2026-09-04, 23:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Män behöver inte amma, de kan ge mjölk via nånting som heter nappflaska...hört talas om det?
Och kvinnor kan ju inte vara fäder heller men klarar ta hand om barn...så poäng?

Hört talas om? Jag är en synnerligen framstående nappflaskmatare. Du bortser hela tiden från att av oss två är det jag som gjort/gör faderskapsrollen. Jag vet en hel del om den praktiska verkligheten. Om Du har en helt mekaniskt syn på att hantera spädbarn. Att amma är bara delvis en distribution av modersmjölk. Det är också en process som bygger band mellan mot och barm, och modersmjölken är av en helt annan kvalitet än den ersättning som kan köpas i affär.

Kvinnor klarar inte av att vara fäder, både behövs. Men, särskilt i yngre år är utan tvekan modern viktigare. Du kan ju "fråga" de små barnen.

Citat:
Uven, de allra flesta kan inte dela sin pension, eftersom pensionen redan från början enkom räcker till en person.

Enstaka fall betyder inte att mitt förslag inte skulle fungera på totalen.
Citera
2026-09-04, 23:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
så fort du blir påkommen med vansinniga idéer eller direkta fel, så byter du ämne och tar till "skojigheter".

Vad? Jag förklarade precis för Dig hur saker hänger ihop. Min skojighet var seriöst menad, men är också humoristisk. Humor är inte fel.
Citera
2026-09-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Hört talas om? Jag är en synnerligen framstående nappflaskmatare. Du bortser hela tiden från att av oss två är det jag som gjort/gör faderskapsrollen. Jag vet en hel del om den praktiska verkligheten. Om Du har en helt mekaniskt syn på att hantera spädbarn. Att amma är bara delvis en distribution av modersmjölk. Det är också en process som bygger band mellan mot och barm, och modersmjölken är av en helt annan kvalitet än den ersättning som kan köpas i affär.

Kvinnor klarar inte av att vara fäder, både behövs. Men, särskilt i yngre år är utan tvekan modern viktigare. Du kan ju "fråga" de små barnen.

Enstaka fall betyder inte att mitt förslag inte skulle fungera på totalen.

Så? varför försöker du då få det till att amning skulle vara det enda sättet att mata ett spädbarn?
1) du kan ha bröstmjölk i en nappflaska
2) även en man som matar ett spädbarn med nappflaska kan ha fysiskt- och ögonkontakt med barnet, dvs bygga band.

Ditt förslag skulle inte fungera på totalen, uppenbart för alla med nån form av förståelse för hur pensionsystem fungerar.
Citera
2026-09-04, 23:29
Medlem
Citat:
Vad? Jag förklarade precis för Dig hur saker hänger ihop. Min skojighet var seriöst menad, men är också humoristisk. Humor är inte fel.

nej du påstår massa dynga, det är vad du syslar med.
Citera
2026-09-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Män upprätthåller relationer genom att göra saker, inte genom att ringa och prata. Det betyder att mannen tex måste lämna frugan ensam hela eftermiddagen medan han drar till golfbanan. Kvinnor avskyr som regel detta, eftersom han gör något totalt oproduktivt men roligt, som hon inte är involverad i.

Hon kan inte tvinga honom att stanna hemma men för varje gång han kommer hem till sin gnällkärring så blir det mindre sannolikt att han väljer att åka till golfbanan nästa helg.

och för att "göra saker" ex. golfa, så behöver man avtala tid med den man nu vill "göra saker med".
Det görs förslagsvis via en mobiltelefon.
Citera
2026-09-04, 23:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Så? varför försöker du då få det till att amning skulle vara det enda sättet att mata ett spädbarn?
1) du kan ha bröstmjölk i en nappflaska
2) även en man som matar ett spädbarn med nappflaska kan ha fysiskt- och ögonkontakt med barnet, dvs bygga band.

Jag har inte påstått att amning är det enda sättet att mata ett spädbarn. Jag har påstått att det är det bästa sättet och att enbart kvinnan kan utföra detta.

1) Bröstmjölken måste ändå produceras av kvinnan. En aldrig så uppsminkad sagotrans kan inte göra detta.
2) Det är just själva matandet som är det fina med amningen, och det kan jag som man inte åstadkomma.

Varför vill Du så gärna slå huvudet i denna vägg? Pratade vi inte om sex nyss?

Citat:
Ditt förslag skulle inte fungera på totalen, uppenbart för alla med nån form av förståelse för hur pensionsystem fungerar.

Inte bara skulle det fungera, det skulle sannolikt vara något mer gynnsamt för kvinnor än för män. Skälet till det är att i snitt tjänar kvinnor litet mindre än sin män och att män i regel dör före kvinnan, så då ärver hon del av mannens intjänade poäng också.
Citera
2026-09-04, 23:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
nej du påstår massa dynga, det är vad du syslar med.

Titta på filmen nu. Om Du vill kan jag länka en eller flera mer analytiska filmer på temat. Även med kvinnor.
Citera
2026-09-04, 23:50
Medlem
Citat:
Titta på filmen nu. Om Du vill kan jag länka en eller flera mer analytiska filmer på temat. Även med kvinnor.

Jag såg den till hälften, det räckte för att konstatera 2 saker....

1. den är inte ett skit skojig.
2. det är misogynt trams, och inte ett skit "analytisk".
Citera
2026-09-04, 23:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag såg den till hälften, det räckte för att konstatera 2 saker....

1. den är inte ett skit skojig.
2. det är misogynt trams, och inte ett skit "analytisk".

Se hela.

Men, det viktigaste, i anknytning till tråden, att män och kvinnor har litet olika förhållningssätt till sex, och detta behöver vi vara öppna med och dra rätt slutsatser av. Och detta är till stor del biologiskt programmerat, och kan inte bara pratas bort.
Citera
2026-09-05, 08:32
Medlem
Citat:
Se hela.

Men, det viktigaste, i anknytning till tråden, att män och kvinnor har litet olika förhållningssätt till sex, och detta behöver vi vara öppna med och dra rätt slutsatser av. Och detta är till stor del biologiskt programmerat, och kan inte bara pratas bort.

varför ska jag sitta och titta på skit?

jag tror inte på några större biologiska skillnader....mellan mäns kontra kvinnors sexualitet.
Däremot så tror jag på att rejäla skillander i social inlärning samt miljöfaktorer leder till olika utfall.

Men uven, låt säga du har rätt och det är gigantiska BIOLOGISKA skillnader som gör att kivnnor har otroligt mycket lägre lust till sex än vad män har.
kan du då berätta varför man ska dra "slutsatsen" att kvinnor behöver på olika sätt tvingas och manipuleras att anpassa sig till mäns drifter?
ex. via ekonomi så som du verkar tycka ska vara rimligt.
Citera
2026-09-05, 11:09
Medlem
Citat:
Skilsmässostatistiken talar för motsatsen, dvs att kvinnor inte alls anstränger sig så mycket för att få en relation att hålla samman. Det kan inte alls uteslutas att biologin satts ur spel härvid, kanske genom tillgången till preventivmedel som gör att riskerna med sex nedgått betydligt.

Det är inget lätt beslut att ta och de flesta kvinnor har försökt i månader till och med år i vissa fall att kommunicera på olika sätt. Men antingen lyssnar deras partners inte på dem eller så tar de dem inte på allvar förrän det är försent och skilsmässa kommer på tal. Många män uttrycker det som att "det kom från ingenstans".

Har inget alls med preventivmedel att göra haha
Urbaniseringen under industrialiseringen blev början på slutet för människans naturliga sätt att leva.

Idag har vi megastäder runtom världen som aldrig sover.
Senast redigerad av gum69mo 2026-09-05 kl. 11:11.
Citera
2026-09-06, 00:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
varför ska jag sitta och titta på skit?

jag tror inte på några större biologiska skillnader....mellan mäns kontra kvinnors sexualitet.
Däremot så tror jag på att rejäla skillander i social inlärning samt miljöfaktorer leder till olika utfall.

Men uven, låt säga du har rätt och det är gigantiska BIOLOGISKA skillnader som gör att kivnnor har otroligt mycket lägre lust till sex än vad män har.
kan du då berätta varför man ska dra "slutsatsen" att kvinnor behöver på olika sätt tvingas och manipuleras att anpassa sig till mäns drifter?
ex. via ekonomi så som du verkar tycka ska vara rimligt.

Så klart att kvinnor varken skall tvingas eller manipuleras. Däremot behöver relationen mellan män och kvinnor bygga på hur verkligheten ser ut. Verkligheten är att det finns betydande biologiska skillnader mellan könen, vilket flera vetenskaper visat på, t ex hjärnforskning och medicin. Det är inte främst en fråga om sociala omständigheter. Men, det är en ofta använd ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in