2026-09-03, 15:11
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det du skriver dom innehåller en massa fel,
Tycker du ja....

resten av ditt inlägg raderat för det är ju bara ännu mer av självrättfärdigt missbruks-snack.

Rök du på om du vill,
sluta sprid din knarkpropaganda, den är dålig för samhället.
Citera
2026-09-03, 15:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Tycker du ja....

resten av ditt inlägg raderat för det är ju bara ännu mer av självrättfärdigt missbruks-snack.

Rök du på om du vill,
Nope, inget tyckande, saklighet och fakta går och ge, och har getts.
Allt du gör är och flyr istället.

Och självrättfärdighet genom säga det är ingen hälsodrog, och jag slutade så fort ryggvärken tog slut.
Och du inte trollar, så är du svårt indoktrinerad, nästan som donalds fans.

Och en sak du borde lärt dig genom åren, jag kan inte bli trollad.
Citera
2026-09-03, 15:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Förutom olika ungdomsförbund är det väl bara Centern:

"Centerpartiet beslutade på en stämma att verka för att avkriminalisera förekomsten av narkotika i kroppen, vilket innebär att det ska vara straffritt att vara påverkad, även om innehav och försäljning fortsatt är olagligt"

Hur fan hade de tänkt att en sån lag ska funka då? Låter ungefär lika dumt som att det är ok för kvinnor att sälja sex men det är straffbart för män att köpa sex.

Måste betyda att C är fullt av små nerknarkade nötter och det kanske också är därför man blir centerpartist.
Citera
2026-09-03, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur fan hade de tänkt att en sån lag ska funka då? Låter ungefär lika dumt som att det är ok för kvinnor att sälja sex men det är straffbart för män att köpa sex.

Måste betyda att C är fullt av små nerknarkade nötter och det kanske också är därför man blir centerpartist.

Det är ett steg mot en avkriminalisering där eget bruk inte ska straffas.

Tycker inte det är särskilt svårt att förstå förslaget, även om den kunde gått längre mot en reell avkriminalisering.
Citera
2026-09-03, 15:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det är ett steg mot en avkriminalisering där eget bruk inte ska straffas.

Tycker inte det är särskilt svårt att förstå förslaget, även om den kunde gått längre mot en reell avkriminalisering.

Fast innehav och användning ska vara straffbart men inte att du har använt det. Blir lite knepigt när man formulerar lagar på det sättet.
Plockar polisen dig med droger på sig eller att du står och röker på så är det straffbart men inte om du har det i kroppen då man ändå snabbt kan bevisa att du faktiskt både innehaft det och använt det.

Nu tycker jag det låter idiotiskt att ens avkriminalisera något av det när det gäller droger ska tilläggas.
Citera
2026-09-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Fast innehav och användning ska vara straffbart men inte att du har använt det. Blir lite knepigt när man formulerar lagar på det sättet.
Plockar polisen dig med droger på sig eller att du står och röker på så är det straffbart men inte om du har det i kroppen då man ändå snabbt kan bevisa att du faktiskt både innehaft det och använt det.

Nu tycker jag det låter idiotiskt att ens avkriminalisera något av det när det gäller droger ska tilläggas.

Inga lagar är perfekta och vissa är mycket sämre än andra, och C verkar vilja ta babysteps mot en avkriminalisering så de väljer den enklaste förändringen och den mest rimliga. Det skulle inte vara någon mening att bara ändra på eget bruk eller försäljning men fortfarande kriminalisera förekomsten i kroppen.

Att tillåta försäljning men kriminalisera förekomst skulle vara en mycket mer relevant jämförelse till sexköpslagen.

En mycket bättre avkriminalisering skulle vara förekomst i kroppen samt eget bruk och innehav, men inte ha någon försäljning.
Citera
2026-09-03, 17:35
Medlem
Citat:
Överlag?, sluta vara så känslig, har du rökt för mycket?
Du får väl ta det med läkare och sakkunskap

Ja, finns mycket undersökningar som visar på det (Du är väl inte emot medicinsk marijuana btw?)

Så ditt motargument när jag påpekar att du kör med "känsloargument" är att jag "får sluta vara så känslig"? Låter som att jag argumenterar med ett trotsig barn här

Citat:

Då hade väl C argumenterat för full legalisering ala Nederländerna va?

Citat:
Rent bullshit enligt mig, och väldigt många läkare och kunniga.
Nej ni bara försöker rättfärdiga ert knarkande, inför er själva.
Det sägs att hasch gör folk mosiga i hjärnan och denna tråden bevisar nog det.

Vilken "snöflinga" du verkar vara (förlåt mig )

Vilka är dessa "många läkare och kunniga"? Som menar att tex cannabis är lika farligt som alkohol eller nikotin? Låter som att det är det här du vill säga

Självklart finns risker! Främst om man är tonåring. Eller för männen (spermieproduktion tex) Men varför tror du man har en sån avslappnad syn på cannabis/marijuana i tex Nederländerna (eller olika amerikanska delstater)?

Citat:
Tycker du ja....

Rök du på om du vill,

Vi har yttrandefrihet på Flashback. Det gäller inte bara "Svärjevänner"

(För övrigt har jag aldrig rökt en joint. Men jag ser pragmatiskt på den här frågan till skillnad från när jag var tonåring tex)
Citera
2026-09-03, 17:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny

Vi har yttrandefrihet på Flashback. Det gäller inte bara "Svärjevänner"

Ursäkta??, om du inte hade rökt så mycket så det påverkat din hjärna hade du vetat och förstått att jag definitivt inte tillhör gruppen
"svärrjevenner"

Det grova misstaget från dig diskvalificerar dig för diskussion i mina ögon,
och bevisar också hur skadligt marijuana uppenbarligen är!

Avslutar denna debatt med att knarkvännernas ofta använda exempel Holland, har på senare år kraftigt reducerat den drogliberala politik man hade då man insett de negativa följderna.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-09-03 kl. 18:01.
Citera
2026-09-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursäkta??, om du inte hade rökt så mycket så det påverkat din hjärna hade du vetat och förstått att jag definitivt inte tillhör gruppen
"svärrjevenner"

Jag kan inte hålla koll på alla användare här inne, med tanke på att SD och AFS har jättestor support så är det lätt att göra det antagandet

Då ber jag om ursäkt, men är du så känslig och är det så "grovt"? (Iofs skrev jag aldrig rakt ut att du är en sk "Svärjevän")

Jag ser att du dels dömer ut mig som "rökare" (nej, jag har aldrig rökt sa jag ju. För att jag inte velat att mina pengar ska gå till att göda gäng) Har aldrig rökt vanlig tobak heller.

Så det är helt OK för dig att sätta etiketter på mig, men inte tvärtom?

Däremot har jag haft bekanta eller avlägsna "kompisars kompisar" som rökt. Jag avskydde det i yngre dar, men i mina unga vuxna år följde jag debatten i USA och insåg att det behövs en ny strategi för att dra undan mattan på gängen

Jag påpekade nyss att det finns faror med marijuana men det är inte "djävulskt giftigt", jämfört med alkohol.

Hittills har du inte bidragit med en enda källa utan enbart barnsliga gissningar utan grund och ett barnsligt påstående att jag röker (till skillnad från dig tar jag ett falskt påstående med en klackspark)

Citat:
Avslutar denna debatt med att knarkvännernas ofta använda exempel Holland, har på senare år kraftigt reducerat den drogliberala politik man hade då man insett de negativa följderna.

EDIT (tack för att du försöker ta med nån källa för en gångs skull) Är det följande du menar (När jag googlade "has the netherlands enforced stricter drug laws?")

Citat:
Designer Drugs Ban: A broad substance-group ban on new psychoactive substances (designer drugs) took effect on July 1, 2025. This updated the Dutch Opium Act to ban entire chemical families rather than playing catch-up with individual new compounds.

Shift Toward Security: The government has increased police and judiciary mandates to target organized crime, drug production, and trafficking networks.

Coffesoft Restrictions: Access to cannabis coffee shops remains restricted to registered residents of the Netherlands, though local enforcement varies by municipality.

Det rör ju dels psykoaktiva grejer, samt illegal handel. Cannabis i sig är inte förbjudet
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2026-09-03 kl. 18:27.
Citera
2026-09-03, 20:50
Medlem
Citat:
Vaddå undviker??

Om du vill knarka, gör du det, jag tänker inte
förbjuda dig.

Men ni har alltid så dåligt samvete och vill rättfärdiga ert beteende och även sprida det till andra, ni påminner om veganer som alltid måste påpeka att dom minsann är det!
haha snubben är ett troll, helt efterblivna känslomässiga svar som har ingen fakta eller forskning bakom sig
Citera
2026-09-03, 22:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
"svärrjevenner"

Du deltar inte ens i saklig och faktabaserad diskussion.

Och Hollands syn är att det inte ens är cannabisen som är det riktiga problemet, utan för cannabisturismen och att de dricker för mycket alkohol.
Det vet alla som har den allra minsta kollen på Holland, men inser du har inget koll alls om det.

Måste be om ursäkt för detta, du blir till ett skämt när du inte vet något, trollar du, eller är det bar din okunskap vi ser?
För märkt du flyr var gång och även från mig i det sakliga och fakta.

Låt mig gissa, du kommer skriva ett nytt inlägg, och helt utan saklighet och fakta.
För det är nog vad vi alla nu förväntar kommer ske och för det inte ens kommit en gång än.
Citera
2026-09-03, 23:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du deltar inte ens i saklig och faktabaserad diskussion.

Och Hollands syn är att det inte ens är cannabisen som är det riktiga problemet, utan för cannabisturismen och att de dricker för mycket alkohol.
Det vet alla som har den allra minsta kollen på Holland, men inser du har inget koll alls om det.

Måste be om ursäkt för detta, du blir till ett skämt när du inte vet något, trollar du, eller är det bar din okunskap vi ser?
För märkt du flyr var gång och även från mig i det sakliga och fakta.

Låt mig gissa, du kommer skriva ett nytt inlägg, och helt utan saklighet och fakta.
För det är nog vad vi alla nu förväntar kommer ske och för det inte ens kommit en gång än.
Orka läsa ditt svammel?

Vilken fråga hade du? du har ju ingen fråga bara svammel, i haschdimman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in