2026-09-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
Jag förstår inte hur man kan kalla BO för hjälte. Vad gjorde han för hjältemodigt?

GM verkar ju inte precis ha våldtagit dottern utan förmodligen kommenterat hennes utseende, klappat till rumpan etc.

BO började bråka med två testosteronpumpade 20-åringar och förlorade givetvis fighten och resultatet blev att han blev ihjälslagen mitt framför ögonen på sin dotter som nu är permanent förstörd. Hon lär ju aldrig kunna leva ett normalt liv efter det här.

Om svaret är att han försvarade dotterns "heder" så låter ni ju som blattar.

Här har vi ett typexempel på varför svensken är bespottad.

På fullaste allvar, om någon jävla as beter sig illa mot ditt barn så skulle du bara suga och svälja? Fy fan, skaffa aldrig barn och om du har barn så tycker jag synd om dem.

Vad tyckte du pappan skulle göra annars? Titta på när idioterna betedde sig illa mot sin dotter? Man blir fan mörkrädd när man läser såna här inlägg. Problemet är snarare att folk är så jävla rädda att ingen ingriper, inte att man skyddar sin unge.
Citera
2026-09-03, 14:52
Medlem
Chipsochcolas avatar
"Det finns för närvarande ingen misstanke om sexuella ofredanden i samband med händelsen, skriver polisen."

Källa: Nwt
Citera
2026-09-03, 14:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Okej. Det stämmer inte. Ta fallet Nils, tunnelbanemordet i Gamla stan. Eller fallet Mikael.

Jag fattar att många är rädda att kliva in men jag Skulle önska att fler kunde våga.
Jag känner bara till fallet Mikael i Skärholmen.

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade ett beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här. Jag pratar om att få emellan vid en misshandel. Har gjort det själv. Gruppmisshandel.
Citera
2026-09-03, 14:54
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade en beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här.

Fallet Nils rörde en ung man som sa ifrån när en kvinna ofredades. Han sa ifrån verbalt.

Citat: "När tåget stannade vid Gamla stans station följde gärningsmännen efter Nils ut på perrongen. Han attackerades brutalt och knivhöggs till döds. Fallet ledde till instiftandet av utmärkelser för civilkurage i Sverige."
Citera
2026-09-03, 14:56
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:

Det han gjorde var inte att backa upp sina närståenden eller att ingripa när någon blev misshandlad. Han konfronterade ett beväpnat flyktinggäng och började käfta, när han cyklade med sin son.

Vi pratar inte om samma sak här. Jag pratar om att få emellan vid en misshandel. Har gjort det själv. Gruppmisshandel.

Fast samtidigt sa du tidigare att vi läser var och varannan månad om brott där personer som försöker gå emellan vid sexuella antastanden mördas. Så det säger tycker jag nog, emot det du skriver nu att inget händer om en försöker ingripa?
Citera
2026-09-03, 14:57
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Vi får se vad FUP visar framöver. Men nej, för mig står inte hårdare straff högst i prio vad avser politik. Det kan vara motiverat i flera fall absolut. Det är dock extremt låg risk att bli ihjälslagen, rånad eller skjuten om du räknar ut antal brott per år baserat på antal invånare i Sverige. Då är nog risken högre att grannen skjuter mig i skogen under deras vansinniga älgjakt.

Men absolut. Det är fruktansvärt när hemska brott sker, men kriminalpolitiken är inte vad jag håller främst som viktig fråga i valet.

Det var för väl att du fick med ett "nog" i den meningen.

Chatgpt:

Citat:
En doktorsavhandling från Umeå universitet granskade alla dödliga vådaskjutningar under jakt i Sverige mellan 1983 och 2008. Resultatet var att:

48 personer dog i jaktrelaterade vådaskjutningar under perioden 1983–2008.
Knappt hälften av dessa olyckor skedde under älgjakt.
Under 1970-talet dog i genomsnitt fyra personer per år i jaktolyckor, men efter införandet av obligatorisk jägarexamen 1985 sjönk siffrorna kraftigt.
Numera sker endast enstaka dödliga jaktolyckor per år i hela Sverige.

Vad betyder detta för perioden 2000 till idag?

Det finns ingen officiell statistik som exakt redovisar dödliga vådaskjutningar specifikt under älgjakt efter år 2000. Men om man utgår från forskningen ovan:

48 dödsfall under jakt 1983–2008 motsvarar cirka 1,8 dödsfall per år.
Om knappt hälften inträffade vid älgjakt blir det ungefär 0,8–0,9 dödsfall per år under den perioden.
Efter 2008 har säkerheten fortsatt förbättrats och dödsolyckorna har varit mycket få.
Citera
2026-09-03, 14:57
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ja det är sjukt
I sossarnas/borgarnas Sverige så sker det om och om igen. Det bästa exemplet är Martin Jonasson. Han hade först slagit en väktare så väktaren fick men för livet. Sedan slog han ihjäl en kille. Och efter det så slog han ihjäl sin flickvän Lotta genom att slå henne så bara blod var utspritt över hela golvet.
Han dömdes efter mordet på Lotta till 16 års fängelse. I fängelset har han sedan misshandlat fångar, misshandlat personal och han bedöms extremt farlig. Trots det kommer han komma ut efter avtjänad tid. Redo för nya våldsdåd mot oskyldiga.

Fallet med grabben i Karlstad är inget nytt under solen.
Det sker hela tiden. Detta mord, som det sannolikt rör sig om hade kunnat undvikas om rätt människor styrde vårt land.

Martin Jonsson ja... Jag är generellt inte positiv till dödsstraff... men där hade jag kunnat göra ett undantag... för samhällets bästa.
Citera
2026-09-03, 14:58
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsochcola
"Det finns för närvarande ingen misstanke om sexuella ofredanden i samband med händelsen, skriver polisen."

Tack. Ska kika in och läsa.
Citera
2026-09-03, 14:59
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det var för väl att du fick med ett "nog" i den meningen.

Chatgpt:

Haha ja visst!
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Vi får se vad FUP visar framöver. Men nej, för mig står inte hårdare straff högst i prio vad avser politik. Det kan vara motiverat i flera fall absolut. Det är dock extremt låg risk att bli ihjälslagen, rånad eller skjuten om du räknar ut antal brott per år baserat på antal invånare i Sverige. Då är nog risken högre att grannen skjuter mig i skogen under deras vansinniga älgjakt. Och absolut. Det är fruktansvärt när hemska brott sker så tro inte att jag tar det lätt men jag bryr mig mer om andra frågor i samhället.

"Antal brott per år". Det är rätt många brott per år som du inte kan använda som statistik på det sätt du vill. Ellerntroode du på riktigt att statistiken på hur stor risken att dö bygger på snatterier och skattefusk också?

Räkna på antalet våldsbrott med dödöig utgång för en mer rättvis siffra. 2/3-delar av våldsbrott med dödlig utgång sker utanför den kriminalvårdens miljön (familj, spontana slagsmål etc) enligt BRÅ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipsochcola

Då kommer advokaterma gå på det hårt till GMs fördel
Citera
Avstängd
Citat:
Fallet Nils rörde en ung man som sa ifrån när en kvinna ofredades. Han sa ifrån verbalt.

Citat: "När tåget stannade vid Gamla stans station följde gärningsmännen efter Nils ut på perrongen. Han attackerades brutalt och knivhöggs till döds. Fallet ledde till instiftandet av utmärkelser för civilkurage i Sverige."

Det finns alltid en risk. Men den är minimal. Folk går emellan och ingriper varje dag utan att det sker nått. Jag gick emellan när fyra svartingar misshandlade en femte svarting. I Göteborg. Det ledde bara till att att alla skingrades och drog från platsen. Blattarna påstod att killen de attackerade hade hotat honom med kniv.

Jag fick inget pris!!! Dwt blev inte ens en notis. Polisen vet inget.
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-09-03 kl. 15:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in