2026-09-02, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag har följt detta fallet väldigt dåligt. Men är allt de har lite DNA på nylonstrumpan och inuti väskan.

Detta kan väl omöjligt räcka! DNA ska väl vara stödbevisning.
Jag håller alltså med dig, detta känns för klent. Men som jag också skrev har jag följt fallet dåligt och kan ha missat en del.
Men här verkar det mesta (som jag läst) saknats. Motiv, DNA på mordvapen, ensam kille som "nästan" samtidigt mördar två personer? Inget kriminellt förflutet, inte ute efter pengar till droger.
Varför sätter denne amatör så lite DNA efter sig? Helt otroligt allting!

Som jag ser det räcker det absolut inte till fällande dom. Kanske i TR men inte i HR.

Lek med tanken att det inte var han.
Räcker bevisen då för att fälla han?

Han var på mordplatsen. Är det lika med att utföra mordet?

Sådant är svårt att avgöra. Så länge det bara finns DNA på två små saker, men inte annat. Då kan man bara misstänka att han är den skylldige.
Citera
2026-09-02, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
de är ganska tydligt han inte är oskyldig och åker på något
Vad tror du detta "något" innefattar?
Citera
2026-09-02, 19:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vad tror du detta "något" innefattar?
Ja åker han inte på livstid för dubbelmorde som åklagaren yrkar på finns det ju annat han kan åka på, tex bafra mord på gerd eller kanske medhjälp till mord du ser väl vad åklagaren yrkat på
Citera
2026-09-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpnissen811
Skulle inte säga att det är något jag vet något om. Men hans intressen var ju också väldigt hemliga för många, så vad han hade för intresse gällande fornnordiska mytologin på den tiden kan jag inte svara på.
Finns det något i FUP som pekar åt det hållet?
Swn tolka inte mitt första inlägg som negativ kritik, var ett klumpigt sätt från min sida att svara bara.

Igen fara, vi kan alla uttrycka oss klumpigt ibland🤗

Varför jag undrade om han är intresserad av fornnordisk mytologi är att jag lade märke till en sak på ett av fotografierna från husrannsakan i Johans lägenhet - som kan tyda på att han har det.

Men eftersom de som följer den här tråden gissningsvis gillar Cluedo-spel lika mycket som jag tänkte jag inte avslöja vad det är än😉

Att han hade en mejladress som han kallade ”57 dagar” leder också till en spännande upptäckt… inte så att dessa eventuella ”bevis” skulle vara avgörande för fallet på något vis, men de kan däremot tyda på att han har ett visst intresse för en viss sak.
Citera
2026-09-02, 20:24
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking

Varför jag undrade om han är intresserad av fornnordisk mytologi är att jag lade märke till en sak på ett av fotografierna från husrannsakan i Johans lägenhet - som kan tyda på att han har det.

Men eftersom de som följer den här tråden gissningsvis gillar Cluedo-spel lika mycket som jag tänkte jag inte avslöja vad det är än😉

Att han hade en mejladress som han kallade ”57 dagar” leder också till en spännande upptäckt… inte så att dessa eventuella ”bevis” skulle vara avgörande för fallet på något vis, men de kan däremot tyda på att han har ett visst intresse för en viss sak.
Han hade även adressen klamydiaa@gmail.com. Kolla vilka spännande upptäckter du finner efter att ha bekantat dig med det kontot -- du vet att ni har lärt känna varandra när det svider när du kissar! Kan man drabbas av könssjukdomar genom att suga av en gren?

Högst oklart vad dina fynd är tänkt att bidra med, men de får sägas vara både genomtänkta och underhållande. Ett Cluedo-spel i din regi skulle dessutom vara intressant.

"Har han en tavla med en blodig kvinna? Knullar han med träd? Jobbar han på Matsmart? Vill han bli miljonär när han blir stor? Är det Johan?"

Klamytoluedo kan vi kalla det.
Senast redigerad av KomTillGullmars 2026-09-02 kl. 20:28.
Citera
2026-09-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Han hade även adressen klamydiaa@gmail.com. Kolla vilka spännande upptäckter du finner efter att ha bekantat dig med det kontot -- du vet att ni har lärt känna varandra när det svider när du kissar! Kan man drabbas av könssjukdomar genom att suga av en gren?

Högst oklart vad dina fynd är tänkt att bidra med, men de får sägas vara både genomtänkta och underhållande. Ett Cluedo-spel i din regi skulle dessutom vara intressant.

"Har han en tavla med en blodig kvinna? Knullar han med träd? Jobbar han på Matsmart? Vill han bli miljonär när han blir stor? Är det Johan?"

Klamytoluedo kan vi kalla det.

Sorry, jag hade fel om mejladressen som han kallar 57 dagar - för jag hittade den här sidan http://valleynordkapp.blogspot.com/p/bocker.html där det står:

”Hatchet (Yxan) av Gary Paulsen, skriven 1987.
En påhittat berättelse där författaren har upplevt det mesta själv på ett eller annat sätt under sin livstid.
Brian är en 13-årig pojk som är på väg till sin  far i norra Kanada när piloten får en hjärtinfarkt. Brian "lyckas" att krascha i e liten sjö i vildmarken. Planet sjunker och det enda han får med sig, förutom sina kläder på kroppen, är en liten handyxa. I 57 dagar är han ensam i vildmarken och överlever tack vare yxan, ett bra humör och uppfinningsförmåga.”

Så när det gick att koppla ihop en yx-svingande hjälte, som levt ensam i skogen i 57 dagar, med JJ mejladress blev jag alltför uppspelt för att dubbelkolla om faktan stämmer. Vilket jag gjorde först nu. Och det verkar vara 54 dagar som är det rätta antalet. Så jag ber om ursäkt för det😞 men, någon annan har kanske kommit på vad 57 dagar symboliserar. För något betydelse borde det ju ha… om det inte är så enkelt att det var den tid det tog efter att han hade avslutat förhållandet med kvinnan innan klamydian blommade ut😏
Citera
2026-09-02, 23:18
Medlem
Citat:

Tack, jag är inte den som vill göra folk irriterade 🫣

Ja om det är något denna tråd har så är det många teorier och tankar. Många galna och en del intressanta.
Men just kring hans intressen så vågar jag inte svara på det. Han kan ju såklart haft det intresset, som man kan tänka så var hans personlighet passande för att skapa intressen och brinna för dom.
Men spännande teori låter det som. Har bara hört om mailadressen men aldrig funderat mer på det.
Du kanske har en teori som passar hans personlighet och är rimlig.
Han säger verkligen bara det han måste, fåordig och stängd.
Ska inte få dig berätta om din teori här, respekterar du vill hålla den hemlig. Men man är såklart nyfiken hur den skulle passa in på honom 🫣
Citera
2026-09-03, 09:56
Medlem
Citat:

Hur gammal var fadern när han dog?
Tänker på numret, 57 eller 54 (hittade ej när jag sökte snabbt i fup)
Kan JJ haft en fascination för döden, med dödskalle, blodiga människor osv som motiv på sin "konst" ?
Citera
2026-09-03, 11:33
Medlem
Det som är emot honom är att han inte hört av sej på 21 år. Ska man tro honom att han blev inblandad av en slump enbart pga en lång promenad och några människor får syn på honom och ber om hans hjälp. Visst, det är ju inte helt otänkbart.
Men det som dock pekar emot honom och ligger honom i fatet är att han borde naturligtvis ha hört av sej till polisen om hans historia är sann, då skulle han inte bli mordanklagad, enbart medhjälp till mord.

Att hålla sej undan för polisen oavsett brott säger väldigt mycket om gärningen.
Det säger att du har något att dölja. Någon mörk hemlighet som polisen inte ska veta.
Citera
2026-09-03, 12:51
Medlem
Citat:
Sorry, jag hade fel om mejladressen som han kallar 57 dagar - för jag hittade den här sidan http://valleynordkapp.blogspot.com/p/bocker.html där det står:

”Hatchet (Yxan) av Gary Paulsen, skriven 1987.
En påhittat berättelse där författaren har upplevt det mesta själv på ett eller annat sätt under sin livstid.
Brian är en 13-årig pojk som är på väg till sin  far i norra Kanada när piloten får en hjärtinfarkt. Brian "lyckas" att krascha i e liten sjö i vildmarken. Planet sjunker och det enda han får med sig, förutom sina kläder på kroppen, är en liten handyxa. I 57 dagar är han ensam i vildmarken och överlever tack vare yxan, ett bra humör och uppfinningsförmåga.”

Så när det gick att koppla ihop en yx-svingande hjälte, som levt ensam i skogen i 57 dagar, med JJ mejladress blev jag alltför uppspelt för att dubbelkolla om faktan stämmer. Vilket jag gjorde först nu. Och det verkar vara 54 dagar som är det rätta antalet. Så jag ber om ursäkt för det😞 men, någon annan har kanske kommit på vad 57 dagar symboliserar. För något betydelse borde det ju ha… om det inte är så enkelt att det var den tid det tog efter att han hade avslutat förhållandet med kvinnan innan klamydian blommade ut😏

JAG TROR ATT DU HAR KNÄCKT DET med boken/filmen - kolla bilderna jag laddade upp på JJs träd i lägenheten och trädet i filmen: https://imgur.com/a/JExkXiy

Sammanfattning av google-ai:

"I filmen A Cry in the Wild (och boken Hatchet som den baseras på) symboliserar det döda trädet vid sjön Brians isolering, kamp för överlevnad och slutligen hans hopp om räddning.

Trädet har flera viktiga funktioner och symboliska betydelser under berättelsens gång:

•    Ensamhet och utsatthet: När flygplanet kraschar i sjön blir det döda, nakna trädet ett visuellt tecken på den karga och oförlåtande vildmarken. Precis som trädet är dött och lämnat ensamt mot elementen, är Brian helt isolerad från civilisationen.
    •    Flygplansvraket och traumat: Trädet står precis vid den sjö där planet sjönk. Varje gång Brian tittar ut över vattnet och ser det döda trädet, påminns han om kraschen, pilotens tragiska död och traumat han bär på.
    •    Vändpunkten och räddningen: Längre fram i handlingen drar en kraftig storm förbi som rör om i sjön, vilket gör att flygplanets stjärtfena (som syns sticka upp ur vattnet precis bakom trädet i bilden) blir synlig ovanför vattenytan. Detta blir en direkt vändpunkt. Trädet markerar platsen där Brian måste dyka ner till vraket för att hämta planets överlevnadsväska – en livsavgörande handling som i slutändan leder till att han blir räddad."

Edit:
- Länk till filmen på imdb: https://www.imdb.com/title/tt0099327/
- Funderar på om det kan vara 57 dagar i den svenska översättningen, av nån anledning, knasigare grejer har hänt förr vid översättningar...?
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-09-03 kl. 12:56.
Citera
2026-09-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Det som är emot honom är att han inte hört av sej på 21 år. Ska man tro honom att han blev inblandad av en slump enbart pga en lång promenad och några människor får syn på honom och ber om hans hjälp. Visst, det är ju inte helt otänkbart.
Men det som dock pekar emot honom och ligger honom i fatet är att han borde naturligtvis ha hört av sej till polisen om hans historia är sann, då skulle han inte bli mordanklagad, enbart medhjälp till mord.

Att hålla sej undan för polisen oavsett brott säger väldigt mycket om gärningen.
Det säger att du har något att dölja. Någon mörk hemlighet som polisen inte ska veta.

Det är märkligt. Han måste vara väldigt speciell. Perioden när morden skedde, var han arbetslös, hade inga planer för framtiden och dagarna rullade på. Sedan sökte han ekonomisk hjälp på Soc och han hade praktikplatser. Han beskrivs som "tyst men en i gänget och ändå med glimten i ögat". Jag tycker det är svårt att förstå. Efter att man varit med om något sådant traumatiskt, sett ett mord på nära håll. Och inte bryr sig om att berätta, för att "det är försent", "de skulle inte tro mig ändå" och "jag ville inte bli misstänkt". För mig är det så konstigt. Han verkar nästan sakna känslor?
Citera
2026-09-03, 13:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
JAG TROR ATT DU HAR KNÄCKT DET med boken/filmen - kolla bilderna jag laddade upp på JJs träd i lägenheten och trädet i filmen: https://imgur.com/a/JExkXiy

Sammanfattning av google-ai:

"I filmen A Cry in the Wild (och boken Hatchet som den baseras på) symboliserar det döda trädet vid sjön Brians isolering, kamp för överlevnad och slutligen hans hopp om räddning.

Trädet har flera viktiga funktioner och symboliska betydelser under berättelsens gång:

•    Ensamhet och utsatthet: När flygplanet kraschar i sjön blir det döda, nakna trädet ett visuellt tecken på den karga och oförlåtande vildmarken. Precis som trädet är dött och lämnat ensamt mot elementen, är Brian helt isolerad från civilisationen.
    •    Flygplansvraket och traumat: Trädet står precis vid den sjö där planet sjönk. Varje gång Brian tittar ut över vattnet och ser det döda trädet, påminns han om kraschen, pilotens tragiska död och traumat han bär på.
    •    Vändpunkten och räddningen: Längre fram i handlingen drar en kraftig storm förbi som rör om i sjön, vilket gör att flygplanets stjärtfena (som syns sticka upp ur vattnet precis bakom trädet i bilden) blir synlig ovanför vattenytan. Detta blir en direkt vändpunkt. Trädet markerar platsen där Brian måste dyka ner till vraket för att hämta planets överlevnadsväska – en livsavgörande handling som i slutändan leder till att han blir räddad."

Edit:
- Länk till filmen på imdb: https://www.imdb.com/title/tt0099327/
- Funderar på om det kan vara 57 dagar i den svenska översättningen, av nån anledning, knasigare grejer har hänt förr vid översättningar...?

Således, kan mordvapnet vara en yxa han fått av sin far och som han hade med sig på sina promenader?
I boken/filmen så överlever protagonisten med hjälp av en yxa han fått av sin mor.

En sådan handyxa skulle få plats att ligga begravd under stenarna runt trädet, men där antar jag att polisen sökt efter gömda grejer.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-03 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in