2026-09-03, 14:40
Medlem
b00b00s avatar
Två män i 20-årsåldern har under onsdagen häktats av Värmlands tingsrätt, misstänkta på sannolika skäl för dråp. Det är den rubricering som förundersökningen bedrivs utifrån i nuläget. Det finns för närvarande ingen misstanke om sexuella ofredanden i samband med händelsen.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/september/3/3-september-14.20-information-karlstad/
Citera
2026-09-03, 14:40
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Det finns inget hittills som kan bevisa att någon hoppat på BO:s huvud så det är synd att spä på det ryktet tänker jag innan vi vet.

Nä har ju inte det, kommer förhoppnings fram tids nog. Men låter ganska troligt att han blev attackerad när han redan låg nere.
Citera
2026-09-03, 14:42
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Alltid när man läser om sådana här fall frågar man sig varför ingen som befinner sig på plats gör nåt för att stoppa misshandeln. Samma sak med han i Danmark som också blev misshandlad till döds.
Jag är inte förvånad över att ingen ingriper.
För det första är risken att själv råka riktigt illa ut överhängande. Numera är risken också betydligt större än "förr i tiden". Risken finns att GM inte bara slåss utan kanske också har kniv eller till och med skjutvapen på sig. Mannen som tillrättavisade några ungdomar i Skärholmen "belönades" med ett skott i huvudet för sitt civilkurage. Mycket få människor vill ha en sån belöning.

För det andra så går allt sånt här oftast väldigt snabbt. Så ofta är det över innan den stora massan hinner ta in vad som händer.

Så nä att snacka om att gripa in och vara den store hjälten är lätt på ett forum men att göra det i verkligheten är något helt annat. Det allmänheten i princip kan göra är att ringa 112 och kanske filma om de hinner för att kunna bistå polisen med ett bevis på vad som hänt, gjorts och av vilka. Visst kan det anses hyenalikt att filma sånt här men i ett sånt här läge kan nyttan vara så pass stor att det är försvarligt och befogat.
Citera
2026-09-03, 14:44
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de
Det är det Sverige man får med borgarna och sossarna/vänstern.

Individer som larslår människors liv, begår bestialiska handlingar men som knappt straffas. Sedan kan de släppas fria och begå nya dåd. Sedan är även de dåden bortglömda för alla utan offren och deras anhöriga. Så rullar det på i Sverige.
SD, AFS samt Örebropartiet är de enda som för en vettig politik.

GM har ju antagligen brukat precis samma sorts övervåld i Karlstad. Och du kan ge dig fan på att de inte ens kommer dömas för mord. Det blir dråp. Sedan står han i en ICA kö innan 2030, med skattefinansierad lägenhet och bidrag.

Vi får se vad FUP visar framöver. Men nej, för mig står inte hårdare straff högst i prio vad avser politik. Det kan vara motiverat i flera fall absolut. Det är dock extremt låg risk att bli ihjälslagen, rånad eller skjuten om du räknar ut antal brott per år baserat på antal invånare i Sverige. Då är nog risken högre att grannen skjuter mig i skogen under deras vansinniga älgjakt.

Men absolut. Det är fruktansvärt när hemska brott sker, men kriminalpolitiken är inte vad jag håller främst som viktig fråga i valet.
Senast redigerad av Fleavmoe 2026-09-03 kl. 14:48.
Citera
2026-09-03, 14:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LennyMacKenzie
Jag är inte förvånad över att ingen ingriper.
För det första är risken att själv råka riktigt illa ut överhängande. Numera är risken också betydligt större än "förr i tiden". Risken finns att GM inte bara slåss utan kanske också har kniv eller till och med skjutvapen på sig. Mannen som tillrättavisade några ungdomar i Skärholmen "belönades" med ett skott i huvudet för sitt civilkurage. Mycket få människor vill ha en sån belöning.

För det andra så går allt sånt här oftast väldigt snabbt. Så ofta är det över innan den stora massan hinner ta in vad som händer.

Så nä att snacka om att gripa in och vara den store hjälten är lätt på ett forum men att göra det i verkligheten är något helt annat. Det allmänheten i princip kan göra är att ringa 112 och kanske filma om de hinner för att kunna bistå polisen med ett bevis på vad som hänt, gjorts och av vilka. Visst kan det anses hyenalikt att filma sånt här men i ett sånt här läge kan nyttan vara så pass stor att det är försvarligt och befogat.

Jag har gripit in vid en gruppmisshandel med tillhyggen. Och jag blev inte angripen för det. Sannolikheten är minimal. Man kan gå emellan på olika sätt. Om du med våld angriper personen så kommer den angripa dig. Men om du fysiskt går emellan utan att börja attackera GM så sker inget annat än att han slutar. Lite likt hur en domare går emellan efter en knock i mma...

Börja veva gör du bara om dina anhöriga angrips. Då är alla medel tillåtna. Våld bakifrån, tillhyggen, fulsparkar bakifrån vapen osv.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-09-03 kl. 14:50.
Citera
2026-09-03, 14:50
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Jag har gripit in vid en gruppmisshandel med tillhyggen. Och jag blev inte angripen för det. Sannolikheten är minimal. Man kan gp emellan på olika sätt. Om du med våld angriper personen så kommer den angripa dig. Men om du fysiskt går emellan utan att börja attackera GM så sker inget annat än att han slutar.

Börja veva gör du bara om dina anhöriga angrips. Då är alla medel tillåtna. Våld bakifrån, tillhyggen osv.

Okej. Det stämmer inte. Ta fallet Nils, tunnelbanemordet i Gamla stan. Eller fallet Mikael.

Jag fattar att många är rädda att kliva in men jag Skulle önska att fler kunde våga.

Vi vet inte hur många som hade chansen att gå emellan i Karlstad eller hur fort allt gick men om jag får gissa tvekade både en och två personer.
Citera
2026-09-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
Jag förstår inte hur man kan kalla BO för hjälte. Vad gjorde han för hjältemodigt?

GM verkar ju inte precis ha våldtagit dottern utan förmodligen kommenterat hennes utseende, klappat till rumpan etc.

BO började bråka med två testosteronpumpade 20-åringar och förlorade givetvis fighten och resultatet blev att han blev ihjälslagen mitt framför ögonen på sin dotter som nu är permanent förstörd. Hon lär ju aldrig kunna leva ett normalt liv efter det här.

Om svaret är att han försvarade dotterns "heder" så låter ni ju som blattar.

Här har vi ett typexempel på varför svensken är bespottad.

På fullaste allvar, om någon jävla as beter sig illa mot ditt barn så skulle du bara suga och svälja? Fy fan, skaffa aldrig barn och om du har barn så tycker jag synd om dem.

Vad tyckte du pappan skulle göra annars? Titta på när idioterna betedde sig illa mot sin dotter? Man blir fan mörkrädd när man läser såna här inlägg. Problemet är snarare att folk är så jävla rädda att ingen ingriper, inte att man skyddar sin unge.
Citera
2026-09-03, 14:52
Medlem
Chipsochcolas avatar
"Det finns för närvarande ingen misstanke om sexuella ofredanden i samband med händelsen, skriver polisen."

Källa: Nwt
Citera
2026-09-03, 14:53
Avstängd
Citat:
Okej. Det stämmer inte. Ta fallet Nils, tunnelbanemordet i Gamla stan. Eller fallet Mikael.

Jag fattar att många är rädda att kliva in men jag Skulle önska att fler kunde våga.
Jag känner bara till fallet Mikael i Skärholmen.

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade ett beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här. Jag pratar om att få emellan vid en misshandel. Har gjort det själv. Gruppmisshandel.
Citera
2026-09-03, 14:54
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade en beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här.

Fallet Nils rörde en ung man som sa ifrån när en kvinna ofredades. Han sa ifrån verbalt.

Citat: "När tåget stannade vid Gamla stans station följde gärningsmännen efter Nils ut på perrongen. Han attackerades brutalt och knivhöggs till döds. Fallet ledde till instiftandet av utmärkelser för civilkurage i Sverige."
Citera
2026-09-03, 14:56
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade ett beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här. Jag pratar om att få emellan vid en misshandel. Har gjort det själv. Gruppmisshandel.

Fast samtidigt sa du tidigare att vi läser var och varannan månad om brott där personer som försöker gå emellan vid sexuella antastanden mördas. Så det säger tycker jag nog, emot det du skriver nu att inget händer om en försöker ingripa?
Citera
2026-09-03, 14:57
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Vi får se vad FUP visar framöver. Men nej, för mig står inte hårdare straff högst i prio vad avser politik. Det kan vara motiverat i flera fall absolut. Det är dock extremt låg risk att bli ihjälslagen, rånad eller skjuten om du räknar ut antal brott per år baserat på antal invånare i Sverige. Då är nog risken högre att grannen skjuter mig i skogen under deras vansinniga älgjakt.

Men absolut. Det är fruktansvärt när hemska brott sker, men kriminalpolitiken är inte vad jag håller främst som viktig fråga i valet.

Det var för väl att du fick med ett "nog" i den meningen.

Chatgpt:

Citat:
En doktorsavhandling från Umeå universitet granskade alla dödliga vådaskjutningar under jakt i Sverige mellan 1983 och 2008. Resultatet var att:

48 personer dog i jaktrelaterade vådaskjutningar under perioden 1983–2008.
Knappt hälften av dessa olyckor skedde under älgjakt.
Under 1970-talet dog i genomsnitt fyra personer per år i jaktolyckor, men efter införandet av obligatorisk jägarexamen 1985 sjönk siffrorna kraftigt.
Numera sker endast enstaka dödliga jaktolyckor per år i hela Sverige.

Vad betyder detta för perioden 2000 till idag?

Det finns ingen officiell statistik som exakt redovisar dödliga vådaskjutningar specifikt under älgjakt efter år 2000. Men om man utgår från forskningen ovan:

48 dödsfall under jakt 1983–2008 motsvarar cirka 1,8 dödsfall per år.
Om knappt hälften inträffade vid älgjakt blir det ungefär 0,8–0,9 dödsfall per år under den perioden.
Efter 2008 har säkerheten fortsatt förbättrats och dödsolyckorna har varit mycket få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in