2026-09-04, 12:00
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/s-minskar-kraftigt-l-langt-under-riksdagssparren-historiskt-daligt

SVT/SR gör allt i sin makt för att ensamma försöka vara om åsikten att vänstern vunnit valet.

Vi måste dock stödrösta på L allihopa för att ha en chans på valet.
Citera
2026-09-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
https://www.sverigesradio.se/artikel/s-minskar-kraftigt-l-langt-under-riksdagssparren-historiskt-daligt

SVT/SR gör allt i sin makt för att ensamma försöka vara om åsikten att vänstern vunnit valet.

Vi måste dock stödrösta på L allihopa för att ha en chans på valet.
Inte så mycket åsikt som det är ett faktum att långa mätperioder funkar dåligt nära inpå valet. Den här mätningen började 18 augusti. Det var en annan planet där L var helt rökta och rödgrönas försprång var ointagligt. Kolla på mätningar med ett mindre tidsfönster istället.
Citera
2026-09-04, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Traditionen pratar emot detta. Svenskarna rösta inte bort partier från riksdagen.
Först KD, sen MP och nu L kommer räddas in riksdagen.
Titta på twitter, hundratal tussen folk pratar om att taktikrösta på L.
Och många skärmbilder från valbåsen.

Det där var inte heller svar på min fråga. Men jag tolkar det med att man tar ett val i taget.
Det som vore bra med det är att SD kommer förbli största parti utan konkurrens hos blågula eftersom fler från M än SD kommer stödrösta på dem.
Citera
2026-09-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inte så mycket åsikt som det är ett faktum att långa mätperioder funkar dåligt nära inpå valet. Den här mätningen började 18 augusti. Det var en annan planet där L var helt rökta och rödgrönas försprång var ointagligt. Kolla på mätningar med ett mindre tidsfönster istället.
Samt att frågorna var annorlunda ställda än i vissa andra undersökningar. Det står "Frågan som ställdes var: ”Vilket parti kommer du att rösta på i riksdagsvalet den 13:e september?”. De som inte kunde eller ville ange röstningsintention fick frågan om vilket parti de tycker bäst om."

Andra undersökningar har frågat osäkra väljare typ "Åt vilket parti lutar det?". Men här ställde man frågan vilket parti man tycker bäst om.

En osäker väljare som har M som favoritparti men överväger att stödrösta på L kommer alltså inte med i L-kolumnen här.
Citera
2026-09-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
9/9: Svt1 kl20:00 Statsministermötet
10/9: Tv4 kl20:00 Partiledardebatt
11/9: Svt1 kl20:00 Partiledardebatt
12/9: Tv4 kl20:00 Statministerduell

Får både Jimmie och ulf deltaga?
Citera
2026-09-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag undrar genuint vad ni gör om L får 3,99% i år och sedan har liknande situation i OU;s inför valet 2030.
Vad vi gör om L floppar nu i en avlägsen framtid? Väldigt konstig fråga. Om L får 3.99% förlorar Tidö och särskilt Moderaterna får lida eftersom en stor andel av de L-väljarna annars hade röstat M. Men om L får 1% förlorar också Tidö med skillnaden att M får fler mandat som oppositionsparti, vilket är helt meningslöst för borgerliga väljare även om det direkt påverkar vissa moderater på individnivå (blir av med uppdrag, riksdagsplats eller liknande). Jag bryr mig inte om enskilda moderata politikers öden. Jag bryr mig bara om politiken. Om L kommer in kan Tidö i bästa fall vinna makten. Om L inte kommer in kan inte Tidö fortsätta. Det är logiken för oss rationella väljare som inte tänker på politiken som en sport där allt handlar om att favoritlaget måste vinna.
Citera
2026-09-04, 12:29
Medlem
Verkar som att Tidö-partierna satsar mycket på kvinnor att få dem att inse att att de är bäst för kvinnor.

https://www.youtube.com/watch?v=a80ftNstJJI

Sd vill ge mer stöd till kvinnor som är gömda och att de män som bryter mot kontakt-förbud ska få fängelse. Mer resurser till gömda kvinnor. Förvarings-straff ska tillämpas så att hotfulla män inte släpps ut om de inte är ofarliga.

https://www.youtube.com/watch?v=v5NRxdOAaV4

Regeringen tillsätter en utredning om förbättringar för kvinnor. Flerfaldiga brott mot kvinnor ska ge hårdare straff.

Borde uppmärksammas att Tidö gör ett skifte i synen på brott ,där de sätter brottsoffret i första hand, som viktigast att hjälpa.
Citera
2026-09-04, 12:34
Moderator
v50s avatar
SR / Indikators senaste mätning
S 27,9% (-3,4)
V 9,3% (+1,7)
MP 6,8% (+0,3)
C 7,3% (+1,4)

SD 19,3% (-0,4)
M 18,4% (-0,5)
KD 6,6% (+0,8)
L 2,2% (+-0)

Övriga 2,2% (+0,3)

Rödgröna 51,3% (+-0)
Tidö 46,5% (-0,1)
Citera
2026-09-04, 12:48
Medlem
MrSokratess avatar
SR:s mätning började den 18 augusti vilket delvis kan förklara Liberalernas stagnation.
Borde dock ha gått framåt ändå.
Enligt svt:s mätning låg de ju nära 4% senaste veckan.
Citera
2026-09-04, 12:50
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SR / Indikators senaste mätning
S 27,9% (-3,4)
V 9,3% (+1,7)
MP 6,8% (+0,3)
C 7,3% (+1,4)

SD 19,3% (-0,4)
M 18,4% (-0,5)
KD 6,6% (+0,8)
L 2,2% (+-0)

Övriga 2,2% (+0,3)

Rödgröna 51,3% (+-0)
Tidö 46,5% (-0,1)

Mätningen utfördes under perioden 2026-08-18 till 2026-09-04.

Dvs under ett tämligen långt tidsspann, hade varit intressantare med siffrorna för senaste veckan.
Citera
2026-09-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Traditionen pratar emot detta. Svenskarna rösta inte bort partier från riksdagen.
Först KD, sen MP och nu L kommer räddas in riksdagen.
Titta på twitter, hundratal tussen folk pratar om att taktikrösta på L.
Och många skärmbilder från valbåsen.
Well, svenskarna röstade bort Ny Demokrati 1994 och innan dess åkte MP ut ur riksdagen 1991 men gjorde comeback. Så jag skulle inte beskriva det som att riksdagen har en backspärr som gör att ingen någonsin åker ut när de väl kommit in.

Och innan Tidö helt nyligen kom tillbaka i matchen så tyckte jag mest bara good riddance om L. Det hade varit skönt att renodla Tidö till SD+M+KD. Hade varit otrolig skönt att bli av med dem för då kommer de garanterat inte tillbaka som MP 1994. L har levt på stödröster sedan, många, många år och saknat eget existensberättigande.
Citera
2026-09-04, 13:03
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Speglar nog verkligheten mer än de senaste. Nu får vi hoppas att L skrapar ihop 3,8% och sen tack och hej

Ja, ett parti måste kunna stå på egna ben M får stödrösta så de sjunker till runt 15 % och SD cementerar då sin roll som största parti i det blocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in