-04 kl. 22:47.
Citera
2026-09-04, 22:45
Medlem
Citat:
Hur i all världen kommer Du till den slutsatsen genom det jag skrev?

Har Du läst Simone de Beauvoir så många gånger att Du automatiskt feltolkar allt som män skriver?

Det jag skrev var att barn var både fäders och mödrars ansvar, och att samhället har ett visst ansvar, men att de inte är samhällets barn.

"Kvinnor slutar vara intresserade av sex av flera olika skäl, men dessa skäl är av mindre betydelse. Det primära är att det sker, och att det drabbar trogna och skötsamma män hårt."

Kvinnor tappar lusten för sex.....av en radda skäl...som både jag och andra i tråden har förklarat för dig...

men...dessa skäl är alltså inte av intresse....utan det "primära" dvs enda viktiga...är att män får exakt det antal ligg de tycker sig behöva.....oj så ovanligt svar kommet från dig.
Senast redigerad av Merapi 2026-09-04 kl. 22:48.
Citera
2026-09-04, 22:49
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Hört talas om maskulinitetsnormen – ensam är stark?
samt att män, speciellt äldre, inte i samma grad upprätthåller social kontakt med familj, sina barn ex. och vänner, eftersom detta oftast skötts av av en fru.

Jag har aldrig träffat någon, varken man eller kvinna som hävdat att ensam är stark.

Kan det inte lika gärna vara så att kvinnan tar kontroll över den sociala sfären och vägrar släppa den till mannen?
Citera
2026-09-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag har aldrig träffat någon, varken man eller kvinna som hävdat att ensam är stark.

Kan det inte lika gärna vara så att kvinnan tar kontroll över den sociala sfären och vägrar släppa den till mannen?

haha hur då menar du? förbjuder mannen att ringa, umgås, hålla kontakten, skaffa vänner?

Är ett välkänt fenomen att män som grupp (men jag tror att yngre män idag är bättre på detta än sina fäder) är sämre på att upprätthålla sociala kontakter än kvinnor.
Citera
2026-09-04, 23:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Män kan göra det mesta kvinnor gör. Är bara 1 sak han inte kan och det är att utveckla och föda barn.
Fäder klarar alltså utmärkt att ta 50% av ansvaret och arbetet med barn. Bara det...att de inte gör det.

Du pratar som Du har förstånd till. Det är tur att min gamla mormor inte hör Dig. Män kan inte amma och män kan inte vara mamma - vad än "experterna" säger.

Citat:
Det ÄR ett problem....fråga de kvinnor som inte får tillräckligt med livsinkomst för att få drägliga pensioner. nSå det är säkert jättepraktiskt för män, men alltså inte för kvinnor.
men jag vet....Du har oerhörda problem med att förstå att även kvinnors verklighet räknas, vare sig det alltså handlar om sexualitet eller ekonomi.

Det är precis därför jag framhåller värdet av att konstruera ett socialförsäkringssystem så, att makarna delar på det intjänade pensionspoängen, oavsett vem som arbetar vid varje tillfälle. Det skulle fungera alldeles utmärkt.
Citera
2026-09-04, 23:11
Medlem
Citat:
Du pratar som Du har förstånd till. Det är tur att min gamla mormor inte hör Dig. Män kan inte amma och män kan inte vara mamma - vad än "experterna" säger.
Män behöver inte amma, de kan ge mjölk via nånting som heter nappflaska...hört talas om det?
Och kvinnor kan ju inte vara fäder heller men klarar ta hand om barn...så poäng?

Citat:
Det är precis därför jag framhåller värdet av att konstruera ett socialförsäkringssystem så, att makarna delar på det intjänade pensionspoängen, oavsett vem som arbetar vid varje tillfälle. Det skulle fungera alldeles utmärkt.

vad menar du med "oavsett vem som arbetar vid varje tillfälle"?
menar du att fadern ska gå hemma med barn?
Senast redigerad av Merapi 2026-09-04 kl. 23:17.
Citera
2026-09-04, 23:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"Kvinnor slutar vara intresserade av sex av flera olika skäl, men dessa skäl är av mindre betydelse. Det primära är att det sker, och att det drabbar trogna och skötsamma män hårt."

Kvinnor tappar lusten för sex.....av en radda skäl...som både jag och andra i tråden har förklarat för dig...

Ja, detta är mycket riktigt ett seriöst problem.

Citat:
men...dessa skäl är alltså inte av intresse....utan det "primära" dvs enda viktiga...är att män får exakt det antal ligg de tycker sig behöva.....oj så ovanligt svar kommet från dig.

Nej, primärt betyder att det är det viktigaste - inte att det är det enda viktiga. Detta är något som jag genom åren märkt att kvinnor har mycket svårt att förstå skillnaden av.

Jag skall berika Ditt liv med en ganska tänkvärd skojighet. Denna film har analyserats mer än en gång på YT, och slutsatsen blir ofta att presentatören har en ganska god poäng. Undras om Du kan förhålla Dig en smula analytisk nu, eller om Du får hysterianfall.

https://www.youtube.com/watch?v=pInk1rV2VEg
Citera
2026-09-04, 23:15
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
haha hur då menar du? förbjuder mannen att ringa, umgås, hålla kontakten, skaffa vänner?

Män upprätthåller relationer genom att göra saker, inte genom att ringa och prata. Det betyder att mannen tex måste lämna frugan ensam hela eftermiddagen medan han drar till golfbanan. Kvinnor avskyr som regel detta, eftersom han gör något totalt oproduktivt men roligt, som hon inte är involverad i.

Hon kan inte tvinga honom att stanna hemma men för varje gång han kommer hem till sin gnällkärring så blir det mindre sannolikt att han väljer att åka till golfbanan nästa helg.
Citera
2026-09-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ja, detta är mycket riktigt ett seriöst problem.

Nej, primärt betyder att det är det viktigaste - inte att det är det enda viktiga. Detta är något som jag genom åren märkt att kvinnor har mycket svårt att förstå skillnaden av.

Jag skall berika Ditt liv med en ganska tänkvärd skojighet. Denna film har analyserats mer än en gång på YT, och slutsatsen blir ofta att presentatören har en ganska god poäng. Undras om Du kan förhålla Dig en smula analytisk nu, eller om Du får hysterianfall.

https://www.youtube.com/watch?v=pInk1rV2VEg

så fort du blir påkommen med vansinniga idéer eller direkta fel, så byter du ämne och tar till "skojigheter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in