2026-09-04, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Nej i detta fallet har du tyvärr helt fel.

Jag driver ingen agenda. Som jag tydligt förklarade för dig igår, så svarade jag på en användare som påstod sig kunna slå fast att ingen skapare eller intelligens behövs. Och igår kväll fick jag en kommentar om att "gud är ingen förklaring till någonting".

Du behöver läsa igenom inläggen ordentligt, så slipper du göra bort dig framöver.
Urspårning är alltid en agenda.

Du hackar på smeso och solivagus mfl för att användarna erbjuder förklaringar som efterfrågats av de troende i tråden genom att använda ateistiska argument mot religion på vetenskapliga modeller. Det är irrelevant för ämnet.

Om du tycker att någon uttrycker sej slarvigt kan du påtala det istället för att gå på om att vetenskapen behöver tro.

Att vetenskapens modeller behöver tro är i grunden ett felaktigt antagande eftersom forskare ifrågasätter teorierna själva, det är det som skiljer det från tro.
Senast redigerad av Teleskopbetong 2026-09-04 kl. 11:50.
Citera
2026-09-04, 12:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleskopbetong
Urspårning är alltid en agenda.

Du hackar på smeso och solivagus mfl för att användarna erbjuder förklaringar som efterfrågats av de troende i tråden genom att använda ateistiska argument mot religion på vetenskapliga modeller. Det är irrelevant för ämnet.

Om du tycker att någon uttrycker sej slarvigt kan du påtala det istället för att gå på om att vetenskapen behöver tro.

Att vetenskapens modeller behöver tro är i grunden ett felaktigt antagande eftersom forskare ifrågasätter teorierna själva, det är det som skiljer det från tro.
Det finns vetenskapliga paradigmer och postulat som man "måste tro på".
Citera
2026-09-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad har det med ateism att göra?
Citera
2026-09-04, 13:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad har det med ateism att göra?
Du skrev
och jag skrev
Vetenskapen har ingenting med ateism att göra men vetenskapen behöver 'tro' eller 'gissningar' eller 'ansatser'.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-09-04 kl. 13:12.
Citera
2026-09-04, 14:01
Medlem
Citat:
Det är just där som din logik haltar. När du skriver att man "inte behöver kunna förklara naturlagarnas ursprung", så kapitulerar du inför själva kärnan i diskussionen.
Man behöver inte ge en alternativ förklaring för att kunna avfärda en ”förklaring” som helt saknar vetenskaplig förankring.
Hur är det att ”kapitulera inför själva kärnan i diskussionen”? Att svara ”jag vet inte” på en fråga som vi inte har svaret på, är inte att kapitulera.
Att anta att magi är svaret på allt som vi inte förstår är däremot att ge upp.
Det helt irrelevant om det så inte hade funnits några vetenskapliga modeller överhuvudtaget. ”Gud” hade fortfarande inte varit en förklaring som det finns någon grund för. Det är bokstavligen ett påhitt som inte vilar på någon form av matematisk grund eller gör några förutsägelser. Det är inte en konkurrerande teori, oavsett hur ofullständiga de vetenskapliga försöken till en förklaring är.

Citat:
Du vill ha rätten att avfärda andras modeller, men vägrar att själv bemöta det absoluta mysteriet med varifrån universums spelregler och digitala kod (DNA) kommer.
Ja självklart har jag den rätten. I synnerhet när ”gud” inte ens är en modell i vetenskaplig mening.
Att avkräva detta är att skifta bevisbördan. Gud blir inte mer giltig som förklaring bara för att ingen kan bevisa motsatsen.

Citat:
Att blanda in "det flygande spaghettimonstret" är ett klassiskt kategorifel. Spaghettimonstret är ett sammansatt, materiellt påhitt. Konceptet om ett intelligent kosmiskt medvetandefält (det stora "lakanet") handlar om en odelbar, immateriell ur-substans. Det är ett högst respektabelt vetenskapsfilosofiskt koncept som delas av tänkare som Spinoza och Einstein.
Nejdå, Det flygande spaghettimonstret är en immateriell, andlig, evig och allsmäktig entitet som har skapat universum. Det är min modell, som enligt din egen syn på saken bör ses som en i mängden av modeller och förklaringar som är precis lika legitim som avancerade matematiska koncept inom den teoretiska fysiken.
Alla påhitt är lika mycket värda när det rör en fråga vi inte har svaret på.

Citat:
Min poäng är rent vetenskapsteoretisk. Hypoteser som oändliga dolda multiversum eller parallella dimensioner har exakt noll operationella, vetenskapliga bevis. Det är matematiska modeller - med andra ord, skrivna berättelser - som används för att försöka förklara nollpunkten.
Båda lägren använder alltså osynliga koncept som ligger bortom vad vi kan observera.

Och som jag redan förklarat så blir inte ”Gud” vetenskap bara för att vetenskapen innefattar saker som inte kan observeras direkt.
Det är lika fel som att påstå att astronomi och astrologi är lika legitimt, bara för att båda handlar om himlakroppar.

Citat:
Det handlar inte om "Gud i luckorna" utan om att avslöja din egen dubbelmoral: du kräver stenhård empirisk bevisning av andra, men sväljer gladeligen vetenskapens egna obevisade science fiction-modeller eftersom de passar din världsbild.

Jag har aldrig påstått att jag tror på någon av vetenskapens modeller i den här frågan, utan bara att ”gud” inte är en av modellerna.

Citat:
Ingen av oss har bevisen och det är därför det blir så absurt när man försöker förlöjliga andras modeller.
När en ”modell” är ett rent argumentationsfel som i det här fallet, så ska den givetvis förlöjligas.
Citera
2026-09-04, 14:01
Medlem
Citat:
Vetenskapen har ingenting med ateism att göra men vetenskapen behöver 'tro' eller 'gissningar' eller 'ansatser'.
Jag vet inte riktigt vad du syftar på men det kan knappast vara likställbart med gudstro.
Citera
2026-09-04, 14:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du syftar på men det kan knappast vara likställbart med gudstro.
Exempel är relativitetsprincipen, att fysikens lagar har samma form i alla tröghetssystem, och den kosmologiska principen, att universum är likadant överallt. Detta är sånt som man utgår ifrån utan bevis.

Vetenskapen handlar om det som är observerbart och bevisbart, och tron på Gud handlar om vad som gäller utanför den vetenskapliga bubblan. Shamaner etc har länge fört fram informationer från utanför bubblan, men de säkraste informationerna kommer ifrån de profeter som Gud fostrar.
Citera
2026-09-04, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Man behöver inte ge en alternativ förklaring för att kunna avfärda en ”förklaring” som helt saknar vetenskaplig förankring.
Hur är det att ”kapitulera inför själva kärnan i diskussionen”? Att svara ”jag vet inte” på en fråga som vi inte har svaret på, är inte att kapitulera.
Att anta att magi är svaret på allt som vi inte förstår är däremot att ge upp.
Det helt irrelevant om det så inte hade funnits några vetenskapliga modeller överhuvudtaget. ”Gud” hade fortfarande inte varit en förklaring som det finns någon grund för. Det är bokstavligen ett påhitt som inte vilar på någon form av matematisk grund eller gör några förutsägelser. Det är inte en konkurrerande teori, oavsett hur ofullständiga de vetenskapliga försöken till en förklaring är.

Ja självklart har jag den rätten. I synnerhet när ”gud” inte ens är en modell i vetenskaplig mening.
Att avkräva detta är att skifta bevisbördan. Gud blir inte mer giltig som förklaring bara för att ingen kan bevisa motsatsen.

Nejdå, Det flygande spaghettimonstret är en immateriell, andlig, evig och allsmäktig entitet som har skapat universum. Det är min modell, som enligt din egen syn på saken bör ses som en i mängden av modeller och förklaringar som är precis lika legitim som avancerade matematiska koncept inom den teoretiska fysiken.
Alla påhitt är lika mycket värda när det rör en fråga vi inte har svaret på.

Och som jag redan förklarat så blir inte ”Gud” vetenskap bara för att vetenskapen innefattar saker som inte kan observeras direkt.
Det är lika fel som att påstå att astronomi och astrologi är lika legitimt, bara för att båda handlar om himlakroppar.

Jag har aldrig påstått att jag tror på någon av vetenskapens modeller i den här frågan, utan bara att ”gud” inte är en av modellerna.

När en ”modell” är ett rent argumentationsfel som i det här fallet, så ska den givetvis förlöjligas.

Tack för denna totala bekräftelse.

När du skriver att "alla påhitt är lika mycket värda när det rör en fråga vi inte har svaret på", så har du ju precis formulerat min huvudpoäng: att inför existensens nollpunkt har ingen av oss bevisen och alla modeller vilar på samma sorts obevisade antaganden.

Skönt och oväntat att vi till slut kunde landa i att vi faktiskt är helt överens om detta.
Citera
2026-09-04, 15:02
Medlem
Citat:
Tack för denna totala bekräftelse.

När du skriver att "alla påhitt är lika mycket värda när det rör en fråga vi inte har svaret på", så har du ju precis formulerat min huvudpoäng: att inför existensens nollpunkt har ingen av oss bevisen och alla modeller vilar på samma sorts obevisade antaganden.

Skönt och oväntat att vi till slut kunde landa i att vi faktiskt är helt överens om detta.

Jag var ironisk snälla du.

Försök till förklaringar på en obesvarad fråga kan såklart vara allt från vetenskapliga modeller till rena grundlösa påhitt som ”gud”.
Citera
2026-09-04, 16:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Jag var ironisk snälla du.

Försök till förklaringar på en obesvarad fråga kan såklart vara allt från vetenskapliga modeller till rena grundlösa påhitt som ”gud”.
En dag så kommer du se.
Citera
2026-09-04, 16:40
Medlem
Citat:
Exempel är relativitetsprincipen, att fysikens lagar har samma form i alla tröghetssystem, och den kosmologiska principen, att universum är likadant överallt. Detta är sånt som man utgår ifrån utan bevis.
Ingen "måste tro" på detta, du verkar mena antaganden man gör för att kunna testa en teori.
Citat:
Vetenskapen handlar om det som är observerbart och bevisbart, och tron på Gud handlar om vad som gäller utanför den vetenskapliga bubblan. Shamaner etc har länge fört fram informationer från utanför bubblan, men de säkraste informationerna kommer ifrån de profeter som Gud fostrar.
Det är kul att du berättar om din tro som om det var fakta.
Citera
2026-09-04, 16:42
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ingen "måste tro" på detta, du verkar mena antaganden man gör för att kunna testa en teori.

Det är kul att du berättar om din tro som om det var fakta.
Är det fakta att hitler var ond eller är den en 'tro'? Kan du bevisa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in