2026-09-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Alla människor är inte lämpade för kvalificerade jobb och även de människorna måste börja någonstans, och ICA och liknande är bra instegsjobb för framtida yrken.

Min poäng är att samhället inte tjänar något på att utesluta ett enormt antal människor, framför allt unga eller sjuka från arbetsmarknaden och samhället speciellt om de kan göra jobbet. Konsekvenserna av att ha en underklass av människor som inte kan få jobb någonstans kommer vara förödande för alla, inte minst ekonomiskt. En stor mängd av unga och sjuka utan jobb eller framtidsutsikter är exakt den kombinationen man behöver för att öka mängden knarklangare och självmedicinerande människor som går sin egen väg och utökar den svarta marknaden och skuggsamhället.

Ja, precis. Jag konstaterar bara att det är så här det ser ut. Jag avsåg inte att hävda att det var eftersträvansvärt.
Citera
2026-09-04, 20:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
ICA drogtestar facket rasar.

Men facken rasar inte när taxi skolskjuts o bussar har alkolås=
saknar förtroende för redan anställd personal som bevisligen
platsar

Diskussionen handlar inte om att vara påverkad av en drog när man jobbar ditt nöt.
Citera
2026-09-04, 20:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Offentliganställda är skyddade i grundlagen mot drogtester. Om det kan man tycka olika. Men är det något jag unnar offentliganställda är det att få leva som de vill på sin fritid.

ALLA borde vara skyddade i grundlagen mot drogtester (så länge man inte begått ett brott där utredningen kräver drogtest).
Citera
2026-09-04, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
ALLA borde vara skyddade i grundlagen mot drogtester (så länge man inte begått ett brott där utredningen kräver drogtest).
Håller med.
Citera
2026-09-05, 07:57
Avstängd
Folk borde ligga på sina fack att inte acceptera detta. Det känns som att det bara är aebetsrklassens fackföreningar som går med på detta. Poliser, läkare mfl gör inga tester. Man måste ju dessutom kunna skilja på att vara hög eller ha metaboliter från något ämne.
Citera
2026-09-05, 09:25
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Att du tycker det är ok är ju för att du sympatiserar med det, för någon som inte sympatiserar med det blir det såklart annorlunda, då upplevs det som något påtvingat och en kränkning av värden man tycker är viktiga, att privatliv ska respekteras eller att rätten till arbete trumfar moralpanik t.ex.
Ingen är såklart emot att du pissar i en burk men kom fan inte och kräv att andra ska det bara för du tänder på det. Gör vad du vill men skit i andra, är inte det en bra devis?
Gör vad du vill så länge du inte skadar sig själv eller andra.

Jo men vad är det för kränkning detta innebär menar du?
Dels tittar man efter förbjudna substanser och för det andra garderar sig arbetsgivaren mot olyckor som kan ske pga av att personer är påverkade.
Sen kan någon som använder sig av droger helt plötsligt få för sig att gömma sitt skit på ICA och det vill nog inte handlarn vara med om.
Citera
2026-09-05, 09:28
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Håller med.
Tjena Bimbo. Kan du hjälpa mig, många som har invändningar mot drogtest på arbetsplatser.
Det är inte så att jag har någon direkt åsikt och det är inget jag gillar göra men har bara accepterat det när det dykt upp.

Förklara den personliga kränkningen man blir utsatt för i samband med en dylik test.
Argumenterar inte för men förstår inte motståndet mot.
Citera
2026-09-05, 10:24
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Tjena Bimbo. Kan du hjälpa mig, många som har invändningar mot drogtest på arbetsplatser.
Det är inte så att jag har någon direkt åsikt och det är inget jag gillar göra men har bara accepterat det när det dykt upp.

Förklara den personliga kränkningen man blir utsatt för i samband med en dylik test.

Du verkar VISST ha en bestämd åsikt.
Ljug lite till!

Citat:
Att ha drogtest i rekryteringsprocessen är helt utmärkt, frågan för mig blev om Ica följer upp detta under anställningen med oannonserade drogtest för sina anställda?

Har fått pissa i mugg många gånger i mitt liv och det är helt ok för mig.

Kränkningen består i att man tvingas välja mellan att ha ett privatliv eller att tillhöra samhället. Fan va lågt och spela såhär dum.

PRIVAT betyder:
enskild, personlig, egen; inte statens el. samhällets; inte hörande till tjänsten; inte avsedd för utomstående
Senast redigerad av Kungenshora 2026-09-05 kl. 10:35.
Citera
2026-09-05, 17:13
Medlem
laughingducks avatar
Känns som ica är lite sen på bollen 🤔
Citera
2026-09-05, 21:31
Medlem
Citat:

Hej Kingen och förlåt för sent svar. Jag har varit på kryssning och druckit alkohol sedan 10.00. Sammanfattningsvis tycker jag väl att om en arbetsgivare vill veta vad jag gör på min fritid får de betala för min fritid. Så länge jag dyker upp på jobbet i tid, inte sjukskriver mig orimligt ofta och möter mina deadlines ska de skita i vad jag gör när de inte betalar mig. Men mer utvecklade och från mig nyktra svar finns i tråden 🙂
Citera
2026-09-06, 10:02
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Du verkar VISST ha en bestämd åsikt.
Ljug lite till!

Kränkningen består i att man tvingas välja mellan att ha ett privatliv eller att tillhöra samhället. Fan va lågt och spela såhär dum.

PRIVAT betyder:
enskild, personlig, egen; inte statens el. samhällets; inte hörande till tjänsten; inte avsedd för utomstående

Jo men en arbetsgivare vill kanske ha tag i folk som håller sig inom lagens råmärken vilket en helg pundare inte gör.
Sen brukar ett beroende förr eller senare spilla över på vardagen så lite förebyggande är det med.

Jag spelar inte dum det är bara att jag aldrig sett problemet med dessa tester så det ha aldrig varit något jag reflekterat över då droger eller sprit aldrig intressant för mig plus att ingen annan jag gjort testerna samtidigt som verkar ha haft något problem med det eftersom det aldrig blivit ett samtalsämne.
Jag vet det fanns en debatt när detta var på tapeten men sen blev det genomfört och för mig dog debatten med det.

Jag är absolut inte för att andra ska rota i mitt privatliv, varken stat eller arbetsgivare för jag har allt annat än rent mjöl i påsen men mina "bisysslor" är inget som har någon påverkan på en anställning och hur jag utför det jag får betalt för att göra om jag nu uppburit en anställning.
Men visst sätter man detta i samma ljus som tex den digitala övervakningen som alla politiker verkar tycka är ett måste då är jag 100 % emot.
Jag har helt ärligt aldrig gjort kopplingen då det inte har haft någon inverkan på mig.
Visar väl om inget annat hur lite jag bryr mig om andra, saker som inte påverkar mig reflekterar jag inte över men saker som jag anser begränsar mig kan jag ha väldigt bestämda åsikter om.
Citera
2026-09-06, 10:40
Medlem
Som jag påtalade tidigare i tråden festas det rätt hårt hos många ICA-handlare och deras anställda. Inatt slutade det mycket tragiskt.

Känns som att deras minsta problem är cannabis bland personalen. De borde ta tag i etik och värdegrund bland handlarna innan de börjar belasta enskilda arbetstagare med drogtester.
Senast redigerad av ChubChub 2026-09-06 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in