2026-09-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ok, men förklara för mig hur någon kan kontrollera "var 15:e/20:e" röst? Tänk om ALLA i ett parti "stödröstar" på L, vad händer då.

Om stödröster fungerar så är det "någon" som har koll på flödena.

Jag skulle aldrig rösta snett bara för att någon utövade påtryckning.

Jag tror inte på begreppet att stödrösta annat än om någon "högre makt" styr röstflödet.

Och då hamnar vi det gamla uttrycket, ifall röstandet spelade någon roll så skulle det aldrig tillåtas.

Var snäll och granska logiken i ditt inlägg.

Vänligen
Det är förmodligen institutens förklaring till dåliga undersökningar och nu garderar man sig ännu mer, 25% kan/är villiga byta block, vad är då dessa undersökningar värda?

Ca 40% svarsfrekvens, 15% osäkra och 25% svarande kan byta block (inte bara parti)
Senast redigerad av tjanska 2026-09-04 kl. 19:02.
Citera
2026-09-04, 18:59
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ok, men förklara för mig hur någon kan kontrollera "var 15:e/20:e" röst? Tänk om ALLA i ett parti "stödröstar" på L, vad händer då.

Om stödröster fungerar så är det "någon" som har koll på flödena.

Jag skulle aldrig rösta snett bara för att någon utövade påtryckning.

Jag tror inte på begreppet att stödrösta annat än om någon "högre makt" styr röstflödet.

Och då hamnar vi det gamla uttrycket, ifall röstandet spelade någon roll så skulle det aldrig tillåtas.

Var snäll och granska logiken i ditt inlägg.

Vänligen
Finns inga garantier eller kontroll, men L behöver stöd av SD röster. Men det har SD råd med, med råge. Även om de skulle backa 2-3% på kuppen.
Citera
2026-09-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Finns inga garantier eller kontroll, men L behöver stöd av SD röster. Men det har SD råd med, med råge. Även om de skulle backa 2-3% på kuppen.
jag här dig.
men hur kan du, eller någon annan ha koll på att inte en miljon SD väljare i misstag röstar L?

jag fattar att flera partier "har råd", men vem styr över flödena? Så att tillräckligt många, men inte för många stödröstar?

Finns det en makt som övervakar vem som röstar vad och säger stopp, nu räcker det?

Förkara det här för mig.
Citera
2026-09-04, 20:14
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är förmodligen institutens förklaring till dåliga undersökningar och nu garderar man sig ännu mer, 25% kan/är villiga byta block, vad är då dessa undersökningar värda?

Ca 40% svarsfrekvens, 15% osäkra och 25% svarande kan byta block (inte bara parti)

Det kan med andra ord sluta lite hur som helst 🤣
Citera
2026-09-04, 20:16
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Samt att frågorna var annorlunda ställda än i vissa andra undersökningar. Det står "Frågan som ställdes var: ”Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet den 13:e september?”. De som inte kunde eller ville ange röstningsintention fick frågan om vilket parti de tycker bäst om."

Andra undersökningar har frågat osäkra väljare typ "Åt vilket parti lutar det?". Men här ställde man frågan vilket parti man tycker bäst om.

En osäker väljare som har M som favoritparti men överväger att stödrösta på L kommer alltså inte med i L-kolumnen här.

Och en del ställer frågan: "vem skulle du rösta på om det var val idag?".

Det är nämligen den "klassiska frågan", som man frågat år ut och och år in i decennier, inte bara inför ett val. Och genom att alltid ställa samma fråga får man förstås ett jämförbart material.
Citera
2026-09-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Det kan med andra ord sluta lite hur som helst 🤣
Ja, till och med vallokalsundersökningarna förra valet hade ju ganska stora fel, och då hade till och med folk redan bestämt sig, ändå lyckades man inte träffa särskilt bra.

T.ex M fick 16,0% i TV4:s vallokalsundersökning men landade på 19,1% i slutändan i valet.

Vänstersidan fick 50,6% totalt i vallokalsundersökningen men fick i verkligheten 48,8%.
Citera
2026-09-05, 14:29
Medlem
När släpps nästa "stora" ou? Dvs Novus, Demoskop, Ipsos, Verian?
Citera
2026-09-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Kan likväl bli som när MP åkte ut 1991 och sen kom tillbaka 1994

Var enklare för ett ”miljöparti” med ungefär 3,4% kärnväljare att studsa tillbaka.
Citera
2026-09-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ja, till och med vallokalsundersökningarna förra valet hade ju ganska stora fel, och då hade till och med folk redan bestämt sig, ändå lyckades man inte träffa särskilt bra.
T.ex M fick 16,0% i TV4:s vallokalsundersökning men landade på 19,1% i slutändan i valet.
Vänstersidan fick 50,6% totalt i vallokalsundersökningen men fick i verkligheten 48,8%.

Vid senaste valet i USA som Trump vann tjänade jag flera 10 tusen kronor på vadhållning.
Det handlade om att Trump hade många fler passiva sympatisörer än Harris, som när de blev uppringda för OM svarade "no comments".
Jag visste detta när jag satsade på seger för Trump, och han vann sedan solklart.
Det handlar definitivt inte om att man skäms för att svara på en OM, utan om att man är inte särskilt intresserad.
Kanske kan SD vinna någon procent extra över siffrorna i OM, på likande passiva sympatisörer?
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-05 kl. 16:07.
Citera
2026-09-05, 15:40
Medlem
Citat:

Sveriges bästa statsvetare, Henrik Oscarsson, har sagt att det är omöjligt att mäta den sista veckans osäkra väljare, eftersom de kan rösta på vad som helst. Tidöpartierna vann valet 2022 för att de var starkare än de rödgröna bland de osäkra väljarna. Vi får se om den trenden fortsätter i det kommande valet.
Citera
2026-09-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sveriges bästa statsvetare, Henrik Oscarsson, har sagt att det är omöjligt att mäta den sista veckans osäkra väljare, eftersom de kan rösta på vad som helst. Tidöpartierna vann valet 2022 för att de var starkare än de rödgröna bland de osäkra väljarna. Vi får se om den trenden fortsätter i det kommande valet.
Jag begriper precis detta, att partisympatier är synnerligen osäkert för logiskt tänkande kunniga väljare.
Det handlar om att den verkliga makten över Sveriges "ödesfrågor", som klimat/energi och militära problem, det ligger inte på vår riksdag.
Vilken regering vi än får, så har den obetydlig makt att påverka denna Sveriges ställning.

Den globala frågan som påverkar allt, det är att "världens enda supermakt" Kina har inte bara rollen som producent av nästan allting, utan har de senaste 10 åren även övertagit en världsledande roll på teknikutveckling och innovationer.
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-05 kl. 17:01.
Citera
2026-09-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon

Skulle fan garva ihjäl mig om L får uppåt 7% och sedan börjar kräva inflytande efter ett sådant dopat resultat (eller än värre om det ändå inte räcker för att behålla makten). Det är idiotiskt att stödrösta. SD hade ej kommit in 2010 om folk tänkt att en röst på dom var bortkastad 2006. Och nej, detta är inget ödesval. Så bra är inte tidö.
Senast redigerad av Djimmie 2026-09-05 kl. 17:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in