2026-09-06, 12:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Jo men en arbetsgivare vill kanske ha tag i folk som håller sig inom lagens råmärken vilket en helg pundare inte gör.

En arbetstagare kanske vill ha en chef som följer lagen?
Vilka möjligheter har arbetstagare att drogtesta sin chef?
Citera
2026-09-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Som jag påtalade tidigare i tråden festas det rätt hårt hos många ICA-handlare och deras anställda. Inatt slutade det mycket tragiskt.

Känns som att deras minsta problem är cannabis bland personalen. De borde ta tag i etik och värdegrund bland handlarna innan de börjar belasta enskilda arbetstagare med drogtester.

Vad har jag missat? Vad har hänt inatt?
Citera
2026-09-06, 12:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Som jag påtalade tidigare i tråden festas det rätt hårt hos många ICA-handlare och deras anställda. Inatt slutade det mycket tragiskt.

Känns som att deras minsta problem är cannabis bland personalen. De borde ta tag i etik och värdegrund bland handlarna innan de börjar belasta enskilda arbetstagare med drogtester.
Alkohol!
Hahahaha, drogtester stjälper mer än det hjälper. Alkoholpsykos och trodde han kunde flyga?

"Ica Flygfyren i Norrtälje stängde butiken tidigare i lördags för att fira sitt 50-årsjubileum med alla anställda på Johannesbergs slott, rapporterar Norrtelje-tidning.

Men festen slutade i en tragedi. En av gästerna, en man i 20-årsåldern, dog efter ett fall."
Citera
2026-09-06, 12:47
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Vad har jag missat? Vad har hänt inatt?
De drogtestade en flummare, han drack på personalfesten för att passa in istället, föll ner från balkongen och dog.
Drogtest dödar?
Citera
2026-09-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
De drogtestade en flummare, han drack på personalfesten för att passa in istället, föll ner från balkongen och dog.
Drogtest dödar?

Jag känner en person som nästan föll ner från en balkong på fyllan i Magaluf, men hennes fot fastnade i räcket så hon klarade sig....

Alkohol är ett jävla otyg.

Men jag hade inte hört om det här senaste. Var det på ICA det hände?

Edit: Hittade länken nu.

https://www.dn.se/sverige/man-dod-efter-fall-pa-icas-personalfest-i-norrtalje/

Sorgligt som fan. Rent jävla hyckleri om man tänker på trådens ämne dock.... Vi förgiftar och tar kål på oss med statligt sanktionerade rusmedel, men människor som tar ämnen för att må bättre och fungera utesluts ur samhället.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-06 kl. 14:00.
Citera
2026-09-06, 14:17
Medlem
ICA borde ju inspirera de politiska partier som under mandatperioden fått en massa folkvalda åtalade för narkotikabrott.
Citera
2026-09-06, 14:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:

Nej, en arbetsgivare får inte kräva piss eller blod hur som helst.

Nu känner jag inte till ICAs bransch i detalj, men det vanliga brukar vara att det är ett slags deal som går ut på att arbetsgivaren får tillåtelse att drogtesta, men i gengäld måste erbjuda lämplig behandling eller rehabilitering, om en anställd påträffas med drogproblem.

Det brukar alltså vara reglerat i kollektivavtalen, så det är ett "frivilligt" medgivande som man gör när man skriver på anställningskontraktet.

Men om man inte har drogproblem så torde det i princip vara fullt möjligt att hålla sig cannabisfri under några veckor i samband med nyanställningen, tills det obligatoriska pisset har lämnats.

Och sen sköter man det snyggt så att man aldrig är påverkad på arbetstid, så att det aldrig uppstår några misstankar eller anledningar att bli testad.

För, eftersom testerna är ganska dyra, så brukar de flesta arbetsgivare endast testa vid misstanke, och alltså inte slumpmässigt eller regelbundet. Och eftersom pissproverna måste lämnas till en behörig sjuksköterska (för rättssäkerhetens skull), så måste den anställde även lämna arbetsplatsen vid provtagningstillfället, vilket innebär en ytterligare kostnad för arbetsgivaren.

Däremot lär det absolut inte vara tillåtet för en ICA-chef, att springa runt med en plastmugg och teststickor och kräva piss lite hursomhelst.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-06 kl. 14:30.
Citera
2026-09-06, 22:19
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Bra gjort av ICA att kontrollera nyanställda med drogtest. Ska man jobba i en matbutik så ska man vara ren från narkotika. Själv har jag bara jobbat på två arbetsplatser, som krävde drogtest men båda två ställena körde slumpmässiga stickprovskontroller och då inte på samtliga anställda varje gång. Jag blev inte kallad.
Citera
2026-09-07, 13:15
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Är det en anställd chef kan detta förekomma om så önskas
Är chefen ägare så gör han som han vill.
Citera
2026-09-07, 13:42
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Är det en anställd chef kan detta förekomma om så önskas
Är chefen ägare så gör han som han vill.
Jag menar, om det är en säkerhetsrisk att personer aktiva på arbetsmarknaden inte lämnar drogtester, då borde väl en mekanism för att drogtesta cheferna va prio 1?
En farlig chef är ju farlig för alla anställda, alla kunder och för hela verksamheten...
Men sådan mekanism tycks ingen efterfråga, ger sken av att va hyckleri alltsamman.
Citera
2026-09-07, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man inget att dölja är det väl lugnt?

Hahahaha...det sämsta argumentet som finns. Här är varför:

Att vilja ha ett privatliv betyder inte att du gör något olagligt. Det betyder bara att du vill ha kontroll över dina egna tankar, relationer och personuppgifter. Som visselblåsaren Edward Snowden uttryckte det: "Att säga att du inte bryr dig om rätten till privatliv för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för vad du har inget att säga."
Citera
2026-09-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Hahahaha...det sämsta argumentet som finns. Här är varför:

Att vilja ha ett privatliv betyder inte att du gör något olagligt. Det betyder bara att du vill ha kontroll över dina egna tankar, relationer och personuppgifter. Som visselblåsaren Edward Snowden uttryckte det: "Att säga att du inte bryr dig om rätten till privatliv för att du inte har något att dölja är som att säga att du inte bryr dig om yttrandefriheten för vad du har inget att säga."
Och sina egna kroppsvätskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in