2026-09-04, 14:42
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Senaste undersökningen, där L får 2,2 eller vad det var, känns inte trovärdig. Pga L får mycket mer i de andra instituten.
Men många fler mätningar kommer.
Mätperioden är för lång och spär ut förändringarna sista veckan. Hade varit intressant om Ekot hade särredovisat sista veckan som SVT/Verian gjorde.
Citera
2026-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Och Vänsterpartiet på nästan 10%. Synd att Sveriges Radio håller på så här.

En av Tidös största misstag har varit att inte kraftigt minska skattefinansering till (S)(V)T.
(S)(V)T har varies vänsterns bästa valarbetare.
Citera
2026-09-04, 14:45
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tyvärr kommer vi ha dessa nötter här på FB som anser att det är Allard som borde bli nästa statsminister och givetvis kommer de in och givetvis ska de kasta iväg en helt onödig röst på det svärande fanskapet.

Inte nog med att de kastar bort sin röst på skräp (MED/AfS/ÖP) de är även aktiva i trådar om L och försöker sänka L, högerns svagaste länk.

Fullständigt obegriplig logik.

Apropå den senaste undersökningen så är den som sagt över ett för långt tidsspann, senaste veckan har L exploderat pga taktikröster. Hälften av C's väljare säger sig också vara beredda att rösta på L istället för C. Samt att antalet utlandröster spås bli rekordstort och dessa vet vi ju röstar höger.

Vi går mot en spännande valnatt.
Citera
2026-09-04, 14:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Inte nog med att de kastar bort sin röst på skräp (MED/AfS/ÖP) de är även aktiva i trådar om L och försöker sänka L, högerns svagaste länk.

Fullständigt obegriplig logik.

Apropå den senaste undersökningen så är den som sagt över ett för långt tidsspann, senaste veckan har L exploderat pga taktikröster. Hälften av C's väljare säger sig också vara beredda att rösta på L istället för C. Samt att antalet utlandröster spås bli rekordstort och dessa vet vi ju röstar höger.

Vi går mot en spännande valnatt.

Ja, man blir tyvärr inte förvånad längre men man trodde faktiskt att folk här på FB var smartare med tanke på att alla är mångmiljonärer och har minst 25cm lång kuk (vilket inte säger något om IQ utan bara att de har stora fötter)
Citera
2026-09-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Jag undrar genuint vad ni gör om L får 3,99% i år och sedan har liknande situation i OU;s inför valet 2030.

Åker man ur kommer dessa 2% kärnväljare vara max 1% om 4 år.
Citera
2026-09-04, 17:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
En av Tidös största misstag har varit att inte kraftigt minska skattefinansering till (S)(V)T.
(S)(V)T har varies vänsterns bästa valarbetare.

Jag är tveksam till om det hade gjort så stor skillnad faktiskt. Det är främst yngre som tenderar att byta parti. Men yngre kollar oftast inte på SVT, de hänger främst på social media. SVT:s tittare är främst pensionärer och de brukar rösta på samma parti som de röstat på i val efter val.

Visst, någon påverkan har det nog, men den är nog rätt marginell tror jag.
Citera
2026-09-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie

Äntligen ett svar mer än ”Tidö kan inte vinna i år utan L”, vilket alla vet.
Hoppas du har rätt! Det låter ju som en logisk utveckling.
Citera
2026-09-04, 17:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Kan likväl bli som när MP åkte ut 1991 och sen kom tillbaka 1994
Citera
2026-09-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, ett parti måste kunna stå på egna ben M får stödrösta så de sjunker till runt 15 % och SD cementerar då sin roll som största parti i det blocket.
Jag har aldrig begripit begreppet stödröst. Man röstar väl på det parti man tycker företräder sin vilja? Allt annat är bortkastat.
Om inte det finns en mekanism vilken kan kontrollera/styra stödröster.

Tänk ifall alla moderater stödröstar på L, då har L 15% och vad har då M?
Citera
2026-09-04, 18:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Jag har aldrig begripit begreppet stödröst. Man röstar väl på det parti man tycker företräder sin vilja? Allt annat är bortkastat.

Ja, man önskar ju att alla röstade på det parti de egentligen vill rösta på. De riktiga kärnväljarna i M röstar säkert på M, det är väl de som inte är så ”Hardcore” som kan tänka sig stödrösta. Ja, det där är ju ett risktagande Ligger ett parti nära gränsen är det inte så farligt, men om L ligger på drygt 2 % så kan de antingen få för få stödröster eller så får de ganska många vilket gör att M tappar lite mer än de tänkt.
Citera
2026-09-04, 18:42
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada

Återigen: De från vänsterblocket som vill byta sida till Tidö: Rösta L. Även osäkra som sedermera vill se Tidö´s fortsatta samarbete: Rösta L. Där kommer minst hälften av Rösterna som behövs för L att nå Riksdagen. Resten kan SD "Låna ut" kanske var 15:e/20:e röst eller så.
Citera
2026-09-04, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Återigen: De från vänsterblocket som vill byta sida till Tidö: Rösta L. Även osäkra som sedermera vill se Tidö´s fortsatta samarbete: Rösta L. Där kommer minst hälften av Rösterna som behövs för L att nå Riksdagen. Resten kan SD "Låna ut" kanske var 15:e/20:e röst eller så.
Ok, men förklara för mig hur någon kan kontrollera "var 15:e/20:e" röst? Tänk om ALLA i ett parti "stödröstar" på L, vad händer då.

Om stödröster fungerar så är det "någon" som har koll på flödena.

Jag skulle aldrig rösta snett bara för att någon utövade påtryckning.

Jag tror inte på begreppet att stödrösta annat än om någon "högre makt" styr röstflödet.

Och då hamnar vi det gamla uttrycket, ifall röstandet spelade någon roll så skulle det aldrig tillåtas.

Var snäll och granska logiken i ditt inlägg.

Vänligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in