2026-09-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Skulle fan garva ihjäl mig om L får uppåt 7% och sedan börjar kräva inflytande efter ett sådant dopat resultat. Det är idiotiskt att stödrösta. SD hade ej kommit in 2010 om folk tänkt att en röst på dom var bortkastad 2006. Och nej, detta är inget ödesval. Så bra är inte tidö.

Men det måste väl även finnas massor med kunniga logiskt tänkande yngre sossar som inser, -"det spelar fan ingen roll vad jag röstar på, då Sveriges regering och riksdag har inget inflytande på de viktiga "ödesfrågorna"!
Citera
2026-09-05, 18:00
Medlem
feinsteins avatar
Citat:
Skulle fan garva ihjäl mig om L får uppåt 7% och sedan börjar kräva inflytande efter ett sådant dopat resultat (eller än värre om det ändå inte räcker för att behålla makten). Det är idiotiskt att stödrösta. SD hade ej kommit in 2010 om folk tänkt att en röst på dom var bortkastad 2006. Och nej, detta är inget ödesval. Så bra är inte tidö.

Just en sån sak hände i delstatsvalet i Niedersachsen i Tyskland 2013. Liberalernas tyska systerparti FDP låg under 5%-spärren och kampanjade stenhårt på att få stödröster från Kristdemokraterna för att delstatsregeringen skulle kunna sitta kvar.

De fick dock så många att stödrösta på dem att de rusade till 9,9% av rösterna. Kristdemokraterna som inför valet såg ut som att de skulle öka tappade istället stort. Blev mycket sura miner hos de tyska Kristdemokraterna efter det, speciellt eftersom vänstersidan ändå vann en knapp majoritet och tog över regeringen i delstaten.
Citera
2026-09-05, 19:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feinstein
Just en sån sak hände i delstatsvalet i Niedersachsen i Tyskland 2013. Liberalernas tyska systerparti FDP låg under 5%-spärren och kampanjade stenhårt på att få stödröster från Kristdemokraterna för att delstatsregeringen skulle kunna sitta kvar.

De fick dock så många att stödrösta på dem att de rusade till 9,9% av rösterna. Kristdemokraterna som inför valet såg ut som att de skulle öka tappade istället stort. Blev mycket sura miner hos de tyska Kristdemokraterna efter det, speciellt eftersom vänstersidan ändå vann en knapp majoritet och tog över regeringen i delstaten.
Så verkar det gå i Sverige också. Högern kommer inte att vinna valet, man är för långt efter. Ändå finns det massvis av idioter som tänker stödrösta på L.

L är högerns akilleshäl, dom har ingenting gemensamt med övriga Tidöpartier. Ändå vill man hålla kvar dom nu fast man har chansen att få bort dom och bygga upp nått vettigt om fyra år.
Citera
2026-09-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Så verkar det gå i Sverige också. Högern kommer inte att vinna valet, man är för långt efter. Ändå finns det massvis av idioter som tänker stödrösta på L.

L är högerns akilleshäl, dom har ingenting gemensamt med övriga Tidöpartier. Ändå vill man hålla kvar dom nu fast man har chansen att få bort dom och bygga upp nått vettigt om fyra år.

Tror du Simona skulle ha kramat Jimmie ifall L låg på säker mark?
Citera
2026-09-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feinstein

Haha ja jag har tänkt på samma sak. Väldigt märkligt stämning om M skulle åka ned till 13% och L upp till 8% just för att det inte går att synka stödröster. Hade varit surt som moderat lite längre ned på listan att man missar en riksdagsplats pga detta.

Sen röstar L in Magda som statsminister för att man absolut inte vill ha ett nyval
Citera
2026-09-05, 23:44
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
Ok, men förklara för mig hur någon kan kontrollera "var 15:e/20:e" röst? Tänk om ALLA i ett parti "stödröstar" på L, vad händer då.

Om stödröster fungerar så är det "någon" som har koll på flödena.

Jag skulle aldrig rösta snett bara för att någon utövade påtryckning.

Jag tror inte på begreppet att stödrösta annat än om någon "högre makt" styr röstflödet.

Och då hamnar vi det gamla uttrycket, ifall röstandet spelade någon roll så skulle det aldrig tillåtas.

Var snäll och granska logiken i ditt inlägg.

Vänligen
Det är ingen högre makt som ligger bakom insikten att om L åker ut, kan vi ha Morgan Johansson som justitieminister efter valet, m fl obehagliga tråkigheter. Risken är uppenbarad i opinionsundersökningar.

Sedan kan ingen styra flödet, stödrösterna kan bli onödigt många men det tycker jag det kan vara värt i det här läget. Det viktiga är att vänster- och invandringsblocket blocket inte får majoritet, som jag ser det.

L är vana att komma in på stödröster, VPK brukade också göra det på sin tid.
Citera
2026-09-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Frågan gäller inte Trumps val 2024, utan om SD får högre resultat än OM visar?

Då kanske SD har fler passiva väljare än andra partier i valet, vilka vid OM svarar "inga kommentarer"?

Grejen är att alla vet att sverigedemokrater i lägre utsträckning svarar på undersökningar. Sen handlar det om att försöka vikta på ett sådant sätt att man kompenserar för bortfallet.

De senaste valen har företagen blivit allt bättre på att sätta SD:s resultat. 2022 prickade Demoskop in deras valresultat perfekt i sista mätningen. Däremot underskattade Moderaterna något.
Senast redigerad av HerrDagSedel 2026-09-05 kl. 23:48.
Citera
2026-09-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är ingen högre makt som ligger bakom insikten att om L åker ut, kan vi ha Morgan Johansson som justitieminister efter valet, m fl obehagliga tråkigheter. Risken är uppenbarad i opinionsundersökningar.

Sedan kan ingen styra flödet, stödrösterna kan bli onödigt många men det tycker jag det kan vara värt i det här läget. Det viktiga är att vänster- och invandringsblocket blocket inte får majoritet, som jag ser det.

L är vana att komma in på stödröster, VPK brukade också göra det på sin tid.

Kan bli mogge ändå med S Mp C L
Citera
2026-09-06, 00:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Kan bli mogge ändå med S Mp C L
Gud förbjude!

Jag känner mig faktiskt ganska optimistisk å Tidös vägnar.
Citera
2026-09-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrDagSedel
Grejen är att alla vet att sverigedemokrater i lägre utsträckning svarar på undersökningar. Sen handlar det om att försöka vikta på ett sådant sätt att man kompenserar för bortfallet.
De senaste valen har företagen blivit allt bättre på att sätta SD:s resultat. 2022 prickade Demoskop in deras valresultat perfekt i sista mätningen. Däremot underskattade Moderaterna något.

Hur som helst är jag övertygad om att SD har betydligt fler passiva röstare än andra partier, vilka inte vill svara när man blir uppringd vid en OM.
Det handlar inte om att man skulle skämmas för att lägga sin röst på SD, utan allmänt ointresse för politik, och därför vill lägga sin röst på ett parti som är emot etablissemanget och maktstrukturen i samhället.
(I alla fall så tror man detta.)
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-09-06 kl. 00:37.
Citera
2026-09-06, 07:48
Medlem
Dp
Citera
2026-09-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Hur som helst är jag övertygad om att SD har betydligt fler passiva röstare än andra partier, vilka inte vill svara när man blir uppringd vid en OM.
Det handlar inte om att man skulle skämmas för att lägga sin röst på SD, utan allmänt ointresse för politik, och därför vill lägga sin röst på ett parti som är emot etablissemanget och maktstrukturen i samhället.
(I alla fall så tror man detta.)

De har fler passiva väljare, absolut. Det betyder inte att de är underskattade i undersökningar, av anledningarna jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in