Igår, 13:01
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
JAG TROR ATT DU HAR KNÄCKT DET med boken/filmen - kolla bilderna jag laddade upp på JJs träd i lägenheten och trädet i filmen: https://imgur.com/a/JExkXiy

Sammanfattning av google-ai:

"I filmen A Cry in the Wild (och boken Hatchet som den baseras på) symboliserar det döda trädet vid sjön Brians isolering, kamp för överlevnad och slutligen hans hopp om räddning.

Trädet har flera viktiga funktioner och symboliska betydelser under berättelsens gång:

•    Ensamhet och utsatthet: När flygplanet kraschar i sjön blir det döda, nakna trädet ett visuellt tecken på den karga och oförlåtande vildmarken. Precis som trädet är dött och lämnat ensamt mot elementen, är Brian helt isolerad från civilisationen.
    •    Flygplansvraket och traumat: Trädet står precis vid den sjö där planet sjönk. Varje gång Brian tittar ut över vattnet och ser det döda trädet, påminns han om kraschen, pilotens tragiska död och traumat han bär på.
    •    Vändpunkten och räddningen: Längre fram i handlingen drar en kraftig storm förbi som rör om i sjön, vilket gör att flygplanets stjärtfena (som syns sticka upp ur vattnet precis bakom trädet i bilden) blir synlig ovanför vattenytan. Detta blir en direkt vändpunkt. Trädet markerar platsen där Brian måste dyka ner till vraket för att hämta planets överlevnadsväska – en livsavgörande handling som i slutändan leder till att han blir räddad."

Edit:
- Länk till filmen på imdb: https://www.imdb.com/title/tt0099327/
- Funderar på om det kan vara 57 dagar i den svenska översättningen, av nån anledning, knasigare grejer har hänt förr vid översättningar...?

Således, kan mordvapnet vara en yxa han fått av sin far och som han hade med sig på sina promenader?
I boken/filmen så överlever protagonisten med hjälp av en yxa han fått av sin mor.

En sådan handyxa skulle få plats att ligga begravd under stenarna runt trädet, men där antar jag att polisen sökt efter gömda grejer.
Senast redigerad av Noetlovskij Igår kl. 13:11.
Citera
Igår, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är märkligt. Han måste vara väldigt speciell. Perioden när morden skedde, var han arbetslös, hade inga planer för framtiden och dagarna rullade på. Sedan sökte han ekonomisk hjälp på Soc och han hade praktikplatser. Han beskrivs som "tyst men en i gänget och ändå med glimten i ögat". Jag tycker det är svårt att förstå. Efter att man varit med om något sådant traumatiskt, sett ett mord på nära håll. Och inte bryr sig om att berätta, för att "det är försent", "de skulle inte tro mig ändå" och "jag ville inte bli misstänkt". För mig är det så konstigt. Han verkar nästan sakna känslor?
De skulle inte tro mig ändå. I dom orden ligger väl en del sanning.
Citera
Igår, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter

Om han varit mån om att berätta sanningen, så skulle det spela mindre roll. Nej, det är bara så ologiskt att gömma undan en kropp för att slippa bli misstänkt. Det var väl ingen som kunde se att han var där, mer än efter det märkliga agerandet? I nittionio procent av fallen är det gärningsmannen som dumpar den mördade, enligt GW.
Citera
Igår, 19:05
Medlem
Citat:

Precis. Han var alltså villig till att städa upp åt helt främmande gärningsmän, för att inte själv behöva bli misstänkt? Speciellt som det var en väldigt blodig hantering och "de andra" ändå hade avlägsnat sig.
Citera
Igår, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
I nittionio procent av fallen är det gärningsmannen som dumpar den mördade, enligt GW.
Det är ju knappast något som gör att man kan fällas för mord.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
JAG TROR ATT DU HAR KNÄCKT DET med boken/filmen - kolla bilderna jag laddade upp på JJs träd i lägenheten och trädet i filmen: https://imgur.com/a/JExkXiy

Sammanfattning av google-ai:

"I filmen A Cry in the Wild (och boken Hatchet som den baseras på) symboliserar det döda trädet vid sjön Brians isolering, kamp för överlevnad och slutligen hans hopp om räddning.

Trädet har flera viktiga funktioner och symboliska betydelser under berättelsens gång:

•    Ensamhet och utsatthet: När flygplanet kraschar i sjön blir det döda, nakna trädet ett visuellt tecken på den karga och oförlåtande vildmarken. Precis som trädet är dött och lämnat ensamt mot elementen, är Brian helt isolerad från civilisationen.
    •    Flygplansvraket och traumat: Trädet står precis vid den sjö där planet sjönk. Varje gång Brian tittar ut över vattnet och ser det döda trädet, påminns han om kraschen, pilotens tragiska död och traumat han bär på.
    •    Vändpunkten och räddningen: Längre fram i handlingen drar en kraftig storm förbi som rör om i sjön, vilket gör att flygplanets stjärtfena (som syns sticka upp ur vattnet precis bakom trädet i bilden) blir synlig ovanför vattenytan. Detta blir en direkt vändpunkt. Trädet markerar platsen där Brian måste dyka ner till vraket för att hämta planets överlevnadsväska – en livsavgörande handling som i slutändan leder till att han blir räddad."

Edit:
- Länk till filmen på imdb: https://www.imdb.com/title/tt0099327/
- Funderar på om det kan vara 57 dagar i den svenska översättningen, av nån anledning, knasigare grejer har hänt förr vid översättningar...?

Vad roligt att du spanade vidare - och hittade en koppling till ett träd!
Efter alla sammankopplingar med träd, som avverkningen, träd-skulpturen, kvist-konsten, trädgårdsstatyn, sängkläderna samt vedbacken och huggkubben. Börjar man nästan tro att ett gäng erfarna arborister hade löst fallet på några timmar😏

Om det hade varit 57 dagar som pojken klarade sig i vildmarken med hjälp av en yxa hade det varit lätt att se sambandet med mejladressen. Dessutom hade ju pojkens ”relation” till det döda trädet gett en logisk koppling till trädstammen i JJ:s lägenhet.
Så då hade vi kunnat hävda att vi hade listat ut vad ”57 dagar” symboliserar.

Men, det är lätt att se det man vill se, bara för att man vill ha rätt i sin åsikt. Det var bl.a därför jag inte dubbelkollade antalet dagar - och nu var det ju visst 54 dagar som var det rätta antalet. Så därför borde JJ i så fall ha kallat sitt konto ”54 dagar” om det skulle symbolisera boken/filmen. Så det var surt😞
Men, vem vet, JJ blev kanske så inspirerad av berättelsen att han bestämde sig för att göra samma sak själv. Så han har kanske prövat på att leva vildmarksliv, ensam med en yxa, tre dagar längre än pojken i berättelsen.
Citera
Igår, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Vad roligt att du spanade vidare - och hittade en koppling till ett träd!
Efter alla sammankopplingar med träd, som avverkningen, träd-skulpturen, kvist-konsten, trädgårdsstatyn, sängkläderna samt vedbacken och huggkubben. Börjar man nästan tro att ett gäng erfarna arborister hade löst fallet på några timmar😏

Om det hade varit 57 dagar som pojken klarade sig i vildmarken med hjälp av en yxa hade det varit lätt att se sambandet med mejladressen. Dessutom hade ju pojkens ”relation” till det döda trädet gett en logisk koppling till trädstammen i JJ:s lägenhet.
Så då hade vi kunnat hävda att vi hade listat ut vad ”57 dagar” symboliserar.

Men, det är lätt att se det man vill se, bara för att man vill ha rätt i sin åsikt. Det var bl.a därför jag inte dubbelkollade antalet dagar - och nu var det ju visst 54 dagar som var det rätta antalet. Så därför borde JJ i så fall ha kallat sitt konto ”54 dagar” om det skulle symbolisera boken/filmen. Så det var surt😞
Men, vem vet, JJ blev kanske så inspirerad av berättelsen att han bestämde sig för att göra samma sak själv. Så han har kanske prövat på att leva vildmarksliv, ensam med en yxa, tre dagar längre än pojken i berättelsen.

Ska man spåna, så kan "54 dagar" vara något han faktiskt hade tänkt på. Sedan kan han ha lagt till 3 av någon anledning, som symboliserar något personligt för honom.

Edit: Siffran 3 symboliserar ju flera saker. En sak är den s.k. Livets cykel: förflutet, nuet och framtiden.
Senast redigerad av Detdundrar Igår kl. 19:51.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ska man spåna, så kan "54 dagar" vara något han faktiskt hade tänkt på. Sedan kan han ha lagt till 3 av någon anledning, som symboliserar något för honom.

Hade han denna mailadress vid tiden för mordet eller i nutid?

Hade pappan ett kort sjukdomsförlopp? Drygt två månader från diagnos till död? 57 dagar?
Citera
Igår, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hade han denna mailadress vid tiden för mordet eller i nutid?

Hade pappan ett kort sjukdomsförlopp? Drygt två månader från diagnos till död? 57 dagar?

Vet ej var uppgiften om mailadressen kommer ifrån. Kanske Ulvar vet mer?
Citera
Igår, 20:06
Medlem
Citat:
precis nu tror verkligen ingen honom.

och varför lydde han order av de mystiska männen och drog in gerd i ladan? Hotade honom? Han måste ju förstå han binder sig till brott här isf och de var ju inte kvar så varför gjorde han så? Hotade honom?

Man måste vara rejält pantad om man tror den här historian ens är möjlig den här historian är borttom rimligt tvivel inte möjlig, dessutom var han bara där en minut och sedan ändrar igen när dna fanns i handvätskan med
Citera
Igår, 20:12
Medlem
Kan 57 dagar ha med en gruvstrejk att göra? Om JJ var intresserad av arbetsvillkor?

AI-översikt
"Stora gruvstrejken 1969–1970 var en 57 dagar lång vild strejk i Malmfälten och Luleå som inleddes den 9 december 1969

Bakgrund ochförlopp
Starten: Den 9 december 1969 inledde 35 gruvarbetare en sittstrejk i Leveäniemigruvan i Svappavaara.Spridning: Strejken spred sig snabbt till Kiruna, Malmberget och Luleå hamn. Omkring 4 800–5 000 statligt anställda gruvarbetare deltog.Krav: Arbetarna krävde högre och fast månadslön i stället för ackord, bättre arbetsmiljö och ett slut på det hårda styret från företagsledningen.
Avslutning: Efter 57 dagar, den 4 februari 1970, återvände de strejkande till arbetet sedan överenskommelser och förhandlingar kommit igång.
Citera
Igår, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
precis nu tror verkligen ingen honom.

och varför lydde han order av de mystiska männen och drog in gerd i ladan? Hotade honom? Han måste ju förstå han binder sig till brott här isf och de var ju inte kvar så varför gjorde han så? Hotade honom?

Man måste vara rejält pantad om man tror den här historian ens är möjlig den här historian är borttom rimligt tvivel inte möjlig, dessutom var han bara där en minut och sedan ändrar igen när dna fanns i handvätskan med

Han ändrade väl sin historia sen och sa att när männen försvunnit så drog han in Gerd i ladan? Ingen tvingade honom. Eller har jag fel?
Nej, det är verkligen osannolikt att göra så om man vill undgå misstankar, om man inte redan är inblandad. Dessutom känslokallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in